کاربردهای دیلم چیست؟

کاربردهای دیلم چیست؟

هدف از ساخت آن‌ها آسان کردن فعالیت‌هایی برای انسان است که به نیروی زیادی نیاز دارند. مانند چکش، آچار آلات، قلم. یکی از این ابزارهای قدیمی ساخت بشر دیلم است که علاوه بر کاربرد اصلی آن، در گذشته گاها به عنوان سلاح سرد دستی مورد استفاده قرار گرفته است. این وسیله انواع و کاربردهای متفاوتی دارد که باعث می‌شود هر کدام از آن‌ها برای فعالیتی ویژه به کار گرفته بشوند. برای خرید ابزار دیلم نیازمند اطلاعات کاملی پیرامون آن هستید تا بتوانید متناسب با نیازتان خرید کنید.

دیلم چیست؟

ابزار دیلم اهرم میله‌ای است که سری خمیده و دسته‌ای بلند دارد و همین ویژگی باعث افزایش نیروی وارد شده به سطح می‌شود و بلند کردن جسم و یا ایجاد فشار را با نیروی کمتر ممکن می‌سازد. معروف ترین آن‌ها کروبار (crowbar ) است که با درنظر گرفتن مدل ساخت سر و کاربردش نام‌های spudbar) (clawbar) (jimmybar)(prybar) ) را به خود گرفته است.

کاربردهای دیلم چیست؟

ساختار دیلم:

دیلم را از سه بخش دسته، نوک و بدنه می‌سازند. این ابزار اشکال متنوعی را به ویژه از نظر شکل سر و نوک دارا است. جنس آن عموماً از فولاد کربن حرارات دیده و سخت کاری شده است. البته دیلم های آهنی، آلومینیومی و پلاستیکی نیز در بازار موجود هستند. طبق نوآوری های جدید جنس تیتیانومی

هم تولید شده که مزایایی مانند: بدون جرقه بودن وزن سبک ترنسبت به فولاد و آهن دارد البته با قدرتی مشابه.

کاربرد دیلم:

کاربرد های دیلم اعم از باز کردن جعبه چوبی و بزرگ، بازکردن درب، جداکردن دو جسم از یکدیگر، بیرون آوردن میخ و اشیای کوچک از یک فضای محدود و… است که با نیروی انسان به سرانجام می‌رسد.

انواع دیلم:

دیلم ها براساس تفاوت سری و نوع کاربری  دسته بندی های مختلف دارند.

دیلم میخکش: شناخته شده‌ترین شکل این ابزار به شمار می‌رود. یک میله فلزی استوانه‌ای با طول 30 تا 100 CM   که انتهای دسته به صورت تیز یا تخت است و نوک آن دارای سری پنجه‌ای و دو شاخه می‌باشد. در مدل‌های صاف به دیلم پنجه‌ای یا پنجه گربه‌ای و در مدل های خمیده به دیلم گردن قو معروف است.

دیلم سنگ شکن و تخریب: به این مدل، دیلم حفاری یا اهرم سنگ شکن نیز می‌گویند. بدنه ای صاف دارد و جنسش بسیار محکم است. این وسیله برای شکستن و نفوذ به انواع سطوح خاک، مصالح ساختمانی مانند سیمان، گچ مناسب است. این مدل دیلم نوکی تیز یا سرتخت دارد. این ابزار نام هاي ديگري اعم از دیلم کارسنگین و صنعتی هم دارد.

دیلم اهرمی یا دیلم تراز: دیلم هم ترازی (اهرمی) که دیلم سرکج نیز نام دارد. دسته آن یا به صورت صاف است و یا کمی انحنا دارد.

سر این ابزار به صورت آرک و هلال کوتاه است. کارایی آن در تراز کردن سطح دو جسم و شئ‌های مختلف است. این مدل در 2 نوع سر ثابت یا سر تنظیم شونده موجود است.

در نوع ثابت همه چیز به فرد بستگی دارد. بازه تنظیم و توان تراز این مدل محدود است اما در تنظیم شونده، سرابزار در حالت‌های مختلف تنظیم و قفل شده تا کارایی بهتری داشته باشد.

دیلم تخت یا دیلم فلت: این ابزار بدنه ای با عرض پهن و کشیده دارد. دسته و تمام طول به صورت تخت است و به دلیل ضخامت باریک آن در شکاف و بین دو جسم  با فضای محدود قرار می‌گیرد. سر دیلم فلت ممکن است به صورت پنجه‌ای باشد.

دیلم قالب گيري یا مولدینگ : این دستگاه کمی تخصصی تر از انواع دیگر است و درسایز های کوچک و ارگونومیک دست ساخته می‌شود. معروف ترین آن ابزاری است که به اهرم قالی بافی و فرش بافی شباهت دارد. کاربرد این مدل در قالب گيري سطوح مختلف مثل ساخت دیوار، گچ و تصحیح آن‌ها است.

دیلم هولیگان: یک نوع از دیلم سرکج است. شکل و طراحی ویژه هر دو طرف این ابزار، آن را برای بسیاری از فعالیت ها مثل برش دادن، پیچیدن قطعات، تخریب موانع و ورود اضطراری مناسب می‌کند. جنس دیلم هولیگان فولاد و رنگ آن براق است. این وسیله برای ضربه و نفوذ بسیار مناسب است.

دیلم تایرلور(تایلیور) : ابزاری تخصصی برای فعالیت در گاراژها و مکانیکی ها است که گاهی به آن دیلم پنچر گيري می‌گویند. این وسیله مخصوص بیرون آوردن و جا انداختن تایر خودرو بر روی رینگ است زیرا بدنه ای صاف و نوک خاص دارد. این ابزار به دلیل گستردگی ساخت تایرهای خودرو و ابعاد آن شکل‌های مختلفی دارد.

کاربردهای دیلم چیست؟

نکات مهم خرید

در نظر نگرفتن  نکات مخصوص خرید این وسیله، ممکن است شما را با ابزاری بدون کاربری مناسب روبه رو کند. می‌توانید از نکات زیر برای خرید خود استفاده کنید.

  • در نظر گرفتن کاربری
  • میزان خم وصاف بودن
  • نوع و شکل سرپنجه ای بودن
  • جنس
  • ابعاد وطول
  • خوش دست بودن و وزن

ایمنی کافی، بهره‌ وری کافی

انجام هر فعالیتی نیازمند ایجاد ایمنی است. هنگام کار با ابزار دستی نیز باید نکات ایمنی را مورد توجه قرار بدهیم.

  • ازعینک مخصوص و دستکش استفاده کنید.
  • محیط کار مرتب تا حدودی از وقوع حادثه جلوگیری می‌کند.
  • ابزارها را در حالتی که سرشان به سمت پایین است از پهلوهای خود آویزان کنید نه از پشت.
  • نیرو یا فشار بیش از اندازه به ابزار وارد نکنید.
  • دستکش‌های ضخیم برای کار با ابزار دستی مناسب نیستند.

معروف ترین ابزار آلات جهان:

آشنایی با برندهای معروف تولید ابزار می‌تواند به شما در خرید خوب کمک کند.

  • بوش
  • آاگ
  • متابو
  • ماکیتا
  • دیوالت

انتخاب خوب، استفاده خوب

 از گذشته تا کنون ابزار کار متفاوتی برای تسهیل فعالیت‌های بشرساخته شده اند.  دیلم‌ها بخشی از ابزارهای دستی هستند که در نقش اهرم به کمک انسان می‌آیند. انواع مختلف آن‌ها کاربری های متفاوتی را نیز ایجاد کرده است. امروزه کشورهای زیادی ابزار دستی را تولید می‌کنند. یکی از این کشورها ایران است که در آن صنعتگران توانمند بسیاری در حال ساخت این ابزار با کیفیت بالا و در انواع مختلف هستند. از جمله برندهای ایرانی می‌توان به رونیکس، دی سی ای، توسن، اریکسون اشاره کرد.

ارسال دیدگاه