نگاه اجمالی به ماشین برش و فرم دهی لیزری صفحات فلزی

نگاه اجمالی به ماشین برش و فرم دهی لیزری صفحات فلزی

پیش از پیدایش ماشین برش صفحات فلزی، بریدن و فرم دهی فلزات کار سخت و وقت گیری بود. چنانچه برای این کار هزینه و زمان زیادی به کار برده می شد ولی باز هم کالاهای تولید شده خیلی با دقت و تمیز حاصل نمی شدند. با این وجود خوب است بدانید که با پیدایش ماشین های برش و فرم دهی لیزری، همه چیز به یک باره تغییر کرد و فرایند برش فلزات بسیار آسان شد. امروزه کار برش و فرم دهی صفحات فلزی و ایجاد فلزات با طرح های گوناگون، بسیار سریع و با کیفیت انجام می شود و این دستگاه برش لیزری صفحات فلزی توانسته جایگاه ویژه ای در صنعت پیدا کند.

به کارگیری لیزر در برش منظم و با دقت صفحات فلزی

خوب است بدانید که دستگاه برش لیزری صفحات فلزی دارای یک سیستم کامپیوتری CNC است و قادر است تا اطلاعات عددی جهت برش فلزات را تجزیه و تحلیل کند و سپس دستور برش را به ماشین بدهد. این در حالی است که روش های قدیمی جهت برش صفحات فلزی این توانایی را نداشتند. در نتیجه کالاهای تولید شده با این دستگاه ها، از کالاهای قدیمی بهتر و منظم تر حاصل می شوند.

پس همانگونه که بیان کردیم دستگاه برش لیزری با دستور یک سیستم کامپیوتری شروع به کار می کند. این دستگاه به کمک یک اشعه لیزر متمرکز و با قدرت، روی صفحه فلزی کار هدایت شده و با یک آینه بر روی طرح های مورد نظر رانده می شود. در پایان نیز پرتوهای لیزر به کمک یک لنز مرغوب بر روی صفحه فلزی متمرکز شده و شروع به بریدن فلز بر اساس طرح مورد نظر می کند.

گونه های مختلف ماشین برش و فرم دهی لیزری صفحات فلزی

گونه های مختلف ماشین برش و فرم دهی لیزری صفحات فلزی

باید بدانید که ماشین های برش و فرم دهی لیزری صفحات فلزی چهار نوع می باشند که به طور مختصر به شرح آن ها می پردازیم:

  •  ماشین برش و فرم دهی لیزری اپتیک پرنده

خوب است بدانید که پرتوهای لیزر در این ماشین برش قادر به بریدن فلزات در طول محور X و Y می باشند. به طور کلی این ماشین برش دارای سرعت بسیاری بوده و توانایی بریدن قطعات به صورت چند بعدی را دارد. همچنین با وجود چنین قابلیتی در مقایسه با دیگر ماشین های برش قیمت پایین تری دارد.

  •  ماشین برش و فرم دهی لیزری متحرک

این ماشین برش به کمک تابش نور ثابت بر روی صفحات فلزی کار می کند. در این ماشین صفحه فلزی مورد نظر روی یک سطح در حال حرکت متصل می ‌شود. این سطح متحرک در جهت های گوناگونی که به آن توسط کامپیوتر دستور داده شده حرکت می‌ کند. این ماشین برش همچون دیگر دستگاه های برش لیزری کار خود را با دقت و منظم انجام می دهد ولی سرعت کمتری دارد.

  •  ماشین برش و فرم دهی لیزر پانچ

یکی از با اهمیت ترین کارکردهای این ماشین لیزری این است که خطوط پیچیده داخلی و خارجی را به خوبی برش می دهد. از سوی دیگر نیز این ماشین دارای امکان علامت گذاری خمش و پانچ کردن هم می باشد.

  •  ماشین برش و فرم دهی لیزری پالسی

از مهم ترین خصوصیات این ماشین برش و فرم دهی لیزری صفحات فلزی، تولید توان خروجی زیاد در مدت زمان کم می باشد. به عبارت دیگر این ماشین می تواند در کم ‌ترین مدت مقدور صفحه فلزی مورد نظر جهت برش را سوراخ کند.

انواع لیزرهای به کار رفته دردستگاه های برش و فرم دهی صفحات فلزی

  •  لیزر فیبر و کاربرد آن

خوب است بدانید که اینگونه از لیزرها دارای طول عمر بسیاری می باشند و اکثرا جهت بریدن صفحات و ورق های نازک مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از پرکاربردترین انواع این لیزرها، لیزر MOBA می باشد که در موارد بسیاری قابل استفاده است. ولی باید بدانید که این نوع لیزرها جهت بریدن صفحات فلزی مورد استفاده قرار نمی گیرند.

  •  لیزر CO2 و کاربرد آن

باید بدانید که بهترین لیزر جهت برش صفحات فلزی، لیزر CO2 می باشد. اینگونه لیزرها توانایی حفاری و حکاکی هم دارند. این نوع از لیزر جهت برش صفحات آلومینیومی، فولاد ضد زنگ، فولاد ملایم و فلز تیتانیوم قابل استفاده قرار می گیرد.

  •  لیزر Nd و Nd_YAG و کاربرد آن

این دو نوع از لیزرها در موارد مشابهی مورد استفاده قرار می گیرند. ولی باید بدانید که لیزر YAG یا گارنت آلومینیوم ایتریوم، جهت برش و حکاکی صفحات فلزی سخت نظیر فولاد، کروم، آهن و تنگستن کابرد دارد. از سوی دیگر لیزرهای Nd در مصارفی که انرژی زیادی می خواهند، کارکرد بسیار خوبی از خود نشان می دهد.

چه عواملی بر قیمت برش لیزری صفحات آهن و دیگر صفحات فلزی تاثیرگذار می باشند؟

چه عواملی بر قیمت برش لیزری صفحات آهن و دیگر صفحات فلزی تاثیرگذار می باشند؟

برای پاسخ به این پرسش باید بگوییم که عوامل تاثیرگذار بر قیمت برش لیزری شامل موارد زیر می باشند:

  1. جنس فلز
  2. ضخامت فلز
  3. حجم سفارش
  4. و مدت زمان استفاده از ماشین برش لیزری

باید بدانید تمامی این عوامل اگر موجب صرف توان بالاتری جهت برش، حکاکی و سوراخ کاری در ماشین برش لیزری شود، در نتیجه قیمت پایانی را زیاد می کند. از سوی دیگر اگر جنس و ضخامت صفحات فلزی متفاوت باشد نه تنها دستگاه برش به توان بالاتری نیاز دارد بلکه به مدت زمان بیشتری نیز جهت انجام برش احتیاج دارد که در نتیجه باعث زیاد شدن قیمت سفارشات خواهد شد.

به علاوه با بالا رفتن حجم سفارشات قادر می باشید که در قیمت پایانی تخفیف بگیرید.

سخن نهایی

امروزه با به کارگیری ماشین های برش لیزری صفحات فلزی در صنعت بسیاری از فرایند های برش با سرعت بالاتری انجام می شوند. اینگونه ماشین ها دارای سرعت و کارکرد بسیار خوبی در مقایسه با دستگاه های برش قدیمی می باشند. با پیدایش این دستگاه ها، دیگر کسی از روش های پیشین جهت برش و فرم دهی صفحات فلزی استفاده نمی کند. اگر در مورد هرکدام از موارد بیان شده سوال و یا نظری داشتید در بخش نظرات و پیشنهادات با ما در میان بگذارید. ازینکه تا انتهای این مقاله همراه ما بودید سپاسگزاریم.

ارسال دیدگاه

دیدگاه ها
  1. blank
    رها :
    7 ماه پیش

    خیلی ممنون، توضیحات کاملی برای برش و فرم دهی صفحات فلزی داده بودید.

  2. blank
    نگار :
    7 ماه پیش

    از وسایل لازم و کاربردی در صنایع می باشد مقاله خوب و جامعی بود. تشکر