نگاهی اجمالی به پیوندها و اتصالات لوله و فیتینگ های جوشی و… در صنعت

نگاهی اجمالی به پیوندها و اتصالات لوله و فیتینگ های جوشی و... در صنعت

همانگونه که می دانید در مجموعه های لوله کشی در صنایع مختلف نه تنها از لوله ها و ابزارآلات گوناگون استفاده می شود بلکه نوعی از پیوندها نیز در آن جا کاربرد دارند که تحت عنوان پیوندها و اتصالات صنعتی می باشند. اینگونه از پیوندها که همواره در صنعت لوله کشی مورد استفاده قرار می گیرند، در قسمت های مختلف صنعتی برای وصل کردن لوله ها به هم کاربرد دارند. در اصل در لوله کشی های کاربردی در صنعت، گونه های متفاوت از این اتصالات و پیوند ها همچون رابطی بین لوله ها وجود دارند. با ما همراه باشید تا رایج ترین موارد استفاده و خصوصیات اینگونه اتصالات را توضیح دهیم.

گونه های مختلف پیوندها و اتصالات در صنایع

می توان گفت که بیشترین نوع استفاده از اتصالات در قسمت های گوناگون صنعت در ادامه نام برده و توضیح داده شده اند.

  • پیوند ها و اتصالات جوشی

باید بدانید که این اتصال کاربردی در صنعت به وسیله فرایند جوشکاری به لوله های صنعتی وصل می شود. پیوندهای جوشی به دلیل داشتن مواد اولیه با کیفیت و طراحی خوب و ساده خود، اصولا دارای مقاومت بسیار بالایی می باشند و کاربرد آن ها در صنایع گوناگون باعث زیاد شدن ایمنی در لوله کشی خواهد شد. اینگونه از پیوندهای مرغوب عموما در اندازه های بزرگ و جهت وصل شدن به لوله های بزرگ در صنایع تولید می شوند و به کار بردن نوع باکیفیت آن جلوی افت فشار را می گیرد و همچنین تا میزان بسیار بالایی جلوی نشتی را خواهد گرفت. پیوندهای جوشی صنعتی دارای دو طبقه بندی پیوندهای جوشی درزدار و بدون درز می باشند.

– پیوندهای جوشی بدون درز در صنعت

پیوندهای جوشی بدون درز گونه ای از اتصالات صنعتی می باشند که به دلیل دارا بودن مواد اولیه مرغوب، بدون فرایند جوشکاری و با مکانیسمی واحد تولید می شوند. این پیوندها و اتصالات به خاطر دارا بودن سطح درونی صاف و یکنواخت دارای مزیتی می باشند و آن هم این است که اصلا فشار عبوری سیالات را کم نمی کنند و همزمان دارای مقاومت بسیار خوبی نیز می باشند.

– پیوندهای جوشی درز دار در صنایع

پیوندهای جوشی درز دار دارای جنس های گوناگونی همچون استیل و کربن می باشند و در فرایند جوش به وسیله قوس الکتریکی به هم وصل می شوند. طراحی و تولید پیوندهای درز دار به صورتی می باشد که نسبت به انواع پیوندهای بدون درز دارای مقاومت کم تری می باشند و در نتیجه جهت جا به جا کردن کلیه سیالات کاربرد ندارند.

– پیوندهای با فشار قوی در صنایع

باید بدانید که پیوندهای فشار قوی در صنایع از گونه های قدیمی اتصالات و پیوندها می باشند که اصولا تولید آن ها در اندازه های کوچک تر می باشد و جهت وصل کردن لوله های نازک تر به کار گرفته می شوند. این نوع از پیوندها در مقابل شرایطی مثل دما و فشار زیاد بسیار قوی و محکم هستند و خیلی کم دیده شده که آسیب ببینند. پیوندهای فشار قوی در صنعت دارای مواد اولیه مرغوبی نظیر فولاد، استیل، برنز، چدن و کربن می باشند و بسیار در قسمت های صنعتی مثل صنایع نفت و گاز مورد استفاده قرار می گیرند. این گونه از پیوندهای اتصالات فشار قوی در صنعت هزینه خوبی دارند و نصب آن ها هم راحت می باشد. یکی از معروف ترین گونه های پیوندهای صنعتی فشار قوی، پیوندهای دنده ای می باشند که دارای طبقه بندی زیر هستند:

پیوندهای دنده ای گالوانیزه

باید بدانید که این گونه از پیوندها اصولا دارای جنسی از فلز روی می باشند و عموما به عنوان تبدیل و یا برای وصل کردن لوله ها به هم مورد استفاده قرار می گیرند. فایده مهم این گونه پیوندهای دنده ای گالوانیزه استحکام بسیار خوب آن ها در برابر رطوبت می باشد. به همین دلیل این گونه از پیوندها، در محیط های مرطوب بسیار مناسب هستند. این گونه از پیوندها در برابر رطوبت مقاوم بوده و زنگ نمی زنند یا خورده نمی شوند.

پیوندهای دنده ای پلی اتیلن

از طرف دیگر پیوندهای دنده ای پلی اتیلن غالبا دارای وزن کمی می باشند و به خاطر همین ویژگی سطح درونی صافی دارند. این خصوصین باعث می شود تا افت فشار سیالات نیز اتفاق نیفتد. به علاوه پیوندهای دنده ای پلی اتیلن دارای قیمت به صرفه ای بوده و نصب آن ها نیز سریع صورت می گیرد.

  • فلنج ها

خوب است بدانید که فلنج ها یکی از متداولترین نوع پیوندهای صنعتی می باشند که با استفاده از آن ها قادر می باشید تا به راحتی و فقط به وسیله باز کردن پیچ و مهره ها، دو لوله را بدون عملیات جوشکاری و بریدن به هم وصل کرده و یا از هم جدا نمایید. فلنج ها دارای واشرهای ویژه ای می باشند که با آن ها قشنگ آب بندی می شود. بنابراین نشت سایالات در اینگونه از اتصالات به حداقل می رسد. فلنج ها انواع مختلفی دارند که برخی از پرکاربردترین آنها به شرح زیر است:

فلنج اتصال فلت فیس

این گونه از اتصالات فلنج ها سطحی صاف و فاقد شیار دارند و همچنین از آلیاژهایی مثل استیل و چدن ساخته می شوند. همچنین مقدار مقاومت این گونه از فلنج ها نسبت به پیوندهای فشار قوی و جوشی کم تر می باشد و بنابراین اصولا در مجموعه های لوله کشی با فشار پایین کاربرد دارند.

فلنج اتصال شیاردار

این گونه از اتصالات فلنج ها با اسم دیگر فلنج های زبانه دار در بازار، به شکل جفت مورد استفاده قرار می گیرند و به علت داشتن واشر در آن ها خوردگی صورت نمی گیرد.

فلنج اتصال نر و ماده

این گونه از پیوندهای موجود در صنعت به شکل جفت و دوتایی به کار برده می شوند و بسیار در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرند.

  فلنج اتصال اسلیپون

این گونه از اتصالات فلنج ها، تحت عنوان فلنج های تخت هم در بازار وجود دارند. در فلنج اسلیپون لوله در درون فلنج ها قرار می گیرد و به وسیله فرایند جوشکاری به دو سمت آن ها وصل می شود.

فلنج اتصال حلقه مشترک

یکی از معروف ترین نوع فلنج ها، فلنج حلقه مشترک می باشد. این نوع از فلنج ها دارای استحکام بسیار خوبی در مقابل دما و فشار هستند و در مجموعه های لوله کشی صنعتی با فشار و دمای زیاد کاربرد دارند.

فلنج اتصال لبه دار

اینگونه از فلنج ها دارای یک خصوصیت منحصر به فرد هستند و آن هم استحکام زیاد در مقابل زنگ زدگی و خوردگی می باشد. به علاوه این نوع از اتصالات فلنج ها دارای قیمت بسیار مناسبی نیز می باشند.

فلنج اتصال کور

این نوع از فلنج های کور دارای سطحی بدون سوراخ می باشند و در مجموعه های لوله کشی صنعتی، جهت بستن راه لوله ها مورد استفاده قرار می گیرند.

پرسش های پرتکرار

– پیوندهای صنعتی چیست؟

باید بدانید که این نوع پیوندها همچون یک رابط در لوله کشی های صنعتی می باشند و کاربرد آن ها اتصال آسان انواع لوله ها به هم در صنایع گوناگون است.

– انواع پیوندها و اتصالات در قسمت های مختلف صنعتی را نام ببرید؟

این پیوندها دارای گونه های بسیاری می باشند و در سه طبقه بندی کلی یعنی پیوندهای جوشی، پیوندهای فشار قوی و فلنج ها قرار گرفته و به کار گرفته می شوند.

– انواع پیوندهای جوشی صنعتی را نام ببرید؟

پیوندهای جوشی بر اساس نوع طراحی خود به دو دسته مدل های درزدار و بدون درز  در صنعت تقسیم می شوند.

– متداول ترین گونه فلنج ها را نام ببرید؟

خوب است بدانید که رایج ترین گونه فلنج های مورد استفاده در صنعت فلنج های لبه دار، فلنج ها شیاردار، فلنج های اسلیپون، فلنج های حلقه مشترک، فلنج های نر و ماده،  فلنج های کور و فلنج های فلت فیس می باشند.

امیدواریم این مقاله برایتان مفید بوده باشد. اگر در مورد هرکدام از موارد بیان شده سوال و یا نظری داشتید در بخش نظرات و پیشنهادات با ما در میان بگذارید. ازینکه تا انتهای این مقاله همراه ما بودید سپاسگزاریم.

ارسال دیدگاه