نقش ابزار چند کاره در دنیای فن و حرفه

نقش ابزار چند کاره در دنیای فن و حرفه

با پیشرفت صنعت و تکنولوژی، تسریع انجام کار و همچنین کیفیت بالای آن مورد توجه بشر قرار گرفته است. امروزه کاربران محصولات ابزاری، به گزینه‌هایی مانند راحتی و سرعت انجام کار توسط ابزار آلات توجه خاصی دارند. در این شرایط، تولید و تهیه ابزاری که چند کار را به‌صورت هم‌زمان برای کاربر انجام دهد؛ برای صاحبان مشاغل و کارگاه‌ها بسیار مهم خواهد بود. اگر اسم ابزار همه کاره را شنیده‌اید و از آن چیز زیادی نمی‌دانید، باید بگوییم متاسفانه در ایران، صاحبان کارگاه‌ها و مشاغل چوب و صنعت، این ابزار چند کاره را کمتر می‌شناسند.

نقش ابزار چند کاره در دنیای فن و حرفه

ابزار چند کاره  را بشناسیم

کاربری ابزار همه یا چند کاره از نام آن مشخص و پیدا است. این ابزار با خاصیت کاربری چند محصول هستند که علاوه بر دو یا چند کاربرد مجزا، کیفیت و قدرت بالایی دارند. تهیه این ابزار کاربر را از خرید چندین ابزار و محصول به‌صورت جداگانه و تک‌تک بی‌نیاز می‌کند. ابزار چند کاره یا ابزار همه‌کاره به صورت ابزاری برقی یا شارژی نیز وجود دارد و  عملکرد دو یا چندین محصول را هم‌زمان دارا است.

انواع ابزار چند کاره

ابزار همه کاره را در سه نوع به داخل بازار عرضه می‌شوند و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ابزار چند کاره دستی

 در این نوع محصول، چند ابزار دستی مثل آچارها، پیچ‌گوشتی، انبرها و چکش‌ها روی یک دسته سوار شده‌اند و به هم متصل هستند.

ابزارهای شارژی یا برقی دو کاره یا سه کاره

نمونه مناسب ابزارهای چند کاره شارژی یا برقی، دریل_پیچ‌گوشتی‌ها هستند که هر دو در یک بدنه قرار دارند و کار هر دو دستگاه را انجام می‌دهند.

blank

ابزار چند کاره یا همه کاره

این ابزار خود محصول مجزایی است که بیش از ۲ یا ۳ کاربرد دارد. این ابزار با همین نام ابزار همه کاره یا چندکاره شناخته می‌شود.

معرفی کامل ابزار چند کاره

ابزار همه کاره در طیف وسیعی از فعالیت‌ها و مشاغل کاربرد بسیار دارد. این محصول فوق‌العاده قدرتمند جهت کارهایی مثل تراشیدن، برش و سنباده‌زنی در کارگاه‌ها و صنایع گوناگون استفاده می‌شود. علاوه بر این‌ها، کاربر می‌تواند بر اساس ابتکار و نیاز خود از ابزار چند کاره استفاده‌های بسیاری ببرد. شاید به دلیل عدم اطلاعات کافی و عدم آشنایی افراد از این محصول، وجود آن در بسیاری از کارگاه‌های ایران، کمتر دیده شود. کارایی ابزارهای چند کاره به فعالیت‌های صنعت چوب محدود نمی‌شود و در کارگاه رنگ‌کاری و آهنگری و سایر کارگاه‌ها نیز قابل استفاده خواهد بود.

نحوه عملکرد ابزار چند کاره

نحوه کار ابزار همه کاره مثل دریل‌ها است. این محصول در قسمت شفت خود حرکت چرخشی و لرزشی دارد. این حرکت به سایر متعلقات دستگاه که به شفت متصل هستند؛ منتقل می‌گردد. با به حرکت درآمدن آن‌ها امکان برش، تراشیدن یا سنباده زنی به وجود می‌آید.

نقش ابزار چند کاره در دنیای فن و حرفه

ابزار چند کاره برقی بخریم یا شارژی؟

با توجه به اینکه ابزارهای چند کاره در دو نوع شارژی و برقی وجود دارند. بسته به اینکه شما برای چه شرایط و محیطی قصد استفاده از آن را دارید؛ می‌توانید ابزار همه کاره مورد نیاز خود را خریداری کنید.

نمونه ابزار چند کاره شارژی قدرت کمتری دارد؛ اما امکان حمل و جابه‌جایی دستگاه شارژی از ویژگی‌های پراهمیت آن به شمار می‌آید. این خصوصیت ابزارآلات چند کاره شارژی، برای کار در کارگاه‌های خیلی بزرگ و یا کار در محیط باز مورد توجه بسیار  افراد متخصص قرار می‌گیرد. وزن دستگاه نیز از مهم‌ترین نکات حین خرید ابزار همه کاره است. چرا که باید وزن آن به­گونه­ای باشد تا موجب خستگی دست در زمان طولانی نشود. ابزار چند کاره شارژی در مشاغلی مثل کابینت سازی که دسترسی به منبع برق دشوار است، کاربرد بیشتری دارد.

از دیگر خصوصیات ابزار همه کاره می‌توان موارد زیر را برشمرد:

  • تجهیز یا عدم تجهیز ابزار چند کاره با دیمر تنظیم سرعت،
  • امکان عوض کردن متعلقات ابزار بدون احتیاج به آچار
  • داشتن باتری باکیفیت
  • تجهیز ابزار با چراغ LED
  • تجهیز محصول با دسته کمکی

در واقع یک ابزار همه کاره می‌تواند یک فرز یا یک پیچ‌گوشتی شارژی، یک دریل یا اره به‌صورت هم‌زمان باشد.

توصیه به کاربران ابزار چند کاره

توجه داشته باشید در هنگام کار با دستگاه به‌درستی آن را هدایت کنید و از وارد کردن فشار بیش از حد به ابزار همه کاره خودداری نمایید. برای انجام هر کار از سری مناسب استفاده کنید. ابزار مناسب رابا توجه به نوع کاری که قرار است انجام دهید، انتخاب کنید. در زمان کار کردن با ابزار چند کاره نکات ایمنی مربوطه را رعایت نمایید.

نقش ابزار چند کاره در دنیای فن و حرفه

مشاوره خرید ابزار چند کاره

ابزار همه کاره معمولا با متعلقاتی مانند پد سنباده‌زنی، تیغه برش و کاردک صلب در یک کیف که مخصوص همان محصول است؛ ارائه  می‌شود. لازم است بدانید که متعلقات هر دستگاه ابزار چند کاره، کاملا مخصوص همان دستگاه بوده و برای دیگر ابزارهای همه کاره، کاربرد ندارند. هنگام خرید ابزارهای چند کاره به ولتاژ، جریان و توان دستگاه توجه کنید. میزان قدرت ابزار چند کاره شما به این دو بستگی دارد و نیاز شما را تامین می‌کند.

ارسال دیدگاه