تیغ اره مهم‌ترین قسمت دستگاه برش

تیغ اره مهم‌ترین قسمت دستگاه برش

اره یکی از قدیمی‌ترین ابزار برش است که به‌صورت دستی و مکانیکی در بازار وجود دارد. اره‌های دستی توانایی برش کمتری دارند و از نظر فیزیکی بسیار ساده‌تر هستند. مهم‌ترین قطعه در این ابزار، تیغ اره است. این قسمت سبک، کاربرد و متریالی را نشان می‌دهد که شما می‌توانید با این وسیله آن را برش بدهید.

شاید با خود فکر کرده باشید که خرید اره نیاز به‌وقت و دقت خاصی ندارد؛ اما باید بدانید حتی تفاوت‌های کوچک در تیغ اره‌ها باعث تغییری بزرگ در سبک‌کار آنها می‌شوند. پس توصیه می‌شود اگر قصد خرید این وسیله را دارید قطعاً به نوع تیغ این وسیله دقت کنید و اطلاعات کافی درباره تفاوت کاربردهای این ابزار داشته باشید.

تیغ اره مهم‌ترین قسمت دستگاه برش

اره چیست؟

اره یکی از ابزارهای برش است. که تیغ اره به صورت رفت و برگشتی برش قطعاتی را از جنس­های مختلف می­برد و به شکل و اندازه­های مورد نظر درمی­آورد. این وسیله در کارگاه­ها، کارخانه‌ها و مکان­های صنعتی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما به صورت کوچک و دستی برای تعمیرگاه‌ها و حتی آثار هنری نیز کاربرد دارد.

با گذشت زمان انواع مختلفی از این محصول روانه بازار شده است. اره‌ها بر اساس کاربردشان انواع متفاوتی دارند اما در باور عموم مردم به صورت اره­های چوب­بری قدیمی یاد می‌شوند. اره­های دستی دارای اشکال ساده‌تری هستند از قسمت­های تیغه اره، دسته و اتصالات این دو به یکدیگر تشکیل شده­اند.

اره­ها بر اساس شکل و نوع کارکرد به دو دسته برقی و دستی تقسیم می‌شوند. این ابزار با توجه به کاربردهای مختلفی که ارائه می‌دهند؛ در دو نوع اره­های قطع کن که به صورت عرضی برش می‌زنند و اره­های شکاف­ زن که برای برش­های طولی به کار می‌روند؛ به تولید می‌رسند.

تفاوت در جنس و ابعاد وسایلی که نیاز به برش داشتند؛ باعث به وجود آمدن انواع مختلفی از اره‌ها در ابعاد مورد نیاز صنایع شد. به همین علت با توجه به کاربرد انواع این ابزار، تیغ اره به صورت­های مختلفی تولید می‌شود و بر روی آنها قرار می‌گیرد.

تیغ اره مهم‌ترین قسمت دستگاه برش

تیغ اره

تیغ برای یک وسیله برش زن، قطعا مهم‌ترین بخش آن است. تفاوت در کارکردهای اره، باعث به وجود آمدن تفاوت در تیغه اره‌های مورد نیاز آنها نیز شده است. می‌توان به مدل‌های تیغ اره دیسکی، سنگ‌بری، فولاد بر، دستی، تخته کمانی، مویی، لنگ، سنگ‌بری، خشک بر، دستی، چاقویی، تخت کمانی، الماسه که بر روی اره قرار می‌گیرند؛ اشاره کرد.  در واقع دندانه‌های یک تیغ اره مشخص می‌کند که برای چه شیوه برش و متریالی ساخته شده است و می‌تواند چه کاربردی ارائه دهد.

تعداد دندانه‌ها

تعداد دندانه‌ها در یک ‌تیغ اره نمایانگر نوع عمل برش است. دندانه‌های بیشتر و اریب‌دار نشان‌دهنده برش نرم روی مواد صاف و نرم هستند اما تیغه‌های شکاف‌دار با تعداد دندانه‌های کمتر نشان می‌دهند که می‌توان چیزهای بیشتری را با این تیغ اره برش داد. تعداد بیشتر تیغه‌ها نیز می‌تواند به بیشتر شدن دقت برش بیانجامد.

شکل دندانه‌ها

شکل ظاهری دندانه‌ها با یکدیگر متفاوت است و این نشانه تفاوت کاربرد آنها را نمایان می‌سازد. شکل سر مسلح برای پاره کردن، سر مورب برای برش‌های متقاطع و دندانه ترکیبی برای برش‌های معمولی استفاده می‌شوند.

زاویه دندانه‌ها

زاویه دندانه یا زاویه قلاب، نشان‌دهنده جهت قرارگیری دندانه‌ها نسبت به چرخش تیغه است. زاویه دندانه مثبت یعنی در جهت چرخش تیغه قرار گرفتند و در زاویه منفی یعنی خلاف این جهت چرخش برش انجام می‌شود. هرچه زاویه تیغه بالاتر باشد شما اره برنده­تری خواهید داشت که کار با آن راحت‌تر خواهد بود.

تیغ اره مهم‌ترین قسمت دستگاه برش

قطر خارجی تیغ اره دیسکی و گرد

به‌صورت معمول قطر این تیغ اره‌ها 250 تا 300 میلی‌متر تخمین زده می‌شود. البته میزان گفته شده متغیر است بنابراین در هنگام خرید به شرایط دستگاه موردنظر نیز توجه ویژه داشته باشید.

اره مویی، مناسب کارهای هنری

اره مویی یکی از ابزارهای برش است که برای برش چوب با ضخامت کمتر از 10 سانتی­متر استفاده می‌شود و در دسته اره‌های عمود بر قرار دارد. این وسیله تا امروزه به دو صورت دستی و برقی در بازار عرضه می‌شود. این اره در شکل ساده و دستی خود از یک کمان، دسته و تیغه تشکیل شده است.

اره مویی، دارای تیغ اره نازک و ظریفی است که قابلیت جابه‌جایی و تغییر دارد. از این ابزار برای برش تخته‌های سه لایی، فوم و چوب نرم استفاده می‌شود. تیغ اره این مدل در مقایسه با دیگر انواع اره تفاوت دارد؛ زیرا با دندانه‌های ریز در دو جهت بالا و پایین بسیار نازک است. مدل تیغ اره­های مویی نیز در انواع مختلفی تولید می‌شوند که اندازه قطر نوع دندانه‌ها، شکل ظاهری و پارامترهای دیگری از آنها با یکدیگر متفاوت است. این تیغ اره‌های ظریف به دو شکل مارپیچی و مستقیم در بازار موجود هستند.

تیغ  اره، عاملی تعیین‌کننده در کاربرد اره

تیغ برای یک وسیله که وظیفه اصلی آن برش است؛ قطعا مهم‌ترین بخش آن به‌حساب می­آید. این قسمت با تغییرات کوچکی می‌تواند تاثیر زیادی بر قطعه برش خورده بگذارد. کوچک‌ترین ویژگی‌هایی مانند تعداد دندانه‌ها و جهت آنها در روند برش دادن بسیار مهم است. تیغ اره‌ها در مدل­های مختلف با یکدیگر متفاوت هستند و در انواع گوناگونی به تولید می­رسند؛  اما همه­ی آنها وظیفه برش قطعات را برعهده دارند. شما می‌توانید با توجه به نیاز خود، اره­ای با تیغ مناسب خریداری نمایید و کارهای برش خود را به سهولت انجام دهید.

ارسال دیدگاه