آنتن خودرو چیست؟ آشنایی با کاربردها و نقش آن

آنتن خودرو چیست؟ آشنایی با کاربردها و نقش آن

آنتن خودرو بر خلاف باور بخش زیادی از افراد و مالکان اتومبیل ها نقش دکوری ایفا نمی کند. در واقع برای دریافت سیگنال باید از آنتن بر روی خودروها استفاده نمود. با توجه به نوع عملکردی که این قطعه از اتومبیل دارد، می توان برای ساخت آنها از استانداردهای گوناگونی استفاده نمود. به عنوان مثال برای آنتن جی پی اس و رادیو بی سیم شرایطی به کار می رود که بتوان سیگنال های لازم را با قدرت بالا دریافت کرد. با توجه به این موارد، امروزه تولیدکنندگان قطعات خودرو استانداردهای خاصی برای ساخت این بخش از اتومبیل مد نظر قرار می دهند.

آنتن خودرو

آنتن خودرو با مدل های مختلف می تواند برای دریافت سیگنال جی پی اس، رادیو و همچنین سیگنال گوشی های هوشمند کاربرد بالای خود را نشان دهد. با ما همراه باشید تا به معرفی انواع آنتن ماشین و کارایی هر کدام از آن ها بپردازیم.

آنتن خودرو چیست؟

همانگونه که عنوان کردیم آنتن خودرو از جمله قطعاتی به شمار می‌رود که برای دریافت سیگنال، بر روی اتومبیل آن را نصب می کنند. با توجه به عملکرد این قطعه از اتومبیل، ساخت آن می تواند متفاوت باشد. معمولا در مکان هایی که دریافت سیگنال به سختی صورت می گیرد، برای تقویت سیگنال های دریافت شده، روی به استفاده از این قطعه می آورند. در عین حال نوع ساخت آنتن جی پی اس برای خودرو به گونه‌ ای است که به صورت یک بلوک سیاه کوچک می توان آن را مشاهده نمود. این نوع آنتن خودرو را بر روی داشبورد ماشین می توان نصب نمود. علاوه بر این آنتن هایی که در برخی از اتومبیل ها به عنوان آنتن مدار چاپی به کار گرفته می‌شوند، طراحی زیبایی داشته و می‌ توانند و کاربردهای مختلفی از خود نشان دهند.

انواع آنتن ماشین با توجه به کاربرد

با توجه به نوع ساخت آنتن خودرو می‌توان کاربردهای مختلفی از آنها مشاهده نمود. در واقع تمام آنتن هایی که بر روی اتومبیل نصب می شوند، عملکرد منحصر به فردی داشته و به هیچ عنوان دکوری نخواهد بود.

گاهی اوقات برای افزایش سیگنال های دریافتی و تقویت آنها با هدف گوش دادن به رادیو می توان از آنتن ماشین استفاده نمود. علاوه بر این گاهی مواقع رانندگان ترجیح می‌ دهند برای دریافت سیگنال های جی پی اس از یک آنتن کوچک در داخل کابین کمک بگیرند. در عین حال در برخی از اتومبیل ها نیز آنتن های مدار چاپی در بالای شیشه جلوی نصب شده و علاوه بر تقویت سیگنال پخش رادیویی می تواند برای تخلیه الکتریسیته ساکن نیز نقش به سزایی داشته باشد.

در واقع هنگامی که راننده و سرنشین درون اتومبیل قرار می‌گیرند، صندلی ماشین و بدنه آن الکتریسیته ساکن از خود بروز خواهند داد. آنتن خودرو می تواند برای خارج کردن الکتریسیته از کابین و بدنه به‌ خوبی کاربردهای خود را نشان دهد. به همین دلیل امروزه انواع مختلفی از آنتن های ماشین را می توانید در بازار مشاهده نمایید. هر کدام از این مدل آنتن ها برای دریافت سیگنال های خاص طراحی می شوند.

آنتن شلاقی خودرو monopole

با بررسی انواع آنتن خودرو متوجه می‌ شویم که پر استفاده ترین مدل در اتومبیل ها، آنتن شلاقی یا monopole نام دارد. این مدل از آنتن های ماشین می توانند برای کشیدن سیگنال های AF و FM کاربرد بالای خود را نشان دهند. در واقع استفاده از آنتن شلاق به راننده کمک خواهد کرد تا بتواند برای تقویت سیگنال های رادیویی از این قطعه کاربردی کمک بگیرد. طراحی ساده این آنتن به شکلی است که از آن تنها برای تقویت سیگنال رادیو استفاده می کنند. در عین حال اگر به دنبال بهره گیری از قابلیت های دیگر هستید باید به سراغ سایر مدل ها بروید.

آنتن شلاقی خودرو monopole

آنتن کوسه ای خودرو

با پیشرفت تکنولوژی در عرصه خودروسازی امروزه می توانید آپشن های متنوعی را برای خودروهای خود مشاهده نمایید. آنتن خودرو از جمله قطعاتی به شمار می رود که امروزه در مدل های مختلف روانه بازار می شود. آنتن کوسه ای یا آنتن بال کوسه نوع خاصی از این تجهیزات بوده که علاوه بر طراحی منحصر به فرد و زیبایی ظاهری خاصی که دارد، می‌تواند قابلیت آیرودینامیک بالای خود را نیز نشان دهد. امروزه بخش زیادی از خودروسازهای جهان مانند فولکس واگن، لکسوس، تویوتا و bmw از آنتن کوسه ای بر روی جدیدترین محصولات خود استفاده می کنند. آنتن کوسه ای خودرو به واسطه بهره گیری از دریافت بالای سیگنال ها می تواند امواج رادیویی را با قدرت بسیار زیادی جذب کند. استفاده از آنتن کوسه ای برای امواج تلویزیونی و همچنین سیستم جی پی اس نیز کاربرد بالایی خواهد داشت. در کنار تمام مواردی که عنوان کردیم، قادر هستید برای خرید آنتن کوسه ای خودرو متناسب با نوع اتومبیل، رنگ بدنه و همچنین سلیقه خود، انتخابی مناسب داشته باشید.

آنتن کوسه ای خودرو

وظایف آنتن خودرو

در ساخت آنتن خودرو شرایطی به کار گرفته می شود که این قطعه بتواند چند وظیفه را انجام دهد. در واقع استفاده از آنتن موجب می شود که امواج الکترومغناطیسی برای استفاده در یک مدار به ولتاژ و جریان تبدیل شوند. علاوه بر این تبدیل ولتاژ و جریان به امواج الکترومغناطیسی توسط این قطعه موجب می‌شود که بتواند آنها را به فضای اطراف ارسال نمود. بر حسب اینکه توسط آنتن چه میدانی شناسایی خواهد شد، شکل ساخت آنتن ها نیز تعریف می شود. در واقع تولید کنندگان این قطعه تلاش کرده اند علاوه بر زیبایی ظاهری، طراحی آیرودینامیک و همچنین استفاده های مختلفی را از طریق این قطعه در اختیار راننده قرار دهند.

سایر مدل های آنتن ماشین

در کنار مواردی که عنوان کردیم، انواع مختلفی از آنتن خودرو را می توانید در بازار مشاهده نمایید. آنتن های رادیویی اتومبیل که به صورت پیش فرض معمولا بر روی خودرو نصب می‌شوند، از نوع شلاقی خواهند بود. علاوه بر این آنتن ماهواره‌ ای رادیو نیز از جمله گزینه‌ هایی به شمار می رود که نسبت به آنتن های رادیویی اندازه ای کوچک تر داشته و طراحی خاصی دارد. در کنار موارد فوق، آنتن تلویزیون ماشین و همچنین ناوبری یا جی بی اس را نیز می توان بر روی خودروها مشاهده نمود. گاهی اوقات در مسیرها شرایط به شکلی است که امکان دریافت سیگنال برای گوشی تلفن همراه وجود ندارد. به همین علت آنتن های تلفن همراه نیز می‌ توانند بر روی خودرو نصب شوند. این آنتن‌ ها قادر به دریافت سیگنال و تقویت آن ها خواهند بود. چنانچه قصد خرید آنتن خودرو را دارید، سعی کنید ابتدا نیاز خود را مشخص کرده و با توجه به آن، روی به انتخاب گزینه ای مناسب بیاورید.

ارسال دیدگاه