کارواش و کاربرد انواع آن

کارواش و کاربرد انواع آن

اگر شما یک راننده باشید؛ حتما تا‌ به حال برای شست و شوی ماشین خود به کارواش مراجعه کرده‌اید. همان‌طور که می‌دانید مراجعه به این مکان، وقت و هزینه بسیاری از شما می‌طلبد. همچنین شست و شوی ماشین در منزل و به وسیله شلنگ آب نیز باعث هدر رفت مقدار زیادی آب و انرژی خواهد بود. اما روش‌ها دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن‌ها، به راحتی ماشین خود را در منزل بشویید. انواع مختلف کارواش می‌تواند برطرف کننده نیاز شما باشد.

کارواش و کاربرد انواع آن

انواع کارواش

کارواش ابزاری برقی‌ است که جهت پاک‌سازی و شست‌ و شوی خودرو‌های شخصی، ماشین‌آلات سنگین، حیاط منزل، در و پنجره‌ها و… به کمک ما می‌آید و به وسیله‌ فشار آب، سطوح را می‌شوید. به طور کلی از لحاظ مصرف و کاربرد می‌توان این ابزار را در دو نوع صنعتی و خانگی بررسی کرد.

کارواش خانگی

کارواش خانگی کاربرد محدودی داشته و تنها برای خودرو‌های شخصی، موتور‌سیکلت و بخش‌‌‌هایی از منزل قابل استفاده است. در کاربرد خانگی این وسیله، بیشتر از دستگاه‌های شارژی استفاده می‌شود. از آنجایی که دستگاه‌های شارژی وزن سبکی دارند و بدون اتصال به پریز برق راه‌اندازی می‌شوند؛ حمل و نقل راحت‌تری دارند.

همچنین به دلیل در دسترس بودن و کارایی آسان، زمان کمی می‌برند و به مهارت خاصی احتیاج ندارند. اما به دلیل اینکه این دستگاه‌ها نمی‌توانند بیش از چند ساعت شارژ نگه دارند؛ شست و شوی بیش از یک خودرو با آن‌ها امکان‌پذیر نیست.

کارواش و کاربرد انواع آن

کارواش صنعتی

کارواش صنعتی کاربرد وسیع‌تری نسبت به نوع خانگی آن دارد و برای محیط‌های بزرگ‌تری همچون کارخانه‌ها یا ماشین‌آلات سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد.دستگاه‌های صنعتی وزن بالایی دارند و برای راه‌اندازی نیازمند اتصال به برق هستند. از این رو جابجایی و حمل‌ و ‌نقل آن‌ها آسان نخواهد بود. همچنین فشار آب بیشتری دارند که این موجب هدر رفت و عدم صرفه جویی در مصرف آب می‌شود. اما به وسیله دستگاه صنعتی می توان به شست‌ و شوی چندین خودرو پرداخت. این دستگاه‌ها از طول عمر بالاتری برخوردار هستند.

کارواش و کاربرد انواع آن

مقایسه کارواش خانگی و صنعتی

انواع این وسیله را می‌توان باتوجه به معیار‌های خاصی با یکدیگر مقایسه کرد:

موتور

موتور دستگاه یکی از عوامل مهمی است که در مقایسه دستگاه‌ها می‌توان بررسی کرد. در دستگاه‌های خانگی کارواش، موتور به صورتی طراحی شده ‌است که نمی‌تواند فشار زیادی را متحمل شود و اگر تحت فشار قرار بگیرد؛ دچار آسیب می‌شود. اما موتور دستگاه‌های صنعتی آن برای کار زیاد تعبیه شده‌اند و ساختار آن‌ها به گونه‌ای است که در طولانی مدت کار می‌کنند. در نتیجه دستگاه‌های صنعتی از طول عمر بیشتری نسبت به دستگاه‌های خانگی برخوردارند.

شلنگ

در دستگاه‌های صنعتی جنس شلنگ از فولاد است و استحکام بالایی دارد. به‌طوری که اگر ماشین‌آلات سنگین از روی آن رد شوند؛ جریان آب قطع‌ و وصل نمی‌شود و شلنگ آسیبی نمی‌بیند. اما در دستگاه‌های خانگی جنس شلنگ الزاما از فولاد نیست و گاها آسیب‌پذیر هستند. علاوه بر جنس شلنگ، طول آن نیز حائز‌اهمیت است چرا که هرچه طول شلنگ بیشتر باشد؛ استفاده از آن راحت‌تر و دارای انعطاف بیشتری است.

وزن

دستگاه‌های صنعتی کارواش از وزن بالایی برخوردارند و جا‌به‌جایی آن‌ها سخت است. اما دستگاه‌های خانگی آن وزن کمی دارند؛ حمل آن‌ها آسان است و مانع خستگی دست هنگام استفاده می‌شوند.

شاسی و بدنه

از آن‌جایی که دستگاه صنعتی در محیط‌های صنعتی استفاده می‌شود؛ آسیب‌پذیر‌تر است. پس جنس آن از فلز مقاوم بوده تا از آسیب‌ آن جلوگیری شود. اما بدنه ی دستگاه‌های خانگی از جنس پلاستیک است و مقاومت کمتری دارد.

تنظیم فشار

در نوع صنعتی این ابزار برخلاف نوع خانگی آن، فشارسنج وجود دارد که می‌توان به وسیله آن فشار آن را کنترل (کم/زیاد) کرد.

قیمت

دستگاه خانگی در مقایسه با دستگاه صنعتی کارواش کم قیمت‌تر است. حتی اگر بهترین برند دستگاه خانگی را تهیه کنید؛ بازهم مقداری ارزان‌تر از نوع صنعتی خواهد بود.

کارواش صنعتی یا خانگی؟

هرکدام از انواع صنعتی و خانگی این ابزار مشخصه‌های خاص خودشان را دارند؛ که هر یک از این ویژگی‌ها می‌تواند بر حسب کاربری آن وسیله تبدیل به مزیت یا عیب برای آن شود. پس به‌ صورت کلی آنچه باید در نظر گرفته شود نوع کاربری، نیاز و کاربرد وسیله است. همچنین توصیه می‌شود در پروسه انتخاب، قیمت و طول عمر دستگاه نیز لحاظ شود چرا که هرچه طول عمر کارواش افزایش یابد، قیمت آن نیز بالاتر خواهد بود.

ارسال دیدگاه