نقش سنسور فشار روغن و دلایل خرابی آن در خودرو

نقش سنسور فشار روغن و دلایل خرابی آن در خودرو

سنسور فشار روغن از جمله قطعات حفاظتی محسوب می شود که به هنگام روشن شدن آن نیاز است که خودرو را متوقف کنید. اگر نگاهی به صفحه کیلومتر خودروها بیندازید، چراغ آن را مشاهده خواهید کرد. هنگامی که در سیستم روغن رسانی اشکالاتی نمایان شود، این چراغ روشن شده و در سریعترین زمان نیاز است که ایراد به وجود آمده برطرف شود. گاهی اوقات به صورت دوره‌ای چراغ فشار روغن نیز روشن خواهد شد. در این زمان باید موارد مختلفی را برای بررسی آن مدنظر قرار دهید. بسیاری از افراد به دنبال پاسخ این سوال هستند که چرا سنسور فشار روغن روشن می شود؟ دلیل کم شدن فشار روغن در موتور چیست؟

نقش سنسور فشار روغن

برای دریافت پاسخ این سوالات باید بدانید که یکی از مهم‌ترین موارد، خرابی پمپ روغن به شمار می رود. گاهی اوقات دلایل دیگری نیز وجود دارند که موجب کاهش فشار روغن شده و سنسور فشار را بر روی کیلومتر روشن می کند. با ما همراه باشید تا اطلاعات کافی در این زمینه ارائه دهیم.

سنسور فشار روغن خودرو چیست؟

سنسور فشار روغن خودرو حسگری بوده که آن را با نام فشنگی روغن نیز می شناسند. این سنسور با قرار گرفتن در مسیر روغن موتور هنگامی که فشار روغن کاهش یابد، فعال خواهد شد. در این زمان پشت آمپر، چراغ اخطار نیز روشن شده و به راننده مشکل به وجود آمده را نشان می دهد. معمولا برای خودروهای مختلف این حسگر با طراحی خاصی قرار می گیرد. به عنوان مثال خودروهای پیکان از سنسورهای دو پایه استفاده می کنند. از طریق این سنسور اطلاعات فشار روغن برای نشان دهنده فشار و چراغ اخطار ارسال خواهد شد.

نوع دیگری از سنسورها با نام سنسور فشار روغن یک پایه بر روی خودرو قرار می گیرند. این مدل از سنسورها تنها قادر هستند برای چراغ اخطار روغن، اطلاعات فشار را ارسال نمایند.

مدل دیگری از سنسور فشار روغن که آن را بر روی خودروها امروزه قرار می دهند با نام سنسورهای سه پایه بر روی اتومبیل های انژکتوری نصب می شوند. نوع طراحی و ساخت این مدل از سنسور فشار روغن به گونه‌ ای بود که با عبور کردن برق پمپ بنزین از آن هنگام کم شدن فشار روغن می‌تواند کار سوئیچ اینرسی راه انجام داده و در هنگام تصادف، برق پمپ بنزین را قطع خواهد کرد.

دلایل روشن شدن چراغ روغن

سنسور فشار روغن به شما اطلاعاتی در خصوص میزان فشار روغن در اتومبیل ارائه می دهد. از جمله شایع‌ترین دلایلی که موجب روشن شدن چراغ روغن در اتومبیل میشود، می‌توان به کاهش سطح فشار روغن در موتور اشاره نمود. هنگامی که موتور با کاهش سطح روغن همراه شود، این موضوع بلافاصله فشار زیادی به سیستم اتومبیل وارد خواهد کرد. در صورت عدم اعتنا به آن ممکن است خسارات سنگینی مانند سوختن موتور مشاهده نمایید.

دلایل روشن شدن چراغ روغن

همانگونه که می دانید روغن موتور باید برای عملکرد روان اعضای موتور و خنک کنندگی آن، کیفیت خود را بتواند به بهترین شکل نجات دهد. وجود مشکل در این قسمت اصطکاک بین اجزای مختلف موتور را به بیش از حد خواهد رساند. این شرایط در نتیجه خشک کار کردن اتومبیل مشاهده می شود. داغ شدن بیش از حد موتور، ایجاد خسارت شدید به اتومبیل و در نهایت عدم حرکت کردن خودرو از دیگر مواردی است که با روشن شدن چراغ روغن اتومبیل می توان در صورت عدم اعتنا به آن مشاهده کرد.

دلیل دیگری که موجب روشن شدن سنسور فشار روغن می شود، خرابی پمپ روغن خواهد بود. اگر از روغن نامناسب بر روی اتومبیل های خود استفاده کنید نیز پس از مدت زمان کوتاهی سنسور فشار روشن می شود. گاهی اوقات داغ شدن بیش از حد روغن اتومبیل نیز به عنوان یکی از دلایل روشن شدن این سنسور در نظر گرفته می شود.

علائم خرابی سنسور فشار روغن

با توجه به اینکه کاهش بیش از حد فشار روغن موجب سوختن موتور اتومبیل میشود، آگاهی از عملکرد صحیح این بخش همواره اهمیت بالایی دارد.

علائم خرابی سنسور فشار روغن

بدون تردید سنسور فشار روغن را باید به عنوان یکی از قطعات کاربردی اتومبیل در نظر بگیرید. روشن شدن چراغ روغن بیان میکند که افزایش بی‌سابقه فشار یا افت فشار در سطح آن وجود دارد. به همین علت باید سریعا با مشاهده این چراغ اتومبیل را خاموش کنید. در چنین مواقعی به سمت بررسی ویسکوزیته روغن، میزان چسبندگی، کیفیت روغن و روان بودن آن بروید. علاوه بر این هنگامی که با روشن شدن این سنسور مواجه شدید، بهتر است سنسور روغن خنک کن و پمپ روغن را نیز چک نمایید. تست سنسور روغن به راحتی امکان پذیر است. سنسور را می‌توانید مقداری شل کرده و سپس به موتور یک استارت بزنید. اگر از کنار سنسور، روغن بیرون زد، می توانید اطمینان حاصل کنید که سنسور دچار ایراد شده است. در غیر اینصورت باید به دنبال بررسی موارد دیگر بروید.

از جمله علائمی که خرابی سنسور فشار روغن را به شما بیان می‌کنند، می‌توان به روشن شدن چراغ اخطار در صفحه پشت آمپر اشاره‌ نمود. علاوه بر این روشن و خاموش شدن چراغ روغن در دور بالا نیز به شما خرابی این قطعه را نمایان خواهد کرد.

نکات مهم برای خرید بهترین سنسور فشار روغن

اگر قصد خرید سنسور فشار روغن را دارید، سعی کنید چند نکته کاربردی را مدنظر قرار دهید. امروزه مدل های مختلفی از این محصول به بازار عرضه می شود. با این حال بررسی رنج اندازه گیری فشارسنج از نکات مهم برای خرید این محصول عنوان می‌شود.

سعی کنید دقت حسگرهای فشار سنج را نیز در نظر بگیرید. علاوه بر این دما و فشار کاری سنسور فشار از جمله نکاتی است که می‌تواند در این زمینه به کمک شما بیاید. خرید محصولی از برندی مطمئن به عنوان یک فاکتور مهم دیگر همواره مد نظر قرار گرفته است. با توجه به اینکه امروزه مدل های مختلفی از سنسورهای فشار روغن به بازار عرضه می شوند باید از قیمت آن ها آگاهی به دست آورید. قیمت سنسور فشار روغن با توجه به فاکتورهای مختلفی، متفاوت است. برای خرید این محصول از یک فروشنده معتبر نیاز خود را دریافت کنید.

ارسال دیدگاه