ابزار سوهان و مغار چه ویژگی‌ها و کاربردهایی دارند؟

ابزار سوهان و مغار چه ویژگی‌ها و کاربردهایی دارند؟

سوهان و مغار جزو پرکاربردترین ابزارهای دستی بوده که در کارگاه‌های بزرگ و کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از مهم‌ترین قسمت‌های کار در نجاری و منبت کاری صیقل و هموار کردن سطوح روی چوب بوده که با توجه به کیفیت ابزار کار متغیر است. هر چه ابزار مورد استفاده در شغل نجاری تیزتر و از آلیاژ بهتری تولید شده باشد؛ محصولاتی که تولید از  جنس و کیفیت بهتری برخوردار هستند. شناخت انواع مختلف این ابزارها باعث می‌شود تا از پتانسیل کامل آن‌ها استفاده کنید.

ابزار سوهان و مغار چه ویژگی‌ها و کاربردهایی دارند؟

انواع سوهان و مغار

سوهان یکی از ابزارهای مهم دستی در شغل نجاری و صنایع چوب بوده که برای حذف مقادیر اضافه در سطح چوبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولا از این ابزار برای باربرداری، صیقلی کردن و فرم دهی صنایع چوبی در داخل کارگاه‌ها استفاده می‌کنند. همچنین سوهان از یک دسته چوبی یا پلاستیکی تشکیل شده که بدنه آن دارای آج‌های مختلفی است. عموما این وسیله در شکل‌های مختلفی مثل سه گوش، مستطیل و گرد ساخته و برای راحتی نجاران به بازار عرضه می‌شود.

سوهان تخت چیست و چه کاربردهایی دارد؟

یکی از پرکاربردترین و معمول ترین  سوهان تخت است که از آن جهت براده برداری، پرداخت، صیقلی کردن و مسطح کردن سطوح صاف مورد استفاده نجاران قرار می‌گیرد. سوهان تخت معمولا بر اساس زبری و نرمی آج‌هایی که دارد به انواع مختلفی تقسیم شده که هر کدام کاربرد و ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارا هستند.

ویژگی‌های سوهان نیم گرد

کاربرد گسترده انواع سوهان و مغار در صنایع باعث شده است که شناخت مدل‌های مختلف آن اهمیت بسیار بالایی پیدا کند. سوهان نیم گرد دارای سطح صاف و نیم دایره‌های آجدار است. سطح صاف آن همانند مدل تخت بوده و سمت نیم دایره‌ای برای صاف و صیقلی کردن اجسام منحنی به کار می‌رود. این مدل از سوهان نوک آن به طرح مخروطی بوده و برای شکل دادن به سطوح نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. نجاران برای استفاده از این سوهان می‌توانند برای اجسامی که محدب یا مقعر هستند از آن استفاده کنند.

ابزار سوهان سه گوش و کاربردهای مربوط به آن

از این سوهان معمولا برای فرم دادن به اجسام چوبی و گرفتن گوشه‌ها، صیقل دادن کنج‌ها، زاویه‌های تیز و کار در فضای بسته و محدود، شیا‌های کنگره‌ای شکل در اجسام چوبی استفاده می‌شود. همچنین از این سوهان برای تیز کردن دندانه اره و بریدن و شکل دادن به چوب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ابزار سوهان و مغار چه ویژگی‌ها و کاربردهایی دارند؟

تعریف سوهان چهارگوش

این نوع سوهان همانند سوهان سه گوش برای صیقل کردن و دسترسی به فضاهای تنگ و حفره‌ای شکل طراحی شده است و معمولاً سوهان چهارگوش برای براده برداری یا ایجاد شیارهایی به صورت زاویه استفاده می‌شود.

سوهان گرد چیست؟

سوهان گرد به شکل استوانه‌ای بوده و برای براده برداری، صیقل کردن سطوح، فرم دهی و پرداخت  در سطح گرد و همچنین ایجاد برش‌ها و حفره‌های دایره‌ای شکل توسط دریل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تعریف سوهان ومغار و کاربرد های مربوط به آن

مغار یکی از مهم‌ترین ابزار در صنایع چوبی، خراطی، منبت کاری و سایر موارد بوده که بیشتر برای کنده کاری و ایجاد طرح در صنایع چوبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این وسیله از دو قسمت تشکیل شده که یک قسمت آن تیغه فولادی تیز و قسمت دیگر یک دسته چوبی یا پلاستیکی است. این وسیله بر اساس شکل و تیغ به انواع مختلف در ابعاد متفاوت تقسیم می‌شود که هر کدام کاربرد و ویژگی‌های خاص خود را دارند. در ادامه این مقاله با هر کدام از این ابزارها و کاربردهای مخصوص به آن آشنا خواهیم شد.

کاربردهای مخصوص مغار شفعر

یکی از انواع مغارش برای منبت کاری و انجام خراطی نوع شفعر  بوده که بیشتر برای کنده کاری و تراشیدن چوب در کارگاه‌های منبت کاری و نجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع مغار برای خراطی دارای تیغ های به شکل یو بوده که به شفعر شناخته شده است. از این ابزار بیشتر برای جدا کردن خطوط طرح دار از روی چوب یا ایجاد زمینه در کارهای ظریف استفاده می‌شود.

مغار چاقویی

مغار چاقویی دسته کوتاه‌تری نسبت به سایر ابزار های مشابه این دسته داشته و تیغه‌هایی به شکل چاقو دارد که در اندازه و فرم‌های مختلفی برای منبت کاری و تراشیدن بسیار ظریف روی چوب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سوهان و مغاز وسیله‌ای ضروری برای کارگاه‌ها

سوهان و مغار از مهم‌ترین ابزارهای مورد استفاده در کارگاه های نجاری هستند. از سوهان بیشتر برای صیقل دادن و صاف کردن سطوح چوبی در کارگاه‌های نجاری و منبت کاری استفاده می‌شود. همچنین مغار نیز بیشتر برای شکل و تراش دادن سطوح چوبی مثل طراحی ساختار خارجی مبل‌های چوبی و کمد کاربرد دارد. این ابزارها قیمت بالایی در بازار نداشته و تمام افراد حتی نیروی که به تازگی وارد عرصه کار با چوب شده‌اند؛ می‌توانند به راحتی با این ابزارها کار کنند.

ابزار سوهان و مغار چه ویژگی‌ها و کاربردهایی دارند؟

ارسال دیدگاه