آشنایی با دیسک و صفحه کلاچ و راهنمای خرید آن

آشنایی با دیسک و صفحه کلاچ و راهنمای خرید آن

دیسک و صفحه کلاچ از جمله لوازم ضروری و مصرفی مهم در خودرو شناخته می شوند. همان گونه که می دانید قدرتی که توسط موتور اتومبیل تولید می شود، برای انتقال به چرخ ها باید مسیر گیربکس را طی کند. گیربکس نیز از جمله بخش هایی به شمار می‌رود که قسمت‌های مختلفی را در بر می گیرد. اگر بخواهیم به بررسی یکی از مهم‌ترین قسمت‌های گیربکس بپردازیم باید به سراغ مجموعه کیت کلاچ برویم. کیت کلاچ از قطعات مختلفی مانند دیسک و صفحه و همچنین بلبرینگ تشکیل شده است.

دیسک و صفحه کلاچ

دیسک و صفحه کلاچ به عنوان نخستین قطعاتی محسوب می‌شوند که پس از خروج نیرو از موتور و انتقال آن به چرخ ها درگیر خواهند شد. به همین علت فشار بسیار زیادی بر روی این قطعات وارد میشود. با توجه به این شرایط می‌توان عنوان کرد که این قطعات باید با کیفیت بالا خریداری شوند. چنانچه قصد تعویض دیسک و صفحه اتومبیل را دارید باید با نوع عملکرد محصولات مختلف در بازار آشنایی کامل به دست آورید.

دیسک و صفحه کلاچ چیست؟

دیسک و صفحه کلاچ قطعاتی هستند که وظیفه انتقال قدرت از موتور به چرخ ها را دارند. این قدرت که با تعویض دنده می تواند تغییر کند باید برای حرکت خودرو به چرخ ها انتقال یابد. علاوه بر این استفاده از این قطعات موجب می‌شود که سرعت و شتاب خودرو نیز توسط راننده تنظیم شود. دیسک و صفحه کلاچ را بر روی گیربکس های دستی به کار می برند. به همین دلیل امروزه خودروهایی که با گیربکس های اتوماتیک روانه بازار می‌شوند، از این قطعات در ساختار خود بهره نبرده و استاندارد مختلفی دارند.

بخش های مختلف دیسک و صفحه خودرو

دیسک و صفحه کلاچ خودرو از بخش های مختلفی تشکیل شده اند. در حالت کلی هنگامی که صحبت از کیت کلاج می شود، می توانیم چندین قطعه کاربردی در این بخش اتومبیل را نام ببریم. اگر بخواهیم مهمترین قطعات موجود در دیسک و صفحه خودرو را نام ببریم، در نخستین گام باید به سراغ دیسک کلاچ برویم. این قطعه که تماس مستقیمی با صفحه کلاچ دارد، به گونه ای طراحی شده که بر روی آن صفحه کلاچ به صورت مداوم در حال چرخش است.

قطعه دیگر دیسک و صفحه خودرو با نام خورشیدی یک فنر ارتجاعی بوده که با قرار گرفتن در پشت دیسک کلاج نقش مهمی برای نرم کردن آن ایفا خواهد کرد. چنانچه قصد دارید از یک صفحه کلاچ نرم بهره ببرید باید به کیفیت این بخش دقت کنید.

قسمت های مختلف دیسک و صفحه خودرو

از قسمت های دیگر موجود در دیسک و صفحه کلاچ خودرو می توان به بلبرینگ کلاچ، شفت گیربکس و صفحه کلاچ اشاره نمود.

انواع صفحه کلاچ خودرو

صفحه کلاچ خودرو از جمله مهم ترین قسمت های اتومبیل شناخته می شود. با توجه به این امر، امروزه تولید کننده های این قطعات مدل های مختلفی از این محصول را در اختیار مصرف کننده قرار می دهند. اگر بخواهیم به بررسی انواع صفحه کلاچ خودرو بپردازیم، می توانیم در گام نخست به سراغ مدل های معمولی یا تک فنره برویم. در واقع ابتدایی ترین نوع صفحه کلاچ، صفحه کلاچ معمولی یا تک فنر بوده که بر روی آن فنرهای مارپیچ تکی وجود دارند. این مدل از صفحه کلاچ عمر کوتاهی داشته و خرید آن ها توصیه نمی شود.

صفحه کلاچ پری دامپر از جمله محصولات جدید موجود در بازار بوده که فنرهای قرار گرفته شده بر روی آن به صورت درهم یا دوبل مشاهده می‌شوند. این مدل از دیسک و صفحه ها به واسطه قدرت بسیار بالایی که دارند، می توانند گزینه ای مناسب برای خرید باشند.

صفحه کلاچ های سرامیکی با شتاب بسیار بالا نیز از جمله انواع محصولات موجود در بازار محسوب می شود.

نوع دیگری از صفحه کلاچ ها با نام آزبست دار با توجه به مشکلاتی که می تواند برای افراد ایجاد کند، امروزه کمتر در بازار عرضه می شوند.

نکات مهم برای خرید دیسک و صفحه کلاچ

اگر قصد خرید دیسک و صفحه کلاچ را دارید، سعی کنید چند نکته کاربردی را در نظر بگیرید. همانگونه که عنوان کردیم، انواع مختلف محصولات موجود در بازار ممکن است شما را برای خرید این محصول دچار تردید کنند. با بررسی نکات زیر می توانید یک گزینه مناسب را انتخاب کنید.

میزان نرمی کلاچ

بدون تردید نخستین گزینه که هنگام خرید دیسک و صفحه کلاچ آن را باید مورد بررسی قرار داد، میزان نر بودن کلاچ خواهد بود. با توجه به اینکه امروزه انواع محصولات با فنرهای دوبل، تک و پری آمپر به بازار عرضه می شوند، سعی کنید این گزینه ها را در نظر بگیرید.

کیفیت فنر

توجه کردن به کیفیت فنر یکی دیگر از نکات لازم برای خرید دیسک و صفحه کلاچ است. اگر فنرهای قرار گرفته شده بر روی این بخش از اتومبیل ضعیف باشند، در سریعترین زمان بریده می‌شوند. به همین دلیل نیاز دارید که مجددا روی به خرید صفحه کلاچ بیاورید. بهترین گزینه هایی که امروزه در بازار کشور ارائه می شوند، به صورت فنرهای مارپیچی و دوبل در هم تنیده شده اند.

بلبرینگ صفحه کلاچ

اگر قصد دارید یک صفحه کلاچ استاندارد و نرم را خریداری کنید، به کیفیت بلبرینگ کلاچ نیز دقت کنید. چنانچه بلبرینگ تعبیه شده بر روی این محصول دارای کیفیت نامطلوبی باشد، مجبور خواهید شد که مجددا آن را تعویض کنید.

انتخاب برند مناسب

برندهایی که قطعات و لوازم یدکی خودرو را در بازار کشور ما عرضه می‌کنند، متنوع هستند. با توجه به این امر برای خرید لوازم مورد نیاز ممکن است دچار سردرگمی شوید. به همین علت سعی کنید برای خرید دیسک و صفحه کلاچ ضمن بررسی قیمت این محصول، برند تولید کننده را نیز در نظر بگیرید. برخی از برندهایی که در بازار کشور ما امتحان خود را پس داده اند، می توانند والئو، لوک و سیکو باشند. این برندها که به ترتیب فرانسوی، کره‌ای و آلمانی هستند، انتخابی بسیار مناسب خواهند بود.

اورجینال بودن محصول

به هیچ عنوان به واسطه قیمت پایین دیسک و صفحه کلاچ روی به خرید گزینه غیر اصل و باکیفیت نیاورید. توصیه ما به شما این است پس از بررسی برند و لوگوی شرکت تولید کننده به پلمپ آن نیز توجه کنید. سعی کنید با خرید از یک فروشنده معتبر اطمینان به دست آورید که دیسک و صفحه کلاچ خریداری شده کیفیت بالایی دارند.

قیمت دیسک و صفحه کلاچ

تنوع محصولات موجود در بازار موجب شده است که قیمت آن نیز متفاوت باشد. پس از تعیین میزان بودجه ای که برای خرید این محصول در نظر گرفته اید، میتوانید انتخاب خود را انجام دهید. با بررسی قیمت دیسک و صفحه کلاچ متوجه می شوید که برندهای محبوب و باکیفیت گزینه هایی با قیمت بالاتر در اختیار شما قرار می دهند.

نگهداری از دیسک و صفحه کلاچ

نکاتی برای نگهداری از دیسک و صفحه کلاچ

  • برای نگهداری از دیسک و صفحه کلاچ سعی کنی چند نکته را در نظر بگیرید.
  • به هیچ عنوان به صورت مداوم پای خود را بر روی پدال کلاچ قرار ندهید.
  • علاوه بر این هنگامی که قصد روشن کردن اتومبیل را دارید، بهتر است اطمینان حاصل کنید که گیربکس آن خلاص است.
  • به منظور مراقبت از این قطعات هنگام فشار دادن پدال کلاچ سعی کنید از پدال گاز استفاده نکنید.
  • از رها کردن و یا زود رها کردن پدال کلاچ پرهیز نمایید.
  • حتی الامکان سعی کنید به وسیله نقلیه خود شتاب ناگهانی ندهید.

ارسال دیدگاه