کوئل خودرو چیست و چه وظیفه ای دارد

کوئل خودرو چیست و چه وظیفه ای دارد

کوئل یکی از مهمترین قطعات اتومبیل در قسمت برق شناخته می‌شود. این قطعه در تولید انرژی و جرقه زنی نقش مهمی ایفا می‌کند. برای روشن شدن موتور اتومبیل نیاز به چهار عمل وجود خواهد داشت. مکش هوا، احتراق سوخت و هوای متراکم شده، متراکم کردن مخلوط سوخت و هوا و همچنین تخلیه موادی که از احتراق حاصل می شوند، این چهار بخش را تشکیل می دهند.

کوئل خودرو

برای طی کردن این فرآیند از قطعات مختلفی استفاده خواهد شد. سیستم خودروها نیروی الکتریسیته لازم را به منظور جرقه زنی شمع ها از بخش های مختلفی دریافت خواهد کرد. چهار رکن اساسی برای ادامه کار موتور یعنی مکش، تراکم و انفجار و تخلیه با استفاده از این قطعات به وقوع خواهد پیوست. با توجه به اینکه تمام این ارکان برای انفجار و طی کردن روند صحیح باید از یک سیستم برق بی‌نقص استفاده کنند، قطعاتی که در آن به کار می روند باید استاندارد لازم را داشته باشند. کوئل خودرو یکی از این قطعات بوده که نقش بی‌بدیلی در بخش جرقه زنی و تولید انرژی خواهد داشت.

کوئل خودرو چیست؟

کوئل خودرو یکی از مهمترین قطعات در سیستم جرقه زنی اتومبیل به شمار می رود. این قطعه قادر است با سوار شدن بر روی شمع، این فرآیند را انجام دهد. هنگامی که موتور خودرو را برای حرکت کردن مهیا می‌کنند، از مکش، متراکم کردن، مخلوط سوخت و هوا و همچنین احتراق باید استفاده نمایند. در واقع می‌توان عنوان کرد که این قطعه وظیفه دارد برق مورد نیاز را برای ایجاد احتراق تولید کند. شرایطی که نشان می دهد ولتاژ برق را قادر است چند برابر نماید. با توجه به اینکه برقی که از باتری خودرو خارج می شود ضعیف است و نمی‌تواند برای روشن کردن شمع های خودرو قدرت کافی داشته باشد، از این قطعه کمک می گیرند تا بتوان قدرت برق را به شکل قابل توجهی افزایش داد.

کوئل خودرو از سیم پیچ های ثانویه و اولیه و همچنین یک هسته مرکزی تشکیل می شود. هنگامی که این قطعه برق را منتقل میکند، حرارت زیادی در آن مشاهده خواهد شد. به همین علت بین دو سیم پیچ تعبیه شده در آن یک عایق استاندارد نصب خواهند کرد. این عایق می تواند گرما و حرارت تولید شده را جذب کند. با انجام این کار سیم پیچ ها نیز از خرابی در امان خواهند ماند.

دلایل خرابی کوئل خودرو

دلایل مختلفی وجود دارند که کوئل خودرو را دچار ایراد می کنند. یکی از مهمترین دلایلی که موجب خرابی این قطعه در سیستم جرقه زنی خودرو میشود، وصل کردن سر وایر به بدنه خودرو است. گاهی اوقات گرمای زیادی که در این قطعه تولید می شود نیز از عایق عبور می کند. به همین علت به واسطه افزایش حرارت، کوئل دچار ایراد می شود.

دلایل خرابی کوئل خودرو

یکی دیگر از عواملی که موجب خرابی این قطعه در اتومبیل می شود، گذشت زمان محسوب می شود. برق دزدی در خودرو از جمله دلایلی است که قطعات مختلف را می تواند دچار ایراد کند. یکی دیگر از دلایل خرابی این قطعه در اتومبیل نیز برق دزدی به شمار می رود. عوامل دیگری نیز وجود دارند که این قطعه در خودرو را دچار مشکل خواهند کرد. برخی از این عوامل و دلایل گزینه های زیر هستند.

  • عمل کردن نامناسب باطری
  • کثیف بودن فیلتر هوا
  • استفاده از محصول بی کیفیت
  • بی توجهی به ایرادات برق خودرو
  • تعویض نکردن روغن و لنت

علائم خرابی کوئل خودرو

به مانند دلایلی که عنوان کردیم، هنگامی که چند علامت بر روی خودرو ظاهر شوند، می‌توان نسبت به خرابی این قطعه اطمینان حاصل نمود. یکی از بدیهی ترین علائمی که به شما خرابی کوئل خودرو را نشان می‌دهد، جرقه ناقص در اتومبیل است. گاهی اوقات عملکرد نادرست شمع خودرو و جرقه ناقص را در این بخش مشاهده خواهید کرد. در این زمان می توانید به بررسی این قطعه بپردازید. یکی دیگر از علائمی که خرابی این بخش از خودرو را نمایان می‌کند، بد استارت خوردن اتومبیل به شمار می‌رود. همانگونه که میدانید هنگامی که اتومبیل به خوبی استارت نمی خورد، قطعات مختلفی ممکن است در این زمینه تاثیرگذار باشند. یکی از قطعات که باید مورد بررسی قرار دهید، کوئل خواهد بود.

افزایش مصرف سوخت ناشی از عملکرد نادرست قطعات گوناگون خودرو است. کوئل اگر به خوبی وظیفه خود را انجام ندهد، موجب افزایش مصرف سوخت خودرو می شود. دلایل و علائم دیگری نیز می‌توانند به شما خرابی این قطعه را نشان دهند. از جمله این دلایل گزینه های زیر هستند.

  • روشن شدن چراغ چک خودرو
  • لرزش در موتور
  • ریپ زدن خودرو
  • نداشتن جرقه در سیلندره
  • ا کوبش در موتور اتومبیل

انواع کوئل خودرو

امروزه خودروسازان قطعات به کار رفته در سیستم های اتومبیل را با استانداردهای گوناگون روانه بازار می‌کنند. در ساخته این بخش اتومبیل نیز مدل های مختلفی در نظر گرفته می شود.

 یکی از مدل هایی که از این قطعه در بازار عرضه می شود، مدل بدون وایر است. این کوئل ها نسبت به نوع وایر دار مزایای فراوانی دارند. مقاومت بسیار بالای نوع بدون وایر در مقایسه با نوع وایر دار موجب شده است که امروزه بخش زیادی از خودروسازها و مالکان خودرو ترجیح دهند که از این محصول بر روی خودروهای خود استفاده کنند. علاوه بر این افت ولتاژ کمتر در خودروهای انژکتوری از دیگر ویژگی ها و مزایای این مدل محسوب می شود.

کوئل با وایر

نوع دیگری از محصولاتی که در بازار عرضه می شوند، گزینه‌ های وایر دار هستند. این نوع از کوئل ها در دو دسته روانه بازار خواهند شد. گروه اول در خودروهای انژکتوری و کاربراتوری دارای سیستم دلکو مورد استفاده قرار می گیرد. این گروه را به عنوان کوئل های معمولی نامگذاری کرده‌اند. نوع دیگری از انواع وایر دار به صورت خودروهای انژکتوری با مدل زیمنس و ساژم به کار گرفته خواهد شد. این مدل از کوئل ها نیز با دو شکل می توانند به کار گرفته شوند.

نکات مهم در خصوص کوئل خودرو

اگر به دنبال بررسی این قطعه هستید یا قصد خرید کوئل نو را دارید، سعی کنید چند نکته مهم را در نظر بگیرید. با توجه به مدل خودرو، قیمت این قطعه اعلام خواهد شد. به واسطه تنوع محصولات موجود در بازار، قیمت گذاری گوناگونی بر روی این قطعات اعمال می شود. یکی دیگر از نکاتی که در خصوص این قطعه از خودرو باید بدانید این است که برق مورد نیاز خود را از باتری دریافت خواهد کرد.

نکات مهم در خصوص کوئل خودرو

نوع طراحی و ساخت این قطعه به شکلی است که قادر است ولتاژ برق را برای جرقه زنی چند برابر کند. علاوه بر این خرابی این قطعه می تواند موجب آسیب رساندن به سایر قطعات اتومبیل شود. برای تست این قطعه باید از تجهیزات استاندارد کمک بگیرید. عیب یابی آن با دستگاه مولتی متر و دیاگ انجام میشود. یکی از اثرات خرابی این قطعه در اتومبیل می تواند روشن شدن موتور خودرو محسوب شود. چنانچه این قطعه دچار ایراد شود، خودرو قادر به روشن شدن نیست. برای خرید این قطعه سعی کنید از یک فروشنده معتبر محصول استاندارد خریداری نمایید.

ارسال دیدگاه