کاربرد و ویژگی های شیشه ماسک جوشکاری

کاربرد و ویژگی های شیشه ماسک جوشکاری

مهم‌ترین بخش در هر کار فنی رعایت اصول ایمنی است. رعایت اصول ایمنی در کار جوشکاری، اهمیت بسیار زیادی دارد. پر اهمیت ترین ابزارهای یک جوشکار موتور جوش و ماسک جوشکاری است. ماسک جوشکاری انواع مختلفی دارد؛ برخی فقط یک نقاب معمولی هستند که از قسمت شیشه‌ای آن‌ها می‌بینند و برخی دیجیتال و شبیه کلاه ایمنی موتور سواران است. ماسک جوشکاری برای محافظت از صورت و چشم‌های فرد استفاده می‌شود بنابراین کیفیت آن اهمیت بالایی دارد.

یک جوشکار ماهر ماسکی را انتخاب می‌کند که مطابق با استاندارد‌های روز باشد وعلاوه بر محافظت از خودش سبب افزایش راندمان کاری نیز بشود. لازم است تاکید کنیم که ماسک جوشکاری سبب افزایش اعتماد به نفس و آسودگی خیال جوشکار می‌شود؛ بنابراین کار با کیفیت تری اراِئه می‌دهد.

ماسک ساده

کاربرد و ویژگی های شیشه ماسک جوشکاری

ماسک جوشکاری ساده، صفحه شیشه‌ای استانداردی دارد که از جنس طلق پلیمری با رنگ تیره تشکیل می‌شود. این طلق محافظ چشم‌ها در برابر نور بالا وجرقه‌های جوشکاری است. ماسک ساده، قیمت پایینی دارد که با خیال آسوده می‌توان از آن استفاده کرد.

استاندارد بالای این ماسک در مقابل ذرات انتشار یافته جوش و قوس الکتریکی  باعث محبوبیت بالای آن در میان جوشکاران شده است.

ماسک جوشکاری اتوماتیک

کاربرد و ویژگی های شیشه ماسک جوشکاری

این ماسک تکنولوژی بالایی دارد و دارای اجزای مختلفی است. این اجزا عبارتند از: اپتو الکتریک، میکرو الکتریکپ، سلول‌های خورشیدی، ال سی دی و غیره. این نوع از ماسک‌های جوشکاری، علاوه بر محافظت از قوس الکتریکی این امکان را به وجود می‌آورد که دو دست جوشکار آزاد باشد و سرعت و تمرکزش بالا برود. با وجود فیلترهایی که دارد می‌تواند به طور اتوماتیک  تاریک شود.

صفحه شیشه‌ای قبل از جوشکاری روشن است و دید واضح دارد اما زمانی که جوشکاری شروع شود قوس الکتریکی برقرار شده و صفحه‌ی شیشه‌ای تاریک می‌شود. این ماسک‌ها را می‌توان به دلخواه روی تاریکی مطلق تنظیم کرد. این ماسک حفاظت بالایی در مقابل اشعه  دارند. بعضی از ماسک‌ها با نور خورشید تنظیم می‌شوند و دکمه خاموش و روشن ندارند که دارای سنسور حساس به قوس الکتریکی هستند.

لایه بیرونی ماسک‌های اتوماتیک با پلیمرهای با کیفیت پوشش داده شده‌اند که در برابر ضربه مقاومت بالایی دارند و طول عمر زیادی دارند. ماسک اتوماتیک دارای اجزای مختلفی است. این اجزا شامل: محافظ درونی و بیرونی لنز، فیلتر مجهز به تکنولوژی اتوماتیک، انواع پیچ، لنز، کلیدهای تنظیم و… می‌شوند.

تنظیم ماسک جوشکاری اتوماتیک

برای روشن شدن این ماسک‌ها حداقل 9 ثانیه زمان لازم است تا روشن شود و این مدت زمان وابسته به دمای جوش و میزان تیرگی صفحه شیشه‌ای جوشکار دارد. این ماسک‌ها در آمپرهای بالا به طور خودکار تنظیم می‌شوند. قسمتی به نام تنظیم حساسیت وجود دارد که با تغییر ولوم میزان حساسیت نسبت به نور محیط قابل تنظیم است. برای جوشکاری در آمپرهای بالا در مکان پرنور حالت lo  استفاده می‌شود و جوشکاری در آمپرهای پایین و محیط تاریک با حالت hi قابل استفاده است.

ماسک سلول خورشیدی  

ماسک سلول خورشیدی برای فضای باز مناسب است؛ زیرا انرژی مورد نیاز خود را از خورشید دریافت می‌کند. این ماسک‌ها نیاز به باطری ندارند، واگر به اندازه کافی شارژ شده باشند برای مدت طولانی  قابل استفاده هستند. ماسک باتری دار نوعی از ماسک است که با باتری لیتیومی کار می‌کند و کلید خودکار دارند. این باتری‌ها به راحتی در فروشگاه‌ها پیدا می‌شوند.

کاربرد و ویژگی های شیشه ماسک جوشکاری

ماسک سلول خورشیدی و باتری دار

ماسک سلول خورشیدی و باتری دار نوعی از ماسک سلول خورشیدی هستند که مجهز به باطری هستند. علت این موضوع به این دلیل است که در مواقعی که انرژی خورشیدی به اتمام برسد ماسک به کارش ادامه بدهد. برای مثال اگر در یک پروژه بزرگ جوشکار مشغول به کار باشد هوا تاریک‌ شود، و انرژی خورشیدی ماسک به اتمام باشد؛ جوشکار بتواند با استفاده از باتری به کارش ادامه داد.

محافظت از چشم ها

محافظت چشم‌ها در مقابل قوس الکتریکی و جرقه‌ها بسیار مهم و حساس است. در گذشته تصور بر این بود که اگر میزان اشعه‌های مرئی کم باشد، میزان اشعه‌های ماوراء بنفش و مادون قرمز هم کم می‌شود. استفاده از ماسک‌های آبی و و قرمز برای کاهش شدت نور موثر است. با روش‌های علمی نمره عینک جوشکار به طور کامل مشخص می‌شود و میزان محافظت از چشم در مقابل اشعه‌های مختلف را نشان می‌دهد.

اگر نتوانستید شعله‌ی معمولی را از شعله‌ی اکسی اتیلن تشخیص دهید به این دلیل است که فیلتر عینک شما بیش از حد تیره است. بعد از پایان کار جوشکاری و برداشتن عینک نقاط سفیدی در مقابل چشمتان مشاهده کردید از عینک با فیلتر تیره استفاده کنید. در حین جوشکاری اگر نتوانستید حوضچه مذاب را ببینید بهتر است از عینک با فیلتر روشن تر استفاده کنید. شیشه محافظ جوشکار نباید عرق کند زیرا علاوه بر محافظت دید خوبی هم باید داشته باشد.

محافظت از چشم ها با استفاده از ماسک جوشکاری مناسب

رعایت اصول ایمنی در هر کاری بسیار مهم است. ماسک جوشکاری از صورت و چشم فرد جوشکار محافظت می‌کند. این ماسک‌ها انواع مختلفی دارند که شما با  توجه به کار خود می‌توانید مناسب ترین آنها را انتخاب کنید. اگر شما در حین جوشکاری قادر به دیدن حوضچه مذاب نیستید از عینکی با فیلتر روشن استفاده نمایید. این مقاله نکات بسیار مفیدی در رابطه با ماسک جوشکاری و شرایط آن برای شما ارائه داده است.

ارسال دیدگاه