آشنایی با علائم خرابی پمپ ترمز ABS

آشنایی با علائم خرابی پمپ ترمز ABS

پمپ ترمز ABS یکی از حیاتی‌ترین بخش ها در سیستم های ترمز مدرن شناخته می شود. بدون تردید خرابی این بخش از سیستم ترمز می تواند خطرات گسترده‌ای به بار آورد. با توجه به اهمیت پمپ ترمز، توصیه افراد وارد به این حوزه این است که همواره روی به بررسی آن بیاورید. با توجه به اینکه هنگام خرابی پمپ ترمز ABS علائم مختلفی بروز داده می‌شود، به محض مشاهده آنها باید روی به بررسی این بخش بیاورید. هنگامی که راننده قصد دارد سرعت خود را کاهش دهد، می‌تواند با فشار دادن پدال ترمز به این خواسته دست پیدا کند. در این زمان سیستم مکش و پمپ ترمز فشار را دریافت خواهند کرد. شرایطی که موجب میشود سرعت ماشین به مقدار مورد نیاز کاهش یابد.

آشنایی با علائم خرابی پمپ ترمز ABS

هدف پمپ ترمز ABS چیست؟

پمپ ترمز ای بی اس به عنوان یک ویژگی ایمنی شناخته می‌شود که بخش مهمی از سیستم ترمز ضد قفل در اکثر خودروها است. نوع طراحی و ساخت سیستم ترمز خودروها به گونه ای انجام می گیرد که کاملا هوشمندانه بوده و در موقعیت‌های ترمز شدید می تواند از قفل شدن خطرناک جلوگیری نماید. علاوه بر این با مدرن شدن ساخت خودروها امروزه راننده قادر است برای استفاده از سیستم ترمز به راحتی عمل نماید. پمپ ترمز abs می‌تواند از هیدروپلنینگ و لغزش در هنگام ترمز گیری جلوگیری کند. با توجه به این شرایط، هنگام فشار دادن پدال ترمز به هیچ عنوان کشش به جهت های مختلف را مشاهده نخواهید کرد.

هدف از نصب این پمپ هدایت خودرو در شرایط ویژه نیز به شمار می‌رود. گاهی اوقات رانندگی در زمین های گل آلود و سخت و یا رانندگی در شرایط آب و هوایی نامساعد ممکن است راننده را دچار مشکل نماید. سیستم ترمز ABS به راننده این امکان را می‌دهد که در این شرایط بتواند برای کنترل کامل خود به راحتی عمل کند.

پمپ ترمز abs چگونه کار می کند؟

در حالت کلی پمپ ترمز ABS دو وظیفه مهم را برعهده دارد. با توجه به این شرایط به هنگام مشاهده نشانه های خرابی و علائم ایراد این بخش، نیاز است که در سریع ترین زمان برای تعمیر و تعویض آن اقدام نمایید. پمپ ترمز قادر است نیروی مکانیکی را تبدیل به نیروی هیدرولیکی نماید. در گام بعدی با استفاده از روش های خاص نیروی هیدرولیکی به‌ دست‌ آمده درون پمپ تقویت می‌شود. این نیرو با هدایت شدن به سمت چرخ ها به هنگام فشار دادن پدال می تواند سرعت اتومبیل را کاهش دهد. فشار اولیه ای که به پمپ ترمز ABS وارد می شود این امکان را فراهم می‌کند که روغن درون سیلندر به کانال های خاص و لوله های تعبیه شده منتقل شود. کانال ها را به شکلی طراحی می کنند که از قدرت بالایی بهره مند باشند. به همین علت برای متوقف کردن سرعت ماشین به خوبی عمل خواهند نمود.

آشنایی با علائم خرابی پمپ ترمز ABS

بد نیست بدانید که مخزن اصلی ترمز و پمپ تعبیه شده بر روی آن می توانند روی بوستر نصب شوند.

بررسی علائم خرابی پمپ ترمز ABS

هنگامی که ترمز abs و سیستم ترمز اتومبیل به خوبی عمل نمی، کند نشانه هایی را از خود بروز می دهد. به محض مشاهده علائم خرابی سیستم ترمز و پمپ آن باید برای برطرف کردن این مشکل اقدام نمایید.

از بین رفتن تعادل

یکی از مواردی که خرابی پمپ ترمز ABS و در حالت کلی سیستم ترمز را نمایان میکند، از دست رفتن تعادل خودرو در هنگام ترمز گیری است. گاهی اوقات هنگامی که پدال ترمز را فشار می دهید، احساس می کنید که تعادل ماشین از دست میرود. خراب شدن پمپ ترمز موجب میشود که روغن مورد نیاز به اندازه کافی و در زمان مناسب به محل مورد نظر پمپاژ نشود. در این زمان هنگامی که روی به فشار دادن پدال ترمز می آورید، متوجه می شوید که خودرو به سمت چپ یا راست کشیده خواهد شد. سعی کنید به محض مشاهده این علامت برای تعمیر و تعویض قطعات سیستم ترمز اقدام نمایید.

تغییر موقعیت پدال ترمز

هنگامی که راننده روی به فشار دادن پدال ترمز می آورد، برای کم شدن سرعت ماشین ساز و کارهای گوناگونی صورت می گیرد. سیلندر تعبیه شده در این سیستم به هنگام فشار دادن پدال ترمز فشرده شده و موجب می شود که فعالیت پمپ آغاز شود. چنانچه این قطعه نتواند به درستی عملکرد خود را انجام دهد، متوجه می شوید که موقعیت پدال تغییر می کند. در این زمان نیاز است که راننده فشار بیشتری به پدال وارد کند.

قفل شدن ترمزها

هدف از نصب پمپ ترمز ABS و در حالت کلی این نوع سیستم ترمز، جلوگیری از قفل شدن ترمز در شرایط سخت است. چنانچه در شرایط رانندگی عادی یا هنگام فشار دادن پدال ترمز احساس می کنید که ترمزها قفل شده اند باید به سراغ بررسی پمپ ترمز abs بروید. علاوه بر این اگر از ترمزهای خود رفتار عجیبی تجربه می کنید و یا متوجه می‌شوید که صداهایی در پمپاژ ترمز و کلیک تصادفی وجود دارد، می‌توان بیان کرد که نشانه های اولیه برای خرابی این بخش از سیستم ترمز به شما نمایش داده شده‌اند.

روشن شدن چراغ ABS

یکی از واضح‌ترین نشانه هایی که خراب شدن سیستم ترمز ABS را نمایان میکند، روشن شدن چراغ تعبیه شده بر روی صفحه کیلومتر خواهد بود. در خودروهای جدیدتر باید به دنبال چراغ اختصاصی باشید. خودروسازان معمولا این چراغ را به رنگ کهربایی یا نارنجی و با علامت ABS بر روی صفحه کیلومتر قرار می دهند.

نحوه عملکرد سامانه ABS چگونه است؟

آشنایی با علائم خرابی پمپ ترمز ABS

پمپ ترمز ABS تنها یکی از بخش های مورد استفاده در سیستم ترمز در هر سیستم ABS از چندین سنسور نیز تشکیل شده است. قرار گرفتن این سنسورها بر روی چرخ کمک می کند تا برای کنترل سرعت بتوان اقدام نمود. هنگامی که راننده پدال ترمز را فشار می دهد سنسورهای ای بی اس می توانند با تشخیص سرعت چرخ، یک پیام به پمپ ارسال کنند. در این شرایط برای کنترل سرعت اتومبیل، ترمزها فعال می شوند.

چنانچه سیستم ABS خودرو نتواند به خوبی عمل کند، به احتمال فراوان در شرایط ترمز شدید وسیله نقلیه شما دچار هیدروپلنینگ، لغوش و همچنین از دست دادن کشش خواهد شد. در این شرایط با توجه به اهمیت این بخش از خودرو نیاز است که به سرعت روی به بررسی علت مشکل به وجود آمده بیاورید.

راهکارهای جلوگیری از خرابی پمپ ترمز ABS

برای جلوگیری از خراب شدن پمپ ترمز ABS می توانید چند مورد را در نظر بگیرید. بدون تردید در نخستین گام خرید پمپ ترمز ABS استاندارد و با کیفیت به عنوان مهمترین گزینه در نظر گرفته می شود. نگهداری مناسب از قطعات سیستم ترمز نیز این امکان را می دهد که مدت زمان بیشتری بتوانید از قابلیت های آن ها استفاده نمایید. سعی کنید علاوه بر پمپ ترمز برای خرید سایر قطعات سیستم ترمز از محصولاتی با کیفیت کمک بگیرید. فشار آوردن بیش از حد به ماشین و ترمزهای شدید می‌ تواند موجب خرابی این قطعه شود. سعی کنید همواره خودرو خود را در یک وضعیت مناسب و خوب قرار دهید تا نیاز به ترمز گیری شدید نداشته باشید.

ارسال دیدگاه