معرفی گیره لوله و انواع آن

معرفی گیره لوله و انواع آن

برای اتصال و آب بندی دو قطعه لوله گرد از گیره لوله استفاده می شود. اولی یک گیره لوله سنتی است که شامل یک قطعه گرد به شکل نعل اسب با نخ‌هایی در هر انتها و یک قطعه نیم‌گرد صاف با سوراخ‌هایی در هر انتهای آن است.

انتهای رزوه دار قطعه اول می تواند از آن عبور کرده و توسط یک جفت مهره قفلی محکم شود.  نوع دوم گیره لوله، گیره نواری تخت است.  این نوع گیره عمدتاً روی لوله اگزوز فولاد ضد زنگ استفاده می شود و برای آب بندی محل اتصال بدون تغییر شکل لوله در نظر گرفته شده است.

قطعه صاف فولاد ضد زنگ نرم به دور لوله های اتصال در محل اتصال پیچیده می شود و یک پیچ سفت می شود و دو سر گیره لوله را به هم محکم می کند و اتصال را آب بندی می کند.

آیا می خواهید تا 30٪ در صورتحساب های ماهانه خود صرفه جویی کنید؟  این ابزار به شما کمک می کند تا این کار را انجام دهید.

معرفی گیره لوله و انواع آن

 گیره‌های لوله‌ای که در معرض حرارت زیاد قرار می‌گیرند، مانند گیره لوله اگزوز خودرو، باید با ترکیب ضد گیرایی که روی رزوه‌های گیره اعمال می‌شود، نصب شوند.  این موضوع می‌تواند در آینده و در صورت نیاز به راحتی گیره را جدا کرد.

انواع گیره لوله

 بسته به هدف، مواد، عملکرد، کاربرد و…، طیف گسترده ای از گیره های لوله کشی در کاربردهای صنعتی استفاده می شود.  برخی از انواع مختلف گیره لوله در زیر توضیح داده شده است:

  1. گیره لوله قابل تنظیم:

 این نوع گیره‌های لوله‌کشی که عمدتاً از فولاد، پلاستیک یا آلومینیوم ساخته شده‌اند، قابلیت تنظیم خود را بر اساس قطر لوله مورد نیاز دارند.  آنها را می توان به راحتی مطابق با OD لوله سفت یا شل کرد.  از آنجایی که این نوع گیره های لوله را می توان به طور جهانی برای قطرهای مختلف لوله استفاده کرد، مقرون به صرفه هستند.

  1. گیره های لوله بالشتکی:

 این نوع گیره‌های لوله حاوی یک ماده بالشتک کننده به جلوگیری از خوردگی گالوانیکی کمک می‌کند زیرا از تماس فلز با فلز جلوگیری می‌شود.  این گیره های لوله که به طور گسترده برای لوله های خالی استفاده می شود، باید بسته به دمای آن انتخاب شوند زیرا مواد بالشتک باید آن دما را حفظ کنند.

  1. گیره های سفت و سخت:

 در ساخت و ساز ساده، گیره‌های سفت معمولا از فولاد یا آهن ساخته می شوند.  آنها به صورت گیره لوله تک بدنه یا گیره لوله دو تکه موجود هستند و به راحتی می توان آنها را پیچ کرد.

  1. پیچ و مهره U:

 U-bolt ها پرمصرف ترین نوع گیره لوله هستند.  پیچ‌های U به طور گسترده برای لوله کشی با سوراخ کوچک استفاده می‌شود. برای لوله های با قطر بیش از 8 اینچ، با افزایش بار لوله ها با افزایش اندازه آن، کاربرد آنها تا حد زیادی کاهش می یابد.

  1. گیره لوله دو پیچ:

 گیره‌های لوله دو پیچ برای آویزان کردن لوله‌های بدون عایق استفاده می‌شود. قابلیت حمل بار آن‌ها معمولا زیاد نیست.

  1. گیره لوله سه پیچ:

 گیره‌های لوله سه پیچ برای تعلیق خطوط عایق که سیالات با دمای بالا را حمل می کنند استفاده می شود.  طول گیره های بالای لوله برای قرار دادن پیچ سوم افزایش می یابد که امکان اتصال گیره لوله در خارج از عایق را فراهم می کند.

  1. گیره لوله نوع یوکی:

 برای آویزان کردن لوله‌های عایق افقی با دمای بالا از گیره‌های لوله ای نوع یوکی استفاده می‌شود. این نوع گیره‌های لوله به راحتی می‌توانند لوله‌های با عایق 4 تا 6 اینچ را ساپورت کنند.

معرفی گیره لوله و انواع آن

انتخاب گیره لوله

 انتخاب یک گیره لوله برای یک کاربرد خاص نیاز به در نظر گرفتن پارامترهای مختلف دارد.  برخی از این عوامل عبارتند از:

 مواد لوله: به طور معمول مواد گیره باید با مواد لوله سازگار باشد.  به عنوان مثال، یک لوله SS برای جلوگیری از خوردگی گالوانیکی به گیره SS نیاز دارد.

دمای لوله: لوله ها بر اساس تغییرات دمایی مواد لوله منبسط یا منقبض می شوند. بنابراین، گیره های انتخاب شده باید قادر به مقاومت در برابر این نوسانات دما باشند.

 قابلیت تحمل بار: گیره‌ها باید بر اساس بارهای لوله کشی قابل اعمال انتخاب شوند.  به طور معمول، همه کاتالوگ های سازنده حداکثر ظرفیت حمل بار را در هر دو نسخه استاندارد و سنگین گیره لوله مشخص می کنند.

بنابراین، گیره های لوله کشی باید پس از محاسبه بارهای ساپورتی لوله انتخاب شوند.  معمولاً از گیره برای کاربردهای بار محوری مانند برنامه به عنوان توقف خط اجتناب می شود.  اما در برخی از خطوط سایز کوچک، از گیره های ثابت u به عنوان تکیه گاه  استفاده می‌شود.

لوله OD: اندازه لوله یا قطر بیرونی نیز بر انتخاب گیره لوله تأثیر می گذارد.  معمولاً گیره ها برای حداقل تا حداکثر قطر لوله تولید می شوند.  بنابراین، هنگام انتخاب گیره لوله، باید در کاتالوگ سازنده بررسی شوند.

 محیط کار: نوع گیره های لوله نیز متاثر از محیط کاری است که گیره های لوله کشی در آن نصب خواهند شد.  از آنجایی که گیره های لوله در معرض محیط قرار می گیرند، باید پوشش مناسب برای جلوگیری از خوردگی داشته باشند.

الزامات ویژه: گیره‌های لوله ممکن است به عملکردهای خاصی مانند پوشش لاستیکی یا جذب صدا نیاز داشته باشند.  بنابراین، با توجه به عملکردهای ویژه ای که باید انجام شود، باید گیره ها انتخاب شوند.

 تعیین اندازه گیره های لوله

 اندازه گیره های لوله بر اساس موارد زیر تعیین می شود:

     قطر بیرونی لوله: از آنجایی که OD لوله برای لوله های فلزی ثابت است، گیره ها بر اساس قطر بیرونی لوله تعیین می شوند.

با این حال، برای لوله‌های پلاستیکی، OD ممکن است از سازنده‌ای به سازنده دیگر متفاوت باشد که در مورد انتخاب گیره‌های لوله‌کشی تصمیم می‌گیرد.

     توجه ویژه: گاهی اوقات، ممکن است نیاز به استفاده از گیره بر روی عایق لوله باشد، در این موارد، OD عایق باید هنگام تعیین اندازه گیره لوله محاسبه شود.

مواد گیره لوله

 گیره های لوله از موادی مانند:

  • فولاد کربن
  • فولاد ضد زنگ
  • پلاستیک
  • فلز مس
  • برنج
  • آلومینیوم
  • فولاد
  • گیره لوله کروم/روکش کروم و‌…تولید می‌شوند.

معرفی گیره لوله و انواع آن

 ویژگی های گیره لوله

 اکثر گیره های لوله دارای ویژگی های زیر هستند:

  • عملیات ساده
  • نصب آسان
  • قابل تنظیم در محدوده کوچک
  • ظاهر زیبا
  • محدوده دما بر اساس پوشش گیره مورد استفاده تعیین می شود.
  • همه گیره های لوله معمولاً دارای مقاومت در برابر ضربه هستند.
  • خاصیت جذب شوک
  • خاصیت کاهش آکوستیک
  • گشتاور سنگین
  • مناسب برای لوله های با قطر کوچک و بزرگ و…

کاربردهای گیره لوله

 گیره های لوله به طور گسترده در صنعت لوله کشی استفاده می‌شوند.  برخی از کاربردهای رایج گیره لوله به شرح زیر است:

  • برای بستن و تثبیت لوله ها با سازه هایی برای پشتیبانی.
  • ارائه خدمات سریع، ایمن، اقتصادی و نصب در سیستم لوله کشی.
  • گیره های لوله همچنین می توانند در کاربردهای بست استفاده شوند.
  • گیره های لوله می‌توانند برای جذب ضربه، کاهش لرزش و کاهش نویز استفاده شوند.

ارسال دیدگاه

دیدگاه ها
  1. blank
    جواد :
    7 ماه پیش

    سلام
    واسه کارای ساختمانی ازش استفاده کردم
    عالیه

  2. blank
    V :
    6 ماه پیش

    ابزار جالبیه و خیلی کاربردی اطلاع نداشتم که همچین وسیله ای در بازار هست