آشنایی با چکش لاستیکی و انواع آن

آشنایی با چکش لاستیکی و انواع آن

چکش فلزی استاندارد برای همه کاربردها مناسب نیست.  چکش فلزی فقط برای کوبیدن میخ ها در نظر گرفته شده است، اما اغلب برای استفاده‌های ملایم تر مورد استفاده قرار می گیرد.  هنگامی که این اتفاق می افتد، یک قطعه ضایعات دو در چهار بین چکش و آیتم قرار می گیرد تا ضربه را نرم کند.

در این مقاله در مورد پتک لاستیکی بحث خواهیم کرد.  این ابزار در قسمت بالایی از لاستیک جامد ساخته شده است که برای ضربه زدن و هدایت اجسام از آن استفاده می‌شود.

آشنایی با چکش لاستیکی و انواع آن

چکش لاستیکی برای چه مواردی استفاده می شود؟

 یک پتک بسیار شبیه به چکش معمولی است، دارای دسته و بالای استوانه ای است که معمولاً از نوعی ماده جامد از فلز تا لاستیک ساخته می‌شود.  پتک‌ها به عنوان ابزارهای عمومی در نظر گرفته می‌شوند، به این معنی که می توان آن‌ها را تقریباً برای هر چیزی که برای استفاده از آن‌ها نیاز دارید استفاده کرد.

 چکش های لاستیکی به دلیل خواص منحصر به فردی که دارند از پتک هایی که از مواد دیگر ساخته شده اند متمایز هستند.  در میان همه کاره ترین ابزارها در هر جعبه ابزار، چیزهای زیادی برای یادگیری در مورد این ابزار همه منظوره وجود دارد.

چکش لاستیکی

 چکش لاستیکی ابزاری سبک وزن است. این چکش با سر ساخته شده از لاستیک قالب گیری شده یا پلاستیک سخت و دسته چوبی یا فایبرگلاس است.  چکش های لاستیکی که گاهی اوقات به آن ها پتک نرم نیز گفته می شود، زمانی استفاده می‌شوند که به ضربه ای نرم تر از آن چیزی که حتی یک پتک چوبی ممکن است وارد کند، استفاده می شود.

 ملاحظات ایمنی

 چکش‌های لاستیکی پس از اینکه ضربه‌ای به چیزی وارد کردید به عقب باز می‌گردند.  بنابراین، مراقب این موضوع باشید و همیشه هنگام استفاده از چکش یا پتک از عینک ایمنی استفاده کنید.

چکش‌های سنگین‌تر یک نوع منحصر به فرد از پتک که اغلب با انواع لاستیکی اشتباه گرفته می‌شود، به کاهش برگشت به عقب کمک می‌کند. همچنین، هر چه پتک سنگین‌تر باشد، برگشت کمتری را تجربه خواهید کرد.

 سر پتک های لاستیکی ممکن است به مرور زمان خرد شود، به خصوص اگر از آنها برای کوبیدن وسایل تیز مانند نوارهای چسب فرش استفاده کنید.  بنابراین، اگر سر آن ریز شده یا سوراخ شده است، بهتر است آن را تعویض کنید.

موارد استفاده از چکش لاستیکی

  • ورق های فلزی را تشکیل می دهند زیرا احتمال ایجاد فرورفتگی ندارند
  • ضربه زدن به پانل‌های دیوار
  • ضربه زدن به آجر یا سنگفرش
  • کاشی های سرامیکی یا سنگی را به آرامی در جای خود بکوبید
  • اتصالات را در کاشی های وینیل لوکس یا در کفپوش های لمینت محکم کنید
  • درب قوطی رنگ را بدون آسیب رساندن به قوطی یا درب آن ببندید
  • با استفاده از چکش لاستیکی به عنوان دستگاه صدا، به دیوارها، کف یا سقف ضربه بزنید
  • اتصالات محکم در لوله پی وی سی
  • با کوبیدن آن ناحیه، فرورفتگی های فلزی را صاف کنید
  • اجزاء را در ساخت و ساز به هم متصل کنید
  • قطعات ایمن در مونتاژ (به عنوان مثال مبلمان)
  • مواد شکسته (به عنوان مثال چوب)
  • اولین کاری که می‌توانید با یک چکش لاستیکی کامل کنید شامل صاف کردن فرورفتگی ها در یک سطح فلزی است. برای انجام این کار، شما به سادگی از پتک برای کوبیدن نواحی که باید اصلاح شوند استفاده کنید.
  • در حالی که ممکن است تلاش برای رفع فرورفتگی‌های سطح با ضربه زدن به یک پتک لاستیکی بزرگ، عجیب به نظر برسد، این در واقع یکی از اهداف اصلی است که پتک‌های لاستیکی برای آن ایده آل هستند.
  • در مرحله بعد، می توان از پتک های لاستیکی برای چسباندن دو سطح استفاده کرد.  این مورد در طول پروژه‌های ساخت و ساز که در آن شما باید دو تکه چوب یا مواد دیگر را در یک مکان بکوبید مفید است.
  • علاوه بر این، پتک های لاستیکی زمانی که می خواهید چیزی مانند مبلمان را کنار هم قرار دهید بسیار مفید هستند.

پتک‌های ساخته شده از لاستیک معمولاً ملایم‌تر از هر نوع دیگری هستند، اما در صورت نیاز می‌توان از آنها برای شکستن عمدی اشیا استفاده کرد.  به عنوان مثال، اگر می خواهید قطعات بزرگ چوب را به قطعات کوچکتر تقسیم کنید، می‌توانید از پتک لاستیکی خود استفاده کنید.

آشنایی با چکش لاستیکی و انواع آن

انواع پتک لاستیکی

 چکش‌های لاستیکی در دو سبک تولید می‌شوند: ‌آن‌هایی که سرهای لاستیکی محکمی دارند که به یک دسته متصل می‌شوند، و آن‌هایی که لنت‌های لاستیکی به سرهای فلزی وصل شده‌اند.  این نوع دوم اغلب دارای پدهای لاستیکی با دو چگالی متفاوت در وجوه مخالف و برخی حتی دارای پدهای قابل تعویض هستند.

 اگر نوع دوم می‌خواهید استفاده کنید، می‌توانید یک سر لاستیکی سیاه یا یک سر لاستیکی سفید خریداری کنید. به عنوان مثال، اگر قصد دارید از پتک لاستیکی بیشتر برای مونتاژ مبلمان یا سایر مصارف داخلی استفاده کنید، ممکن است بخواهید یک پتک لاستیکی سفید بخرید زیرا رد سیاهی از خود باقی نمی‌گذارد.

نکات خرید پت لاستیکی

  • به رتبه بندی وزن توجه کنید.
  • نوع دیگری از پتک، پتک مرده است. سر آن با گلوله سرب یا فولادی پر شده است.  این موضوع به کاهش ضربه و کاهش بازگشت به عقب کمک می‌کند.  به جای پتک لاستیکی می‌توان از پتک‌های مرده استفاده کرد.
  • اگر می خواهید فقط یک پتک برای دو نوع استفاده بخرید، می توانید یک پتک دو رو خریداری کنید. یک طرف آن از لاستیک ‌نرم‌تر و طرف دیگر یک صفحه استات سخت تر است.

پتک چوبی

 پتک‌های چوبی در نجاری برای چسباندن قطعات چوبی به هم استفاده می.شود، مانند زمان مونتاژ اتصالات، یا هنگام چکش زدن رولپلاک یا اسکنه.

 صفحه‌های چکش فلزی می‌توانند به سطوح چوبی یا انتهای اسکنه آسیب برسانند، اما پتک چوبی به سطوح چوبی یا ابزارها آسیبی نمی‌زند.

 یک پتک چوبی کنترل اسکنه را آسان تر می کند، زیرا با نیروی کمتری نسبت به چکش فلزی برخورد می‌کند. برای این کار چکش لاستیکی مناسب نخواهد بود زیرا جهش زیادی ایجاد می‌کند.

 مزایای استفاده از پتک لاستیکی نسبت به سایر انواع پتک

 از آنجایی که ما در کل این مقاله به جای پتک ها به طور کلی در مورد پتک لاستیکی بحث می کنیم، ممکن است کنجکاو باشید که بدانید چرا این نوع ابزار عالی است.

 برای پاسخ به این سوال، می توانید لیستی از مزایای استفاده از چکش لاستیکی نسبت به هر نوع پتک دیگری را در زیر بیابید.  در این بخش، به این موضوع خواهیم پرداخت که چرا پتک های لاستیکی بر سایر طبقه بندی ها ترجیح داده می شوند.

 مزایای پت لاستیکی:

  1. ارزانتر از مواد دیگر
  2. استفاده ایمن تر
  3. ایده آل برای ضربه زدن به یک جسم دیگر
  4. معمولاً بزرگتر از سایر مواد است
  5. سبک
  6. بدون آسیب به سطوح
  7. در دسترس (در هر فروشگاهی می توان یافت)

 اول از همه، پتک‌های لاستیکی بسیار ارزان‌تر از انواع دیگر پتک‌هایی هستند که با مواد گران‌تر ساخته می‌شوند.  مواد دیگر می‌تواند شامل فلز و چوب باشد که می‌تواند قیمت بیشتری نسبت به لاستیک داشته باشد.

معایب استفاده از پتک های دیگر (به جای لاستیک):

  • گران تر
  • ایمنی کمتر (سطح سخت تر روی سر)
  • کوچکتر و سنگین تر از لاستیک
  • هنگام اعمال فشار می تواند به سطوح آسیب برساند
  • به اندازه پتک لاستیکی در دسترس نیست

آشنایی با چکش لاستیکی و انواع آن

 در حالی که چکش‌های چوبی و فلزی در شرایط خاصی مورد نیاز هستند بسیار مفید هستند، هدف از این بخش برجسته کردن تطبیق پذیری چکش های لاستیکی به طور خاص بود.

 اگرچه سایر انواع پتک پتانسیل انجام کارهای مشابه با کیفیت مشابه را دارند، اما زمانی که پتک لاستیکی همه منظوره را در جعبه ابزار خود داشته باشید، در کارهای خود راحت هستید.

ارسال دیدگاه