پالت رنگ، ابزاری برای نشان دادن دامنه رنگ‌ها

پالت رنگ، ابزاری برای نشان دادن دامنه رنگ‌ها

هنر نقاشی یکی از عناصر مهم برقراری ارتباط با مخاطب است. چیزی که به این عنصر توان و قدرت می‌بخشد؛ رنگ‌ها هستند. رنگ‌ها قدرت این را دارند که مخاطب را به نقاشی شما جذب کرده یا او را از آن دل‌زده کنند. به منظور انجام و تولید بهینه‌ی یک اثر و استفاده‌ی درست از رنگ‌ها نیاز است تا از وسیله‌ای مناسب برای قرار دادن رنگ‌ها استفاده کنیم. پالت رنگ از پرکاربردترین‌ ابزارهای موجود در بازار برای رنگ‌های نقاشی است که به نقاش  اجازه می‌دهد تا به صورت کامل به رنگ‌های مورد نیازش دسترسی داشته باشد. همچنین یک پالت می‌تواند برای فرد استفاده‌کننده‌ی آن، امکان راحت‌تر ترکیب  کردن رنگ‌ها، بدون نیاز به ابزارهای اضافه را فراهم کند. اما استفاده‌ی درست از این پالت‌ها و انواع آن بر اساس کاری که انجام می‌دهند از جمله مواردی است که قبل و هنگام خرید باید به آن توجه کرد. برای انتخاب درست پالت‌های رنگ موارد زیادی وجود دارند که حائز اهمیت هستند.

پالت رنگ، ابزاری برای نشان دادن دامنه رنگ‌ها

توجه به مفاهیم و معنای طراحی برای خرید پالت رنگ

در هر یک از طراحی‌های انجام شده برای پروژه‌های مختلف، یک موضوع و مفهوم اصلی وجود دارد که تمامی سبک‌های استفاده شده در طی طراحی مورد بحث، از آن سرچشمه می‌گیرند. بنابراین در این مواقع انتخاب یک پالت رنگ که بتواند به خوبی با هدف ما سازگار شود؛ کاری راحت‌تر خواهد بود. هرچند گاهی ممکن است انتخاب یک “سبک” برای طرح پیش رو یا در واقع هدفی معین که به طرح ما جهت بدهد، کمی دشوار به نظر بیاید. در این موقعیت‌ها باید به دنبال جهت دادن برای این ایده و مفهوم بود تا بتوان بهترین پالت را بر اساس آن انتخاب کرد. راه‌های زیادی برای جهت‌دهی ذکر شده به اثر وجود دارد. گاهی به تنها چیزی که نیاز داریم الهام‌گیری از عناصر طبیعی و یا عناصر دیگر است. با الهام از مواردی که می‌توانند آرامش و ظرافت را به اثر ما وارد کنند؛ می‌توانیم در انتخاب پالت بهتر عمل کنیم. اگر ابزار کارکردی ما در بستر پلتفرم‌های کامپیوتری است؛ می‌شود از طریق برنامه‌ی فتوشاپ پالت‌های رنگی سفارشی ایجاد کرد.

پالت رنگ، ابزاری برای نشان دادن دامنه رنگ‌ها

انواع پالت رنگ

پالت‌های رنگ می‌توانند به زیرمجموعه‌ها و انواع مختلفی تقسیم‌بندی شوند. در اینجا به معرفی چهار نوع این ابزار می‌پردازیم. شناسایی و آگاهی از مدل‌های آن می‌تواند به ما در استفاده‌ی درست از آن‌ها کمک کند.

پالت رنگ تک‌رنگ

این پالت بیشتر در دادن عمق و سایه‌ی مناسب به تصویر موثر است. ساده‌ترین الگوهای رنگی ممکن با آن ساخته می‌شوند؛ به این دلیل که تمامی رنگ‌های موجود از یک رنگ منشا گرفته‌اند؛ بنابراین نمی‌توان از آن برای ساخت طیف‌های رنگی ناملایم و خشن استفاده کرد. نکته‌ی مهم در هنگام کار با این پالت رنگ، توجه به خسته‌کننده نکردن اثر و از بین نبردن جذابیت کلی آن برای ذهن مخاطب است.

پالت رنگ قیاس‌پذیر

این پالت‌ها از یک رنگ اصلی و تعدادی رنگ فرعی تشکیل شده‌اند. کار کردن با آن‌ها بسیار ساده‌تر از کار با پالت‌های دیگر است. به این دلیل که تفاوت زیاد و فاحشی در رنگ‌ها ایجاد نمی‌شود. این موضوع باعث می‌شود پالت رنگ گزینه‌ی مناسبی برای بیان میزان وحدت و انسجام موجود در طراحی اثر باشد. برای ایجاد کنتراست دلخواه می‌توان از سایه‌گذاری استفاده کرد تا حواس‌پرتی‌ها از روی طرح کاسته شود.

پالت رنگ تکمیلی

رنگ‌های استفاده شده در این پالت به طور معمول بر روی چرخه رنگ متضاد یا مکمل یکدیگر هستند؛ بنابراین گزینه‌ی مناسبی برای ایجاد حس تعادل هستند و به طرح نهایی بالانس خوبی می‌دهند. هنگام استفاده از این پالت رنگ باید از کنتراست‌های خیلی برجسته پرهیز کرد چرا که با قرارگیری زیاد رنگ‌های متضاد، چشم مخاطب خسته می‌شود. خستگی چشم‌ها در نهایت از جذابیت محصول می‌کاهد زیرا به مخاطب اجازه‌ی فوکوس روی سایر زیبایی‌ها و جزئیات رنگ‌های به‌کاررفته در اثر را نمی‌دهد.

پالت رنگ سه‌تایی

در این پالت از سه رنگ مجزا در چرخه رنگ که در دورترین فاصله از یکدیگر قرار دارند؛ استفاده شده است. این کار موجب تنوع و تضاد‌های مفهومی زیادی در ایجاد سبک می‌شود. به همین دلیل استفاده از آن نیاز به مهارت بالایی دارد تا مخاطب را در حد قابل قبولی به اثر مربوطه جذب کند.

پالت رنگ، ابزاری برای نشان دادن دامنه رنگ‌ها

اثرگذاری پالت رنگ در طرح‌ها

از تاثیر رنگ‌ها می‌توان به توانایی آن‌ها در برقراری ارتباط مخاطب اشاره کرد که اگر در انتخاب آن‌ها درست عمل کنیم به یک سلاح قدرتمند بدل خواهد شد تا اثرگذاری آثار ما را افزایش دهد. هر رنگ، در پشت خود داستانی از نماد و معنای آن رنگ دارد که این را به موضوعی جذاب و هیجان‌انگیز برای بازاریاب‌ها تبدیل کرده است. برای این منظور باید به‌تمامی جوانب پروژه توجه شود. می‌توان در انواع مختلف پالت‌ها، نشانه‌های مختلفی از القای انواع عناصر اجتماعی از جمله اتحاد و تضاد را جا داد و اثربخشی طرح خود در دل مخاطب را به حداکثر رساند؛ بنابراین توجه به تمام این جزئیات و ریزه‌کاری‌ها در پالت رنگ به ما در انتخاب و یک خرید مناسب کمک می‌کند.

ارسال دیدگاه