کاربرد نایلون فونداسیون

کاربرد نایلون فونداسیون

نایلون فونداسیون از جمله محصولات پرمصرف و کاربردی در صنعت ساختمان‌سازی است که با نام پلاستیک شناژ هم شناخته می‌شود؛ به دلیل اهمیت و مصرف مقرون‌به‌صرفه این محصول پلی‌اتیلنی در کارخانه‌های ایرانی ساخته می‌شود و نایلون موجود در بازار برای خریداران در واقع نایلون ساخت کشورمان ایران است. در ادامه مطلب به پرسش‌های اساسی در مورد این محصول پاسخ داده‌ایم:

نایلون فونداسیون چیست؟

نایلون فونداسیون همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد از جمله محصولات پلی‌اتیلنی پرکاربرد است که در صنعت ساختمان‌سازی به کار می‌رود. این نایلون با عناوین دیگری مانند نایلون شناژ و نایلون عریض ساختمانی یا نایلون پی نیز شناخته می‌شود که به‌وفور در ساخت‌وسازها مورداستفاده قرار می‌گیرد.

این محصول به‌صورت نایلون مشکی رنگ دولایه با عرض ۵۰ تا ۱۰۰ سانتی‌متری در طاقه‌های ۱۲ تا ۱۶ کیلوگرمی در کشور خودمان ساخته و به بازار عرضه می‌شود. ابعاد گوناگون آن سبب شده است که در شناژهایی با ابعاد متفاوت، بتوان عرضی را انتخاب کرد که هم به لحاظ مصرف پلاستیک و هم کم‌شدن دورریز و هم به لحاظ سهولت در اجرا بهینه باشد. این بهینه بودن به علت قابلیت تغییر و سفارش سازی در متغیرهایی همچون ابعاد و ضخامت است.می‌توان بسته به نیاز و نوع مصرف نایلون فونداسیون را با ابعاد و اندازه دقیق سفارش داد؛ اگرچه استفاده از متریال درجه یک نسبت به سایرین اولویت دارد؛ اما نایلون شناژ قابلیت ساخت با متریال‌های درجه‌دو و سه را نیز دارد.

به‌طورکلی این نایلون در عملیات پی‌ریزی ساختمان استفاده می‌شود. از این نایلون برای پوشش فونداسیون و محافظت بیشتر از آن استفاده می‌شود  بدین معنی که ین نایلون عریض در زمان پی‌ریزی ساختمان مورداستفاده قرار می‌گیر  تا از قالب‌های فونداسیون با جلوگیری از نشت آب ملات به کف خاک فونداسیون محافظت کند.

کاربرد نایلون فونداسیون

چرا نایلون فونداسیون؟

استفاده از نایلون شناژ در مرحله بتن‌ریزی اهمیت بسیاری دارد. همان‌طور که می‌دانید متریال بتن برای ایجاد مقاومت حداکثری و شکل‌پذیری کافی به عنصر آب احتیاج دارد. زمانی که آب کمی به سیمان تزریق شود، فقط بخشی از آن دست‌نخورده باقی‌مانده و مقاومت بتن نهایی به‌شدت کاهش می‌یابد. تزریق آب بیش از حد نیز موجب روان‌شدن و شل شدن بطن خواهد شد. استفاده از عایق‌های پلاستیکی همچون نایلون فونداسیون کمک می‌کند تا آب تزریق شده به بتن به سایر اجزای قالب همچون آجرها نفوذ نکرده و از دست نرود. باید در نظر گرفته که این نایلون نقش عایق‌بندی درازمدت ندارند؛ همین‌قدر که بتوانند کیفیت خود را در روز‌های ابتدایی بعد از بتن‌ریزی فونداسیون حفظ کنند، کافی است؛ در بخش‌های قبلی هم اشاره کردیم که عرض‌های مختلف این محصول که به‌صورت نایلون مشکی دولا عرضه می‌شود باعث سهولت در استفاده از آن می‌گردد، زیرا می‌توان متناسب با ابعاد پی‌ریزی عرض بهینه را انتخاب کرد. استفاده از این نوع پلاستیک‌ها نسبت به سایر روش‌های عایق‌بندی ارزان‌تر است و با سرعت بیشتری اجرا شده و از هزینه کمتری برخوردار است.

آیا واقعاً استفاده از نایلون فونداسیون ضرورت دارد؟

حتماً باید در نظر داشته باشید که در استفاده از پلاستیک شناژ باعث کشیده‌شدن آب بتن شده و در مقاومت نهایی آن تأثیر منفی چشمگیری می‌گذارد. بتن به‌عنوان یکی از اجزای فونداسیون ساختمان خود از سه ماده تشکیل شده است، سیمان، آب و انواع سنگ‌دانه‌ها. نسبت هرکدام از این مواد پیش‌تر توسط مهندس محاسب تعیین شده است که چه در بتن‌های ساخته شده در کارخانه و چه در بتن‌های ساخته شده در محل کارگاه باید رعایت شود.

در صورت عدم استفاده از پلاستیک شناژ، ‌ باتوجه‌به خلل و فرجی که در سطح آجر‌های قالب وجود دارد؛ شیرابه بتن به آن‌ها نفوذ کرده و عملاً آبی به‌مراتب کمتر از محاسبات در اختیار سیمان قرار می‌گیرد. البته منظور این نیست که آب زیاد برای بتن خوب است. اگر بیش از مقدار محاسبه شده آب در تولید بتن استفاده شود به‌صورت آزاد در داخل بتن باقی می‌ماند و پس از خشک‌شدن عملاً بتن پوک شده و مقاومتی پایین‌تر از مقاومتی که در محاسبات پیش‌بینی شده است را از خود نشان می‌دهد.

کاربرد نایلون فونداسیون

نحوه استفاده از نایلون فونداسیون

مهندسین ساختمان برای استفاده از نایلون فونداسیون دولا، ابتدا قالب‌بندی فونداسیون را به کمک آجر و یا مصالح دیگر و مطابق با دستورالعمل‌های اجرایی انجام می‌دهند. سپس برای جلوگیری از به‌هم‌خوردن قالب و تغییر شکل آن، سطح داخلی آن را با خاک پر می‌کنند. بعد از آن پیش از قرارگیری میل‌گردها در پی ساختمان، شناژ، پی و کف فونداسیون را به کمک یک پوشش پلاستیکی همچون نایلون فونداسیون می‌پوشانند. سپس آرماتورها را داخل پی قرار داده و عملیات بتن‌ریزی را آغاز می‌کنند. استفاده از این پوشش مانع نشت آب داخل بتن شده و از ریزش خاک اطراف دیواره گود به داخل ملات بتن جلوگیری می‌کند.

نایلون فونداسیون؛عایق بندی به صرفه

استفاده از نایلون فونداسیون باعث می شود که سازه ما، هم به لحاظ مصرف پلاستیک و کم شدن دورریز و هم به لحاظ سهولت در اجرا بهینه باشد. عمده مصرف آن برای بتن‌ریزی فونداسیون و قرارگیری در جدارهای عمودی فونداسیون برای جلوگیری از خروج آب موجود در بتن است؛ نایلون یا پلاستیک شناژ معمولاً در عرض‌های مختلف از ۵۰ سانتی­متر تا یک متر تولید می‌شود و بسته به سفارش کار در عرض‌های خاص نیز به تولید می‌رسد.

ارسال دیدگاه

دیدگاه ها
  1. blank
    نگین :
    1 سال پیش

    مطلب بسیار مفیدی بود. سپاس

  2. 1 سال پیش

    تشکر از نظر لطف شما.