آشنایی با کاربردهای دستگاه دیاگ خودرو

آشنایی با کاربردهای دستگاه دیاگ خودرو

دستگاه دیاگ خودرو از جمله تجهیزاتی به شمار می‌ رود که امروزه برای عیب‌ یابی اتومبیل کاربردهای فراوانی دارد. این دستگاه می‌ تواند با اتصال به کامپیوتر خودرو در امر تعمیر به مکانیک کمک نماید. با توجه به اطلاعاتی که دستگاه دیاگ از کامپیوتر ماشین دریافت می‌ کند، قادر است در عیب‌ یابی اتومبیل به‌ خوبی کمک حال مکانیک باشد. در واقع با پیشرفتی که در این زمینه به وجود آمده‌ است، امروزه دیاگ زدن ماشین یکی از راهکارهای ساده و کاربردی برای رفع عیب خودرو به شمار می‌ رود. با توجه به استاندارد و تکنولوژی به‌ کار رفته در ساخت این دستگاه، هنگام شناسایی خطا معمولا کمترین ایراد را می‌ توانید از عملکرد آن مشاهده نمایید.

دستگاه دیاگ خودرو

دیاگ خودرو چیست؟

قبل‌ از اینکه به بررسی دستگاه دیاگ خودرو بپردازیم، بهتر است ابتدا در خصوص دیاگ زدن اطلاعاتی به شما ارائه دهیم. نوع طراحی و ساخت خودروهای امروزی به گونه‌ ای است که در ساخت آن‌ ها از ECU استفاده می‌ کنند. ECU به‌ عنوان مغز متفکر اتومبیل می‌ تواند تمام فرمان‌ ها را در دست گیرد. علاوه‌ بر این برای کنترل اتومبیل و عملکرد بخش‌ های مختلف آن، ECU باید بتواند به‌ خوبی کاربرد خود را نشان دهد. با بررسی مزایای سیستم‌ های خودروهای امروزی متوجه می‌ شویم که استفاده از ECU می‌ تواند ویژگی‌ های بی‌ شماری داشته باشد. به‌ عنوان مثال ساده کردن عیب‌ یابی اتومبیل از جمله ویژگی‌ ها و مزایای سیستم خودرو بوده که ECU می‌ تواند به مکانیک کمک کند تا ایرادات اتومبیل را شناسایی نماید. دیاگ زدن خودرو یا دیاگ خودرو به عملیاتی گفته می‌ شود که با استفاده از دستگاه دیاگ برای عیب‌ یابی اتومبیل توسط آن اقدام می‌ شود.

دستگاه دیاگ خودرو چیست؟

دستگاه دیاگ خودرو قطعه‌ ای الکترونیکی به شمار می‌ رود که ظاهری ساده داشته و می‌ تواند به‌ مانند یک تبلت یا آب آمپرسنج در اختیار تعمیرکار قرار گیرد. دستگاه مورد نظر را با استفاده از سوکت به خودرو متصل می‌ کنند. پس‌ از آن فرد وارد به استفاده از این دستگاه کار خود را شروع خواهد کرد. در این بین برای استفاده از دستگاه‌ های دیاگ خودرو باید مدل خودرو انتخاب شود. این دستگاه به‌ راحتی می‌ تواند تمام اطلاعات مورد نیاز را با اتصال به کامپیوتر یا ECU  دریافت کرده و خطاهای خودرو را به فرد متخصص ارائه دهد. پس‌ از بررسی خطاهای ارسال‌ شده و پیدا کردن ریشه مشکل می‌ توان برای رفع خطای خودرو اقدام کرد.

نحوه عملکرد دستگاه دیاگ خودرو

همانگونه که عنوان کردیم دستگاه دیاگ خودرو را با استفاده از یک سوکت به کامپیوتر اتومبیل متصل می‌ کنند. سوکتی که به دستگاه متصل شده بسته به مدل خودرو ممکن است که در درون کابین داخلی یا کنار موتور قرار گیرد. کافی است که فرد متخصص دستگاه دیاگ را به اتومبیل وصل کرده تا امکانات متعددی از این ابزار را بر روی صفحه نمایش آن مشاهده کند. نوع ابر عملکرد دستگاه دیاگ اتومبیل به گونه‌ ای است که می‌ توان با استفاده از آن خطاهای موجود در ECU را با کمک گرفتن از گزینه پاک کردن برطرف نمود. در واقع تمام مشکلاتی که بر روی اتومبیل مشاهده می‌ شوند را با نرم‌ افزار موجود می‌ توان برطرف نمود. چنانچه پس‌ از اجرای دستور، خطاها و مشکلات موجود در خودرو همچنان باقی ماند یعنی اینکه باید به‌ صورت سخت‌ افزاری برای تعمیر یا تعویض قطعه مورد نظر اقدام نمایید.

نحوه عملکرد دستگاه دیاگ

دستگاه دیاگ خودرو به شما لیست خطاهای موقت اتومبیل یا خطاهای دائم را نمایش می‌ دهد. با بررسی خطای اتومبیل می‌ توانید برای رفع آن اقدام کنید. با توجه به این امر گاهی اوقات به‌ صورت نرم‌ افزاری و به‌ راحتی می‌ توان برای رفع خطای خودرو اقدام نمود. شرایطی که کمک می‌ کند بدون باز کردن موتور خودرو به‌ صورت دائمی برای چک کردن قطعات آن اقدام کرد. استفاده از دستگاه دیاگ اتومبیل کمک می‌ کند تا عیب‌ یابی اتومبیل بسیار کوتاه‌ تر و ساده‌تر شده و همچنین هزینه‌ های پرداختی را به میزان قابل‌ توجهی کاهش دهد.

کاربردهای دیگر دیاگ خودرو

در کنار مواردی که عنوان کردیم و به‌ عنوان کاربردهای دستگاه دیاگ خودرو شناخته می‌ شوند، استفاده از این تکنولوژی می‌ تواند ویژگی‌ های دیگری نیز داشته باشد. از جمله کاربردهای دیاگ می‌ توان موارد زیر را نام برد.

فعال‌ سازی برخی از عملگرها

خواندن مقدار لحظه‌ ای پارامترها یا سنسورها

خواندن کدهای خطا در اتومبیل و نمایش آن‌ ها برای رفع مشکل

انجام تغییر در تنظیمات یونیک کنترل

اطلاعات دریافتی از دیاگ خودرو چگونه هستند؟

با بررسی نحوه عملکرد دستگاه‌ های دیاگ خودرو متوجه می‌ شویم که اطلاعات دریافتی توسط آن به دو شکل وجود دارند.

کدهای عملکردی موتور

یکی از کاربردهای دستگاه دیاگ خودرو، ارائه کالاهای عملکردی موتور خواهد بود. این کدها می‌ توانند پارامترها و اطلاعات کافی در خصوص عملکرد موتور خودرو را در اختیار فرد متخصص قرار دهند. از جمله پارامترهایی که توسط دستگاه دیاگ دریافت می‌ شوند، می‌ توان به دمای هوا، سرعت موتور، مقدار سوخت آوانس جرقه و دمای آب اشاره نمود.

علاوه‌ بر این کدهای دیگری نیز به صورت تخصصی‌ تر بر روی دستگاه مشاهده می‌ شوند. این کدها فرد وارد به این امر را متوجه می‌ کنند که موتور اتومبیل دچار ایراد شده‌ است.

کدهای تشخیص عیب سیستم انژکتوری

گاهی اوقات در عملگرهای انژکتور و همچنین سیستم انژکتور مانند سنسورها ایراداتی به وجود می‌ آید. کدهایی که توسط دستگاه‌ های دیاگ برای تشخیص عیب الکتریکی یا انژکتور ارسال می‌ شوند، به مکانیک کمک می‌ کنند تا بتواند برای رفع عیب اتومبیل اقدام نماید. این کدها در حافظه ذخیره‌ شده و دستگاه قادر است که از روی حافظه آن‌ ها را برداشته و در اختیار مکانیک قرار دهد.

راهنمای خرید بهترین دستگاه دیاگ خودرو

اگر به‌ عنوان یک مکانیک قصد خرید دستگاه دیاگ خودرو را دارید، بهتر است چند پارامتر و معیار را در نظر بگیرید. نوع استفاده شما از دیاگ به‌ عنوان یکی از مهم‌ ترین موارد برای خرید بهترین دستگاه شناخته می‌ شود. علاوه‌ بر این میزان سرعت دستگاه و همچنین عمق پوشش آن از دیگر مواردی محسوب می‌ شود که در خرید دستگاه دیاگ باید آن‌ ها را در نظر بگیرید. قیمت آپدیت نرم‌ افزاری و نوع پردازشگر دستگاه از دیگر مواردی هستند که سعی کنید هنگام خرید بهترین دستگاه دیاگ خودرو آن‌ ها را در نظر بگیرید.

blank

در کنار مواردی که عنوان کردیم با توجه به استانداردهای به‌ کار رفته برای ساخت دستگاه دیاگ خودرو بهتر است معیارهای زیر را نیز در نظر داشته باشید.

  1. حجم و وزن دستگاه
  2. لمسی بودن یا نبودن دستگاه
  3. نمایش گرافیکی
  4. قابلیت‌های کدینگ، آداپتیشن، لاگین و تنظیمات اولیه
  5. سازگاری با CAN
  6. سیستم ارتباطی کابلی یا بلوتوثی
  7. بهره‌ مندی از رابط نرم‌ افزاری راحت و کاربر پسند
  8. میزان تشخیص عیوب اتومبیل

انواع دستگاه دیاگ خودرو کدامند؟

در کنار مواردی که عنوان کردیم هنگامی‌ که قصد خرید دستگاه دیاگ خودرو را دارید باید بدانید که این تجهیزات به دو شکل در بازار عرضه می‌ شوند. دسته‌ اول دیاگ های شرکتی بوده که معمولا شرکت‌ های اتومبیل‌ سازی برای خودروهای خود آن‌ ها را به‌ صورت خاص طراحی می‌ کنند. نوع ساخت این دستگاه‌ ها به شکلی است که براساس استانداردهای جهانی توسط خود شرکت در اختیار نمایندگی‌ ها قرار می‌گیرند. به‌ طور مثال دیاگ شرکت هیوندای و کیا برای عیب‌ یابی اتومبیل‌ های این برندها سازگاری کاملی با آن‌ ها خواهند داشت.

انواع دستگاه دیاگ ماشین

نوع دیگری از دستگاه‌ های دیاگ با عنوان مولتی برند به‌ گونه‌ ای هستند که قادر به عیب‌ یابی انواع خودروها خواهند بود. این دستگاه‌ ها مخصوص مکانیک‌ ها و تعمیرکارهای ساخته‌ شده و بر اساس استانداردهای جهانی می‌ توانند به خوبی عمل کنند. برای خرید دستگاه دیاگ خودرو توصیه ما به شما انتخاب دیاگ های مولتی برند برای عیب‌ یابی تمام اتومبیل‌ ها است.

دستگاه دیاگ قابلیت شناسایی چه خطاهایی را دارد؟

دستگاه دیاگ خودرو می‌ تواند در شناسایی ایرادات بخش‌ های مختلف به تعمیرکار کمک کند. از جمله قابلیت‌ های این دستگاه، شناسایی ایرادهای برقی خودرو خواهد بود. علاوه‌ بر این برای عیب‌ یابی سنسورهای خودرو مانند سنسور کاتالیزور، سنسور اکسیژن و سنسور ABS می‌ توانید روی قابلیت‌ های این دستگاه حساب ویژه‌ ای باز کنید. این پایان کار نیست و با بررسی نحوه عملکرد دستگاه دیاگ خودرو متوجه می‌ شوید که اطلاعات کافی در خصوص باطری خودرو را نیز در اختیار شما قرار خواهد داد. برخی دیگر از قابلیت‌ های دستگاه دیاگ خودرو گزینه‌ های زیر هستند.

  • بررسی سرعت خودرو
  • گشتاور موتور
  • فشار روغن گیربکس
  • دور موتور
  • دمای آب رادیاتور
  • سرعت فن موتور
  • ولتاژ و زاویه دریچه کولر
  • استپر موتور
  • زمان شارژ کویل ها
  • درصد شیر برقی کنیستر
  • ولتاژ باتری ماشین
  • وضعیت ترموستات
  • ورودی کولر
  • زمان پاشیدن سوخت از انژکتورها
  • وضعیت سیستم کنترل آلودگی هوا
  • وضعیت جعبه‌ دنده
  • فشار و دمای هوای ورود به منیفولد

ارسال دیدگاه