آشنایی با انواع روغن ترمز و راهنمای خرید آن

آشنایی با انواع روغن ترمز و راهنمای خرید آن

روغن ترمز یکی از مهم ترین موارد برای بهبود سیستم ترمز شناخته می‌شود. تحت هر شرایطی روغنی که در سیستم ترمز به کار می برید باید بتواند وظیفه خود را به خوبی انجام دهد. امروزه انواع روغن های ترمز با استانداردهای گوناگون در بازار عرضه می‌شوند. اگر نسبت به نقش این روغن آگاهی داشته باشید، بدون تردید برای خرید آن دقت و حساسیت بالایی به خرج می دهید. شناخت انواع روغن ترمز می تواند به شما این امکان را می‌دهد که خرید خود را به خوبی انجام دهید. تشخیص اینکه کدام محصول موجود در بازار می تواند برای اتومبیل شما مناسب تر باشد، یکی از مواردی است که بسیاری از افراد به دنبال پاسخ آن هستند.

انواع روغن ترمز

بخش زیادی از افراد از روغن ترمز اطلاعات کافی ندارند. به همین علت تنها این محصولات را در دو بسته بندی زرد و آبی در نظر می گیرند. با این وجود باید بدانید که هنگامی که صحبت از انواع روانکارها مانند روغن هیدرولیک، روغن موتور و ترمز می شود باید سطح آگاهی خود را از آنها افزایش دهید. لازمه داشتن یک سیستم ترمز مناسب، خرید روغنی با کیفیت و استاندارد خواهد بود. متاسفانه در بازار نمونه های تقلبی به فروش رسانده می شوند.

روغن ترمز چیست؟ نقش آن در سیستم ترمز

در حالت کلی سیستم ترمز در خودروهای سبک از نوع هیدرولیک است نوع عملکرد این سیستم به گونه‌ای بوده که می تواند فعالیت خود را با فشار جریان مایعات به اجرا بگذارد. هنگامی که راننده تصمیم به توقف خودرو می گیرد باید پدال ترمز را فشار دهد. در این بین روغن ترمز با حرکت کردن به سمت لنت ها موجب می‌شود که آنها به دیسک چسبانده شوند. در واقع برای بررسی سیستم ترمز می توانیم عنوان کنیم که روغن به کار رفته در آن نقش اصلی را ایفا می کند. علاوه بر اینکه وظیفه دارد حرارت و رطوبت موجود در سیستم را دفع کند، می تواند برای افزایش عمر قطعات نیز کیفیت و کارایی خود را نشان دهد.

بازدید منظم از روغن ترمز خودرو یکی از مهمترین موارد برای نگهداری از اتومبیل است که همواره مد نظر قرار می‌گیرد. پایین آمدن سطح این روغن علاوه بر اینکه می‌تواند خطرات مختلفی برای شما به بار آورد، موجب اتمام عمر لنت های ترمز نیز می شود. چنانچه فشار روغن به کار رفته در سیستم ترمز مشخص کمتر شود، در سریعترین زمان باید به دنبال بررسی علت آن باشید.

انواع روغن های ترمز موجود در بازار

روغن ترمز را بر اساس یک سیستم نامگذاری خاص می شناسند. در واقع روغن هایی که برای خودروهای سبک به بازار عرضه می شوند، DOT نام دارند. برای دسته بندی این روغن ها آنها را به پنج دسته طبقه بندی می کنند.

به عنوان مثال روغن ترمز DOT1 و DIT2 که امروزه چندان در صنعت اتومبیل سازی از آنها استفاده نمی کنند بر پایه معدنی تولید می شوند. با بررسی‌ این روغن متوجه می شویم که در مقایسه با روغن های نسل جدید، نقطه جوش آن ها پایین تر است. به همین علت در بازار به سختی می توانید روغن ترمزهایی با این استاندارد مشاهده نمایید. در دسته دیگر میتوانیم روغن DOT3 را مشاهده نماییم. درجه جوش این روغن ۲۰۵ درجه سانتیگراد بوده و حداقل دما نیز ۱۴۰ درجه برای ساخت آن در نظر گرفته می‌شود.

اگر بخواهیم به بررسی محبوب ترین روغن ترمز موجود در بازار بپردازیم، این گزینه را می توانیم یکی از بهترین محصولات نام ببریم. با توجه به اینکه تعداد زیادی از خودروهای نسل قدیمی، مدرن و نیمه مدرن از این روغن می‌توانند پشتیبانی کنند، میزان فروش آنها در بازار به شکل قابل توجهی بالا است. فراموش نکنید که این روغن هنگام برخورد با رنگ اتومبیل می تواند خوردگی ایجاد کند. واکنشی که با رنگ خودرو دارد، موجب از بین رفتن رنگ آن می شود.

دلیل استفاده از روغن در سیستم ترمز

دسته های دیگر موجود در بازار نیز با استاندارد DOT4 و DOT5 می توانند مورد بررسی قرار گیرند. معمولا خودروسازهای اروپایی برای تولید اتومبیل های خود از شرایطی استفاده می کنند که راننده نیاز است برای سیستم ترمز آنها از روغن های DOT3 و DOT4 بهره ببرد. در چند گونه مختلف می توانید این روغن ترمزها را مشاهده کنید.

روغن ترمز های DOT5 نیز نمونه پیشرفته ای از دسته DOT3 بوده که درجه جوش آنها ۲۶۰ درجه سانتیگراد انتخاب شده است.

اگر این روغن با آب و رطوبت ترکیب شود، می‌تواند خطراتی برای خودروهای معمولی به بار آورد. به عنوان مثال ترکیب خطرناک تولید شده ممکن است سامانه ضد قفل ترمز را از کار بیندازد. معمولا تاکید می شود در خودروهای خاص، روی به استفاده از این روغن برای سیستم ترمز بیاورید.

نکات مهم برای خرید روغن ترمز

میزان فروش روغن ترمز بر اساس استانداردی که در تولید آنها به کار می رود، متفاوت است. امروزه مدل های مختلفی از روغن برای سیستم ترمز را می توانید خریداری کنید. بررسی نکات کلیدی و راهنمای خرید روغن برای سیستم ترمز می تواند شما را یاری کند تا انتخابی مناسب داشته باشید. هنگامی که قصد خرید این محصول را دارید، سعی کنید فاکتورهای زیر را در نظر بگیرید.

نقطه جوش

با توجه به اینکه سیستم ترمز دمای بالایی می تواند تولید کند، هنگام خرید روغن برای آن باید این مولفه را در نظر بگیرید. فراموش نکنید اگر روغن خریداری شده نقطه جوش مناسبی نداشته باشد، با استفاده از آن مشاهده خواهید کرد که توانایی سیستم ترمز خودرو به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

مقاومت در برابر خوردگی

برای خرید روغن ترمز سعی کنید گزینه ای انتخاب کنید که بتواند در مناطقی مانند سیلندرهای چرخ، سیلندرهای اصلی، سیستم کنترل ABS و همچنین کالیپرها، خوردگی را دفع کند. برخی از روغن هایی که در بازار عرضه می شوند نسبت به گزینه های دیگر خورنده تر هستند.

بررسی ویسکوزیته

یکی از مهمترین موارد برای خرید هر روغنی، بررسی ویسکوزیته یا مقاومت مایع آن خواهد بود. روغن ترمز با توجه به اهمیت بالایی که دارد باید بتواند در دماهای مختلف کارکرد خود را حفظ کند. در واقع بررسی ویسکوزیته روغن به شما این امکان را می‌دهد که از محصولی با قدرت کنترل پایداری و کنترل کشش مناسب بهره ببرید.

اهمیت ویسکوزیته روغن

سازگاری با نوع خودرو

در تولید انواع روغن خودرو معمولا شرایطی در نظر گرفته می‌شود که محصول مورد نظر برای سیستم های ترمز خاصی بتوانند کاربرد داشته باشند. با توجه به این مورد سعی کنید سازگاری روغن خریداری شده با نوع سیستم ترمز را در نظر بگیرید.

قیمت روغن ترمز

یکی دیگر از مهمترین فاکتورها برای خرید روغن ترمز، بررسی قیمت آن خواهد بود. این روزها برندهای مختلفی انواع روغن ها برای سیستم ترمز اتومبیل های مختلف را روانه بازار می‌کنند. سعی کنید با بررسی قیمت این محصول، از یک فروشنده معتبر نیاز خود را دریافت کنید.

سخن پایانی

سیستم ترمز به عنوان یکی از حساس ترین بخش های اتومبیل شناخته می شود. با توجه به این امر سعی کنید هنگام خرید روغن برای آن دقت کافی به خرج دهید. انواع روغن های ترمز موجود در بازار با استانداردهای مختلف می توانند برای مدل‌های گوناگون خودرو کیفیت خود را نشان دهند.

ارسال دیدگاه