آشنایی با انواع مختلف اسکوپ سنگ

آشنایی با انواع مختلف اسکوپ سنگ

سنگ یکی از مصالح زیبا و شکیل است که از سالیان دور در ساختمان‌سازی مخصوصا در زمینه نمای داخلی و خارجی ساختمان از آن استفاده می‌شود. این شی در مقابل زیبایی که به ساختمان می­دهد، نصب سختی نیز دارد. از آن­جایی که سنگ از قدرت جذب پایینی برخوردار است، نمی‌تواند آب و ملات را به خوبی بکشد و ثابت قرار بگیرد؛ به همین دلیل نصابان از ابزاری به نام اسکوپ سنگ برای ثابت نگه داشتن سنگ­های ساختمانی استفاده می­کنند. این وسیله خسارات جانی و مالی ناشی از افتادن سنگ­ها را کاهش داده و در ساختمان‌سازی بسیار مفید واقع می­شود.

آشنایی با انواع مختلف اسکوپ سنگ

اسکوپ سنگ چیست؟

اسکوپ کردن سنگ، یک روش کاملا بی­ نقص برای مهار نمودن سنگ­ها و جلوگیری از سقوط آن­ها به شمار می­آید. این روش برای سنگ­هایی که به صورت قائم نصب شده­ و اغلب دارای سطح صافی نیز هستند، به کار می­آید. منظور از سطح صاف سنگ، نبود تخلل یا همان منافذ برای جذب آب و ملات مانند سنگ­های گرانیتی است.

انواع اسکوپ

اسکوپ سنگ انواع و روش­های مختلفی دارد. انتخاب هر یک از این انواع بر اساس عوامل مختلفی همچون نوع سنگ، نوع سطح زیر سنگ و مواردی از این قبیل صورت می­گیرد.

اسکوپ با سیم مفتول

اسکوپ کردن سنگ با سیم مفتول فقط برای سنگ­هایی استفاده می­شود که قدرت جذب آب و ملات بسیار پایینی داشته باشند. در این روش با ایجاد دو شیار در دو طرف سنگ، سیم مفتول گالوانیزه را از بین آن­ها ضربدری رد کرده و گره می­زنند. این روش پر هزینه بوده و در مقابل کابرد کمی نیز دارد.

blank

اسکوپ به روش Z

اسکوپ کردن به روش Z را می‌توان یکی از موفق­ترین روش­های اسکوپ سنگ دانست. در این روش با استفاده از دستگاه فرز بر روی سنگ شیار ایجاد کرده و قطعه فلزی Z را با چسب سنگ در آن فیکس کنید. سپس سنگ را بر روی سطح نصب می­نمایند.

اسکوپ به روش لقمه گذاری

در اسکوپ به روش لقمه گذاری، پشت سنگ را برش داده و تعدادی سنگ مستطیلی را با چسب سنگ در آن شیارها فیکس می­کنند و سپس با دوغاب سنگ مورد نظر را نصب می­نمایند. این روش بسیار رایج بوده اما محبوبیت آن دلیل بر موفق بودن نیست؛ بلکه روش لقمه گذاری بسیار ناایمن بوده و اغلب اوقات ناموفق است.

اسکوپ به روش پروانه ای

اسکوپ پروانه­ای یکی از روش­های اسکوپ سنگ است که مانند روش Z با قطعه­ای فلزی عملیات اسکوپ کردن صورت می­گیرد. در این روش نیز با دستگاه فرز بر پشت سنگ شیار ایجاد کرده و قطعه فلزی پروانه­ای را در آن قرار داده و سنگ را نصب می­کنند. نکته مهمی که در روش پروانه­ای باید بدانید، ایجاد شیارهایی با زاویه 45 درجه است.

آشنایی با انواع مختلف اسکوپ سنگ

اسکوپ به روش دو پایه و سه پایه

اسکوپ­های دو پایه و سه پایه روش­های دیگری برای اسکوپ کردن سنگ هستند که تنها تفاوت آن­ها در سومین پایه نوع دوم است. به طور کل هر دو آن­ها از جنس استیل بوده و به صورت عمودی و به وسیله چسب سنگ آن­ها بر روی سنگ می­چسبانند. همان طور که گفته شد، تفاوت این دو در سومین پایه اسکوپ سه پایه است. سومین پایه این نوع اسکوپ بر خلاف دو پایه دیگر با چسب بر روی سنگ چسبانده نشده و در شیاری که از پیش در سنگ ایجاد شده، قرار می­گیرد.

آشنایی با انواع مختلف اسکوپ سنگ

اسکوپ به روش پیچ و رولپلاک

اسکوپ سنگ با پیچ و رولپلاک یکی از روش­های اسکوپ کردن برای مواقع اضطراری محسوب می­شود. در این روش با دریل بر روی سنگی که مدتی از نصب آن گذشته، سوراخ ایجاد کرده و آن را با پیچ و رولپلاک محکم می­کنند.

اسکوپ کششی

از روش­های دیگر برای اسکوپ کردن سنگ، اسکوپ کششی است. اسکوپ کششی دارای مهره، زبانه و میله بوده که به سنگ متصل شده آن را مهار می­کنند. روش استفاده از این اسکوپ به این شکل است که دو شیار 30 در جه را در فاصله­ای که از طول میله کم­تر بوده به موازات ایجاد کنید؛ سپس زبانه را در شیار قرار داده، میله درون زبانه گذاشته و به وسیله مهره­ها اتصالات را محکم نمایید. به طور کل هر اسکوپ کششی برای یک سنگ به طول 1.5 متر کفایت می­کند. اسکوپ سنگ کششی یکی از مطمئن­ترین نوع اسکوپ­ها به شمار می­آید و افزون بر نگهداری سنگ­ها، مزایای دیگری نیز دارد. مزایایی همچون ماندگاری بالا و افزایش دوام سنگ­ها و ساختمان، نصب سریع و آسان و تحمل وزن سنگ­های سنگین.

blank

اسکوپ کردن سنگ، روشی بی نقص برای مهار نمودن سنگ ها

سنگ­ها به دلیل زیبایی که داشته، جزء مصالح ساختمانی پرطرفدار محسوب می­شوند؛ اما این مصالح بر خلاف ظاهر زیبا، نصب دردسرسازی به همراه دارند. دلیل این نصب مشکل، جذب حداقلی آب و ملات توسط سنگ­ها است که ثابت نگه داشتن آن­ها را مشکل می­سازد. برای حل این مشکل، نصابان از ابزارهایی به نام اسکوپ سنگ استفاده می­کنند که بی نقص­ترین روش برای مهارنمودن سنگ­ها و جلوگیری از سقوط آن­ها است. اسکوپ کردن سنگ روش­های مختلفی مانند Z، پروانه­ای، سیم مفتول، دو پایه، سه پایه و کششی دارد که بر اساس نوع سنگ و نوع سنگ، بهترین روش انتخاب می­شود.

ارسال دیدگاه