کاربرد انبر سیم چین و انواع آن

کاربرد انبر سیم چین و انواع آن

در جهان امروزی، زندگی انسان‌ها با انرژی‌های مختلف پیوند خورده که یکی از مهم‌ترین این انرژی‌ها، انرژی برق می‌باشد. با توجه به همین اهمیت انرژی برق ابزارآلات مربوط به صنعت برق هم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند که یکی از مهم‌ترین ابزار آلات، انبر سیم چین است.
انبر‌های سیم چین دارای ساختاری مانند انبردست هستند و از دو اهرم، یک دهانه و یک قطعه نگهدارنده اهرم‌ها تشکیل شده‌اند. تفاوت مهم این ابزار با انبردست در دهانه آن است که به صورت کوتاه و تیز طراحی شده تا بتواند برای کار کردن با سیم‌ها مناسب باشد.
این نوع از انبر که جزو خانواده پرکاربرد انبر در ابزار آلات می‌باشد دارای کاربرد‌ها و جزئیات بسیار زیادی است که در ادامه این نوشته از ابزار نیکو قصد داریم تا به صورت کامل این جزئیات را برایتان شرح دهیم پس تا انتها با ما همراه باشید.

کاربرد انبر سیم چین و انواع آن

تاریخچه انبر سیم چین

سیم چین نیز مانند انبردست دارای تاریخچه مشخصی نیست و همانطور که مستحضر هستید اولین نمونه انبر‌ها بیشتر از ۳ هزار سال پیش در تمدن‌های باستانی و در فن آهنگری استفاده می‌شدند که در این تاریخچه طولانی تا به امروز بسته به نیاز‌های مختلفی که در حوزه صنایع به وجود آمده، تکامل پیدا کرده و انواع مختلفی از آن امروزه قابل استفاده است.

انبر سیم چین چیست

انبر سیم چین نوعی از انبر و همانطور که گفته شد جزو خانواده پرکاربرد انبر‌ها است که دهانه تیز آن توانایی برش دادن ورق‌های فلزی نازک، سیم و همچنین روکش سیم‌ها را دارد.
البته برای برش دادن ورقه‌های نازک فلز قیچی‌های مخصوصی وجود دارد و بهتر است که از انواع سیم چین استفاده نشود. همچنین برای برش دادن و برداشتن روکش سیم‌ها که اصطلاحاً به آن لخت کردن سیم گفته می‌شود هم انبر‌های مخصوصی به عنوان انبر سیم لخت کن وجود دارند که بهتر است به جای سیم چین از آن‌ها استفاده شود.
سیم چین‌ها دارای انواع مختلفی هستند که بر اساس ظرأفتشان ارزیابی می‌شوند. به عنوان مثال در علم الکترونیک به دلیل نازک بودن سیم‌ها نیاز است تا از سیم چین‌های دارای دهانه باریک و تیز استفاده شود که به این نوع سیم چین سیم چین الکترونیکی می‌گویند. و همچنین برای برش دادن سیم‌های قطور‌تر در برق کشی ساختمانی و سایر موارد این چنینی، از سیم چین‌هایی با ابعاد بزرگ‌تر و  دهانه حجیم‌تر استفاده می‌شود.

انواع سیم چین

در سطر‌های قبلی، انواع انبر سیم چین از نظر کاربرد و اندازه معرفی شدند اما اکنون قصد داریم تا مدل‌های معروف سیم چین با نام‌گذاری مخصوص خود را برایتان تشریح کنیم.

  این موارد به شرح زیر هستند:

  • کف بر
  • سیم چین کابل بر
  • کابل بر جغجغه ای
  • سیم چین کله گاوی
  • سیم چین الکترونیکی (MTC)

باید توجه داشته باشید که حتماً بر اساس نیاز خود از سیم چین‌های مناسب استفاده کنید. به عنوان مثال استفاده از سیم چین کله گاوی برای لخت کردن سیم‌های مورد استفاده در مدار‌های ظریف الکترونیکی توصیه نمی‌شود.

کاربرد انبر سیم چین و انواع آن

روش کار با انبر سیم چین

با وجود اینکه سیم چین‌ها کاربرد بسیار گسترده‌ای دارند اما طرز کار آن‌ها بسیار ساده است. تنها کافی است که دهانه سیم چین را به اندازه سیم مدنظر باز کرده و بسته به اینکه قصد لخت کردن و یا برش دادن آن را دارید، فشار مناسب برای برش خوردن خود سیم یا روکش را اعمال کنید.
توجه داشته باشید که اگر با استفاده از انبر سیم چین قصد لخت کردن سیم را دارید بهتر است فشار مناسب را به صورت چرخشی وارد کرده و پس از برش خوردن سطحی روکش از طریق انبر، روکش را به سمت مخالف بکشید تا کنده شود.
نکاتی در استفاده از سیم چین لازم توجه هستند که اولین مورد، انتخاب سیم چین با سایز مناسب است چرا که وارد کردن فشار بیش از حد، باعث خراب شدن دهانه سیم چین می‌شود.
نکته دوم اینکه هر چه قصد وارد کردن فشار بیشتری دارید، باید سیم یا قطعه‌ای که قصد برش دادن آن را دارید به مفصل نزدیک‌تر کنید و هر چه که قطعه نرم‌تر باشد به سمت نوک سیم چین نزدیک‌تر کرده و سپس برش دهید.

نکات مهم در خرید انبر سیم چین

  • جنس و کیفیت مواد اولیه

انبر سیم چین محصولی است که همواره فشار زیادی بر روی آن‌ها وجود دارد و می‌بایست که از انواع این محصول با جنس مناسب استفاده کرد که خراب نشود. بهترین جنس برای این محصول ترکیب کروم وانادیوم با فولاد می‌باشد که علاوه بر بالا بردن مقاومت فیزیکی این ابزار، آن را در مقابل زنگ زدگی محافظت می‌کند.

  • استاندارد بودن ابزار از نظر ارگونومیک

سیم چین جزو ابزارآلات دستی است و طراحی ارگونومیک آن بسیار حائز اهمیت می‌باشد بنابراین حتما به این موضوع توجه کنید.

  • روکش مناسب

روکش دار بودن موضوعی است که برای انبرسیم چین مهم‌تر از تمامی ابزارآلات دیگر است! همانطور که تا به اینجا گفته شد، انبر های سیم چین برای برش  روکش یا بدنه سیم حامل جریان الکتریکی به کار می روند و بدون شک نیازمند روکش عایق و مناسبی هستند.

  • نوک سالم و تیز

چیزی که سیم چین را از سایر انبرهای دیگر متمایز می‌کند، تیز بودن قسمت دهانه آن است و  سیم چین‌های کند و یا دارای شکستگی در قسمت دهانه نمی‌توانند به خوبی مورد استفاده قرار بگیرند. به همین جهت در هنگام خرید حتما باید به سلامت و تیز بودن دهانه آن توجه کنید.

کاربرد انبر سیم چین و انواع آن

کلام آخـــر

بدون شک انبر سیم چین نه تنها در صنعت برق بلکه در بسیاری از صنایع دیگر دارای کاربرد‌های مشخص و گسترده می‌باشد که همین موضوع این ابزار را تبدیل به یکی از پرکاربردترین ابزار آلات موجود در بازار کرده است و ما در این نوشته از ابزار نیکو تمام تلاش خود را به کار بستیم تا جزئیات این محصول را با شما در میان بگذاریم.
توجه داشته باشید که سیم چین، ابزار حساسی است و کاربرد حساسی نیز دارد و به همین جهت نیاز است تا از انواع با کیفیت و مناسب آن استفاده شود اما متأسفانه به دلیل پرکاربرد بودن این محصول امروزه شاهد وفور انواع تقلبی و بی‌کیفیت سیم چین‌ها هستیم و در صورتی که شما عزیزان قصد خرید انبر سیم چین با کیفیت و مناسب را دارید، بهترین راه خرید از فروشندگان معتبر ارائه دهنده برند‌های معتبر است.

ارسال دیدگاه