همه چیز در مورد انبر آرماتور بند و قیچی مفتول بر

همه چیز در مورد انبر آرماتور بند و قیچی مفتول بر

بستن آرماتور‌ها و همچنین برش دادن میخ، سیم، مفتول و سایر موارد اینچنینی، یکی از مهمترین نیاز‌ها در انواع صنایع مخصوصاً صنایع ساختمان‌سازی و همچنین کارگاه‌های نجاری و آهنگری است که حتماً باید از طریق ابزار آلات مخصوصی که برای این کار توسعه پیدا کرده‌اند، صورت گیرد.
به منظور پاسخ به این نیاز‌ها، ابزارآلات بسیار کاربردی با عناوین انبر آرماتوربند و همچنین قیچی مفتول بر ساخته و به بازار ارائه شده‌اند که توسط آن‌ها می‌توان نیروی مناسبی را برای برش دادن یا حالت دهی و انواع مفتول‌ها وارد کرد.
در صورتی که نیاز دارید اطلاعات بیشتری در رابطه با این ابزار آلات پیدا کنید، تا انتهای این نوشته از ابزار نیکو با ما همراه باشید.

انبر آرماتور بند چیست؟

با توجه به کاربرد‌های مشابه این دو محصول، همواره در کنار هم استفاده و نام برده می‌شوند اما در این نوشته قصد داریم به تفکیک هر کدام را معرفی کنید و در ابتدا با انبر آرماتوربند شروع می‌کنیم.
به احتمال زیاد انواع گاز انبر را در بساط افرادی که با نعل اسب سر و کار دارند و یا آهنگران دیده‌اید. انبر آرماتوربند که در بازار با نام گاز نبر هم شناخته می‌شود برای نگه داشتن و بریدن قطعات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته ساختار این نوع انبر دقیقاً به مانند سایر انبر‌های دیگر متشکل از دو اهرم و یک یک مفصل می‌باشد. اما به نحوی است که بتوان نیروی زیادی را مخصوصاً به نوک فک انبر وارد کرد. همچنین لبه‌های تیز انبر آرماتور بند به صورت تخت طراحی شده که هم برای وارد آوردن فشار و هم برای برش دادن مناسب است. است همچنین لبه تیز آن به نحوی طراحی شده است که قطعه را بدون جا گذاشتن کوچکترین زائده‌ای برش می‌دهد.

همه چیز در مورد انبر آرماتور بند و قیچی مفتول بر

کاربرد انبر آرماتور بند

به صورت کلی نه تنها این انبر بلکه تمام اعضای دیگر خانواده انبر‌ها کاربرد مشخص و تخصصی ندارند و انبر آرماتور‌بندی نیز از این قاعده مستثنا نیست. گاز انبر یا همان انبر آرماتوربند در هر جا که نیاز به وارد کردن نیروی زیاد برای برش دادن یا شکل دهی قطعات سخت وجود داشته باشد، کاربرد دارد.

برخی از معروف‌ترین این موارد عبارت اند از:

  • بریدن سیم
  • بریدن مفتول
  • بریدن انواع پیچ
  • بریدن روکش سیم
  • نگه داشتن قطعات
  • کشیدن و برش دادن میخ
  • خم کردن و حالت دهی به مفتول‌ها

این موارد تنها بخش کوچکی از کاربرد‌های انبر آرماتوربند هستند و شما عزیزان بسته به نیاز خود می‌توانید با تهیه سایز مناسب این نوع انبر، در مصارف مد نظر خود از این ابزار استفاده کنید.

انواع انبر آرماتور بند

انواع انبر آرماتور بند عبارت‌اند از:

  • گاز انبر نجاری
  • گاز انبر آرماتور بندی

باید توجه داشته باشید استفاده از انبر آرماتوربندی یا گاز انبر، به صورت غیر استاندارد و برای مصارفی که نیازمند ابزار دیگری است، هم برای قطعه و هم برای انبر آسیب زا می باشد.

قیچی مفتول بر چیست؟

پس از بررسی انبر آرماتوربند، زمان بررسی محصول بعدی یعنی قیچی مفتول بر است. این دو محصول از بعضی لحاظ متفاوت و از بعضی از لحاظ شبیه به هم هستند.
قیچی مفتول بر یکی از ابزار‌هایی است که برای برش دادن قطعات فلزی با ضخامت‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. طول بلند دسته‌های این قیچی باعث می‌شود که بتوان نیروی مناسبی را به دهانه آن وارد کرد که دهانه این ابزار کاربردی متشکل از دو فک با لبه‌های تیز می‌باشد.

ساختار این قیچی به نحوی است که برای برش دادن، نیاز به وارد کردن نیروی متعادلی باشد. یعنی برای برش دادن یک فلز سخت نیازی به نیروی خیلی زیادی نیست و با وارد کردن نیروی مناسب می‌توان انواع فلزات را برش داد و شکست. البته سایز و نوع قیچی و حتی قطعه در این موضوع تاثیر گذار است.

همه چیز در مورد انبر آرماتور بند و قیچی مفتول بر

کاربرد قیچی مفتول بر

از قیچی مفتول برای حالت دهی و خم کردن مفتول‌ها و سایر موارد این چنینی استفاده نمی‌شود و تنها کاربرد آن برای برش دادن است. این قیچی‌ها توان زیادی دارند و می‌توانند نیروی دسته‌های بلند خود را از دو طرف به یک مرکز متمرکز کرده و با استفاده از لبه‌های تیز و برنده خود، انواع فلزات را شکسته و یا برش دهند. البته این که چه نوع فلزاتی قابل برش با این قیچی‌ها هستند، بستگی به نوع فلز و همچنین قطر آن دارد.
انواع قطعات فلزی و ورق‌های فلزی با قطر مشخصی از طریق انواع مختلف و سایز‌های مختلف این قیچی قابل برش دادن هستند.

 برخی از موارد آنها عبارتند از:

  • شکاندن قفل
  • برش دادن فنس
  • برش دادن زنجیر
  • برش دادن میلگرد
  • برش دادن انواع پیچ و میخ
  • برش دادن ورقه‌های فلزی

هر کدام از این موارد گفته شده دارای ویژگی‌های ذاتی و همچنین قطر و استحکام مشخصی می‌باشند که باید از قیچی مناسب با سایز مناسب برای برش دادن آن‌ها استفاده کرد.

البته لازم به ذکر است که کاربرد کلی این قیچی، تخریب و شکستن قطعات فلزی است و کمتر پیش می‌آید که قصد پیاده‌سازی یک فرایند برش اصولی و تمیز را با استفاده از این ابزار داشته باشند.

انواع قیچی مفتول بر

·        مفتول بر وسط تیز

  • مفتول بر زاویه دار
  • مفتول بر کف چین
  • مفتول بر های رومیزی

قیچی مفتول بر از ابزار آلات قدرتی است که به قطعات نیروی زیادی وارد می‌کند به همین جهت هم برای جلوگیری از آسیب رسیدن به قطعه و هم برای جلوگیری از آسیب رسیدن به قیچی باید از نوع مناسب این قیچی استفاده کرد که این موضوع بسته به نیاز شما تعیین می‌شود.

همه چیز در مورد انبر آرماتور بند و قیچی مفتول بر

کلام آخر

قیچی مفتول بر و انبر آرماتور بند، دو نوع از ابزار بسیار کاربردی در صنایع مختلف هستند که از بعضی جهات به هم شبیه بوده و از بعضی جهات دیگر کاملاً با هم متفاوت‌اند و ما در این نوشته از ابزار نیکو تمام تلاش خود را به کار بستیم تا مهمترین نکات در رابطه با این دو ابزار کاربردی را با شما عزیزان در میان بگذاریم.
لازم به ذکر است که تمام مزایای این دو محصول و سایر ابزارآلات دیگر تنها برای انواع با کیفیت و با اصالت آن می‌باشد که امروزه به واسطه پرطرفدار بودن ابزار آلات این چنینی، متأسفانه شاهد وفور انواع بی‌کیفیت و تقلبی آن‌ها در بازار هستیم بنابراین در صورتی که قصد خرید انبر آرماتوربند و قیچی مفتول بر با کیفیت را دارید، بهترین راه خرید از فروشندگان معتبر ارائه دهنده برند‌های معتبر است.

ارسال دیدگاه

دیدگاه ها
  1. blank
    فروغ نورمحمدی :
    6 ماه پیش

    قیچی مفتول بر از جنس و ساخت خوبی برخوردار بود .کار باهاش هم راحت بود