آشنایی با پتک چوبی و انواع آن

آشنایی با پتک چوبی و انواع آن

پتک چوبی وسیله‌ای است که می‌تواند برای انجام کارهای مختلف مورد استفاده قرار گیرد.  همه کاره است و می‌توان از آن برای هر چیزی از کوبیدن میخ گرفته تا شکل دادن به فلز استفاده کرد.

 تاریخچه آن‌ها به ابتدای زمان می‌رسد که برای اولین بار به عنوان سلاح مورد استفاده قرار گرفتند.  بعدها به دلیل ارزش عملی خود بیشتر مورد استفاده قرار گرفت و ابزاری برای تجار مختلف از جمله آهنگرها، نجاران و سنگ‌ تراشان شد.  پتک برای بسیاری از مشاغل از جمله فلزکاری و نجاری ضروری است.

آشنایی با پتک چوبی و انواع آن

پتک چوبی چیست؟

پتک ابزاری است که عملکردهای زیادی را انجام می‌دهد.  برای کوبیدن میخ یا شکستن اشیا به کار می‌رود. پتک می‌تواند به طبل یا سنج در ژانر پرکاشن ضربه بزند.

 کلمه “پتک” از “کلمه قدیمی فرانسوی “maleate” گرفته شده است که به “چکش” ترجمه می‌شود.  کاربر اصلی که این کلمه داشت “ابزاری برای ضربه زدن” بود.  اما با گذشت زمان، تعریف این کلمه اندکی تغییر کرده است و اکنون می‌توان از آن برای اشاره به هر ساز پتک مانند استفاده کرد.

پتک ها در اندازه‌ها و اشکال مختلفی وجود دارند.  آن‌ها از فلز، چوب یا حتی پلاستیک ساخته شده‌اند.  وزن و اندازه آن به چیزی که برای آن استفاده می شود بستگی دارد.  به عنوان مثال، پتک ساخته شده از چوب برای ضربه زدن به کلیدهای زیلوفون کافی است، در حالی که ممکن است برای ضربه زدن به گونگ به یک پتک آهنی نیاز باشد.

انواع پتک چوبی

 دو نوع پتک وجود دارد: آنهایی که دسته دار هستند و آنهایی که ندارند.  نوع پتک مورد نیاز شما به شغل مورد نظر بستگی دارد.  به عنوان مثال، اگر به فرو رفتن میخ به چوب نیاز دارید، برای اطمینان از اینکه می‌توانید نیروی بیشتری اعمال کنید به یک دسته نیاز دارید.  اگر در حال شکل دادن به فلز هستید، نیازی به دسته نخواهید داشت زیرا وزن سر برای تامین قدرت کافی است.

 هر پروژه ای که انجام می‌دهید، پتک هایی برای کمک به شما در تکمیل سریع کار وجود دارد.  پتک با کاربردهای متعدد خود، ابزاری است که آزمون زمان را پشت سر گذاشته است.  در اینجا انواع مختلف پت وجود دارد:

پتک چوبی

پتک‌های ساخته شده از چوب رایج ترین نوع پتک هستند.  می‌توان از آن‌ها برای کارهای مختلف مانند کوبیدن میخ یا ساخت فلز استفاده کرد.  چکش های چوبی معمولاً از چوب‌های سخت مانند بلوط یا افرا ساخته می‌شوند.

آشنایی با پتک چوبی و انواع آن

پتک فلزی

 پتک‌های فلزی بیشتر از پتک‌های چوبی استفاده می‌شوند، اما معایبی دارند.  چکش‌های فلزی معمولاً از برنج یا فولاد ساخته می‌شوند.  آن‌ها از پتک‌های چوبی سنگین تر هستند و به آن‌ها استحکام بیشتری می‌دهد.  با این حال، این امر مدیریت آنها را دشوارتر می‌کند.

پتک پلاستیکی

 پتک‌های ساخته شده از پلاستیک جزو کم محبوب ترین نوع پتک‌ها هستند.  آن‌ها به طور کلی از پلاستیک‌های سخت مانند پلی کربنات ساخته می‌شوند.  پتک‌های ساخته شده از پلاستیک سبک و به راحتی قابل مدیریت هستند.  اما ‌آن‌ها مانند پتک‌های چوبی یا فلزی استحکامی ندارند.

پتک لاستیکی

 چکش لاستیکی نوعی چکش است که از لاستیک ساخته می‌شود.  آنها معمولاً در مواقعی که نیاز به ضربه ملایم تری است، مانند هنگام کار با مواد شکننده یا ساخت فلز استفاده می‌شود.  پتک‌های ساخته شده از لاستیک اغلب در آلات موسیقی مانند سازهای کوبه ای استفاده می‌شود.

blank

پتک نیمکتی

 چکش نیمکتی را می توان به عنوان چکشی که هنگام کار روی نیمکت استفاده می شود توصیف کرد.  آن‌ها معمولاً کوچکتر از سایر چکش ها و دارای دسته کوتاه تری هستند که به آن‌ها اجازه می دهد فقط با یک دست کار کنند. آن‌ها معمولاً از فلز یا چوب ساخته می‌شوند و معمولاً توسط آهنگرها، نجارها و جواهرسازان استفاده می‌شوند.

پتک کارورز

 The Carver’s Mallets شکلی از پتک است که برای کنده کاری روی چوب طراحی شده است.  آنها معمولاً از چوب هایی مانند بلوط یا افرا ساخته می‌شوند.  چکش‌های کارور معمولا کوچکتر از سایر انواع پتک هستند.  آنها با یک دسته کوچکتر ساخته می‌شوند که به آنها اجازه می‌دهد فقط با یک دست استفاده شوند.

 پتک برای کارور برای ضربه زدن به اسکنه و سایر ابزارهای کنده کاری استفاده می‌شود.  سر پتک به طور کلی گرد است و معمولاً با پوست خام یا چرم پوشانده می‌شود تا دستگاه را از آسیب محافظت کند.  پتک برای منبت کاری‌ها برای هر کسی که می‌خواهد حکاکی روی چوب ایجاد کند ضروری است.

کلمه “پتک کارور” از کلمه انگلیسی قدیمی “organ” گرفته شده است که به “برش دادن” ترجمه می‌شود.  کنده کاری یک هنر دیرینه است و پتک‌های کارور از ابتدا مورد استفاده قرار گرفته است.  آن‌ها همچنان ابزار ضروری برای منبت کاران در سراسر جهان هستند.

 چرا پتک مهم است؟

 یکی از دلایل مفید بودن پتک‌ها این است که ابزار همه کاره هستند.  آن‌ها را می‌توان برای هر چیزی از کوبیدن میخ گرفته تا شکل دادن به فلز استفاده کرد.  آن‌ها تجهیزات ضروری برای بازرگانان مانند نجار، آهنگر و سنگ تراش هستند.

 یکی دیگر از دلایل مفید بودن پتک‌ها این است که در اندازه‌ها و اشکال مختلف موجود هستند.  این بدان معناست که شما می‌توانید بدون توجه به پروژه‌ای که روی آن کار می‌کنید، یک پتک مناسب برای نیازهای خود پیدا کنید. چه چیز سبک بخواهید یا سنگین و محکم، مطمئناً پتکی وجود دارد که به خوبی نیازهای شما را برآورده کند.

چند کاربرد پتک چوبی

 پتک ها ابزاری برای دست هستند که شامل یک سر سنگین و یک دسته است که برای ضربه زدن به اشیایی مانند میخ یا سایر اجسام فلزی برای شکستن آنها یا فشار دادن آنها به سطح دیگری استفاده می‌شود.  پتک اغلب در کارهای ساختمانی یا نجاری و همچنین آهنگران استفاده می‌شود.

 پتک‌های مختلف در بازار امروزه برای اهداف خاصی طراحی شده‌اند.  به عنوان مثال، از قاب‌بندی پتک‌ها می‌توان برای کوبیدن میخ‌ها به چوب برای ساخت چارچوب خانه استفاده کرد.  از سوی دیگر، پتک های فلزی، پتک‌هایی هستند که وزن بیشتری دارند و برای شکستن آجر یا بتن ساخته می‌شوند.

 پتک ها به کارهای مهندسی یا ساخت و ساز محدود نمی شوند بلکه می توانند در خانه مفید باشند.  رایج ترین موارد استفاده از چکش ها آویزان کردن عکس ها به دیوارها، صاف کردن فرورفتگی روی سطوح فلزی و شکستن توده‌های خاک یا گل است.

  1. بر روی سطوح فلزی ضربه بزنید چه گلگیر ماشین یا سینک فولادی ضد زنگ، چند ضربه با چکش معمولاً برجستگی‌های کوچک یا حتی عیوب جزئی را برطرف می‌کند.
  2. برای کوبیدن میخ‌ها به چوب از پتک استفاده کنید. اگر در نجاری کار می‌کنید میخ زدن به چوب یک مرحله ضروری است. با یک پتک به راحتی می توان آنها را در چوب کوبید.
  3. باز کردن قفل پیچ و مهره‌های زنگ زده به مرور زمان ممکن است قطعات فلزی به دلیل زنگ زدگی به هم چسبیده باشند. چند ضربه با استفاده از چکش می‌تواند پیوندها را بشکند و جدا کردن آن‌ها را آسان تر کند.
  4. می‌توانید به سرعت پروژه های تخریب کوچک را انجام دهید. اگر مجبورید دیوار را خراب یا یک کابینت قدیمی را با چکش جدا کنید، این بهترین ابزار برای استفاده است. باید از تجهیزات ایمنی مناسب استفاده کنید!

آشنایی با پتک چوبی و انواع آن

تفاوت بین چکش و پتک

 وقتی به ابزار فکر می‌کنید، ابزارهای متعددی برای عملکردهای مختلف استفاده می‌شوند.  پتک و چکش دو ابزاری هستند که معمولاً برای یک هدف به کار می‌روند.  با این حال، ویژگی‌های متمایزی بین این دو ابزار وجود دارد.

چکش‌ها معمولاً شامل یک پنجه در یک طرف هستند که می‌توان از آن برای بیرون کشیدن میخ‌ها از چوب استفاده کرد، در حالی که پتک‌ها اینطور نیستند.  پتک‌ها بزرگتر و سنگین تر از چکش هستند که به آنها قدرت بیشتری برای انجام کارهایی مانند میخ زدن یا شکستن اشیا می‌دهد.

 از پتک می توان به عنوان چکش استفاده کرد

 پتک ابزاری است که می توان از آن به عنوان وسیله ای برای چکش کاری استفاده کرد.  وسیله ای است که برای ضربه زدن به چیزی استفاده می‌شود.  بنابراین می‌توان از آن به عنوان ابزاری برای چکش کاری استفاده کرد.

اگر مجبورید یک میخ را در چیزی مانند یک مبلمان فرو کنید، می‌توانید از پتک برای کمک استفاده کنید.  همچنین می‌توان از پتک برای کوبیدن میخ از چیزی استفاده کرد.  بنابراین، اگر هم چکش و هم پتک دارید، می‌توانید از پتک به عنوان چکش استفاده کنید.

ارسال دیدگاه

دیدگاه ها
  1. blank
    منیژه :
    5 ماه پیش

    مطالب بسیار مفید بود و کاربردی

  2. blank
    منیژه :
    5 ماه پیش

    مطالب مفید و کاربردی بود