سم پاش سپری در برابر آفات

سم پاش سپری در برابر آفات

دستگاه سم پاش یکی از ابزارهای مهم در روند کشاورزی است که استفاده درست از آن بهره‌وری و رونق کار شما را به دنبال دارد. آفات و حشرات یکی از دلایل ضرر به محصولات گیاهی هستند. این ابزار به کشاورزان کمک می‌کند تا ازگیاهان خود در برابر آسیب محافظت کنند. امروزه مدل های متفاوتی از سم پاش ها در بازار موجود است در ادامه به بررسی موضوعاتی اعم از ماهیت ابزار سم پاش، انواع مختلف آن، نکاتی راجب خرید این دستگاه و نکات ایمنی استفاده از آن می‌پردازیم تا خرید این دستگاه را برای شما آسان تر کنیم.

 سم پاش چیست؟

سم پاش یک ابزار بادی است که سم و مواد آفت کش را در مقیاس های متفاوت و با کاربری های مختلف پخش می‌کند. سم پاشی باید به صورت دوره ای انجام شود این امر یک مرحله همیشگی از کشاورزی است .

 مدل های مختلف سم پاش

دربازار انواع زیادی از این کالا با کاربرد های متفاوت موجود است خریداران ابتدا باید با گونه های این ابزار آشنا شوند تا بتوانند بر اساس نیازشان به درستی خرید کنند.

سم پاش سپری در برابر آفات

سم پاش دستی

 این نوع سم پاش از لحاظ حجم و اندازه کوچک تر از مدل های دیگر بوده و برای کارها و فضاهای کوچک کاربرد دارد. در اتومایزرها برای تولید قطرات سم از جریان هوا استفاده شده و گنجایش آن تقریبا 12 لیتر است. این وسیله عموما برای قارچ کشی و حشره کشی به کار می‌رود. در میکرونرها سم را در یک پیاله و یا استوانه می‌ریزند سپس دستگاه با استفاده از یک موتور چرخان با دور بالا قطرات سم را به صورت یکنواخت به اطراف پراکنده می‌کند.

سم پاش دستی تلمبه ای یا فشاری

یکی دیگر از گونه های موجود در بازار است. این سم پاش دارای یک پمپ است که درابتدا باید دو سوم حجم مخزن را از مایع سم پر کرد سپس پیستون پمپ با استفاده از نیروی دست به حرکت درمی‌آید. این نوع در گروه سم پاش های باغی قرار دارد.

سم پاش شارژی 

این مدل مناسب منطقه های روستایی بدون برق بوده زیرا باتری دارد و با شارژ کردن، دوباره قابل استفاده است.

برندهای برتر این نوع مانند :هیوندای، رینو، کاماس، کمینگ هستند.

سم پاش دوکاره

این نوع ترکیبی از مدل های دستی تلمبه ایی و شارژی است. این سم پاش دو منبع تلمبه و باتری را دارد تا درصورت اتمام باتری از تلمبه استفاده شود که یک مزیت بسیار خوب برای این مدل به شمار می‌رود.

سم پاش پشت موتوری

ساختار این سم پاش تقریبا به نوع دستی شبیه است. با این اختلاف که فشار موردنیاز برای سم پاشی را موتور بنزینی تامین می‌کند. این مدل برای مزارعی با اندازه متوسط کاربرد دارد و به دو مدل پشت موتوری اتومایزر و پشت موتوری لانسی تقسیم می‌شود.

سم پاش سپری در برابر آفات

سم پاش فرغونی

 این دستگاه دارای مخزن های بزرگ و موتور های چهار زمانه پرقدرت است که روی یک شاسی پرقدرت قرار می‌گیرند. کاربرد این نوع در مزارع بزرگ است.

سم پاش زنبه ای

 این مدل از لحاظ موتور کاملا شبیه به سم پاش فرغونی بوده و تفاوت آن در ثابت بودن سم پاش زنبه ای است. همچنین در مزارع و باغ‌های بزرگ کاربرد دارد.

سم پاش پشت تراکتوری

 دارای مخازن بزرگی هستند که قابلیت جایگذاری بر روی تراکتور را دارند. کاربرد آن برای سم پاشی های بزرگ و طولانی است.

تریلر سم پاش

 مخزن سم به روی یک تریلر که دارای دو چرخ است متصل می‌شود و به قسمت پشت تراکتور یا وسیله دیگر نصب شده، سپس آن را به حرکت در می‌آورند.

blank

سم پاش دقیق

 در این روش سم‌پاشی به صورت اتوماتیک انجام می‌شود. ابتدا علف های هرز در مزرعه شناسایی شده و بعد از آن‌ها تصویر برداری انجام می‌شود سپس به کامپیوتر سم پاش منتقل شده و سم پاش محیط را بررسی کرده و کار خود را شروع می‌کند. کاربرد این مدل برای مزارع بزرگ است.

سم پاش الکترو استاتیک

این نوع دستگاه یک محصول جدید بوده که انواع زمینی و هوایی آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سم پاش نمدی

از این سم پاش برای حذف علف های هرز بلندتر از گیاهان استفاده می‌شود. کاربرد آن فقط در علف کشی است.

نکات مهم در خرید سم پاش

برای اینکه خرید خوبی داشته باشید باید  نکاتی را مورد توجه قرارداده و با درنظر گرفتن آن‌ها اقدام به خرید کنید.

  • نوع محصول
  • حجم مخزن
  • منبع تغذیه
  • نازل سم پاش
  • انواع سم پاش
  • برند سم پاش
  • قیمت سم پاش

سم پاش مورد نیاز شما کدام است؟

شما می‌توانید با توجه به وسعت زمین و نوع محصولات خود یکی از انواع این وسیله را مورد استفاده قرار دهید. برای این امر می‌توانید از نظر مهندسان کشاورزی و صاحب نظران این زمینه استفاده کنید.

اول ایمنی بعد کار

رعایت اصول ایمنی علاوه بر حفظ سلامت شما باعث محافظت از دستگاه نیز می‌شود.

  • استفاده از لباس کار، دستکش، ماسک
  • از دست زدن به سم جداً خودداری کنید.
  • سم را بو نکنید.
  • بعد از سم پاشی دستگاه را بشویید.

سم پاش سپری در برابر آفات

سم پاش وسیله ای ضروری

این ابزار آفات شیمیایی را کنترل می‌کند و وسیله ای سریع برای کشتن آن‌ها است از طرفی منجر به تکامل آفت شده و آفات انفرادی  که در برابر مواد شیمیایی خاصی مقاومت می‌کنند از بین نمی‌روند. برای خرید یک دستگاه سم پاش باید به فروشگاه های معتبر و برند های دارای استاندارد رجوع کنید تا بتوانید با اطمینان کافی خرید خود را انجام دهید. توجه کنید که همیشه قیمت بالاتر به معنای کیفیت بهتر نیست سعی کنید با نیاز سنجی های خود خرید کنید .

ارسال دیدگاه