اسکنر لوله و سیم برق، وسیله ای برای پیدا کردن جایگاه لوله‌ و سیم در ساختمان

اسکنر لوله و سیم برق، وسیله ای برای پیدا کردن جایگاه لوله‌ و سیم در ساختمان

اسکنر لوله و سیم برق وسیله‌ای جهت پیدا کردن سیم کشی یا محل قرارگیری لوله‌‌های فلزی داخل دیوار است تا در هنگام انجام عملیات‌هایی نظیر مته کاری، حفاری و تخریب به لوله و سیم آسیبی وارد نشود. دستگاه اسکنر لوله و سیم برق می‌تواند با اسکن دیوارهایی از جنس بتن و گچ تا عمق ۱۰ سانتی فرآیند کاری را راحت‌تر کند. همچنین از این اسکنر برای تعمیر لوله‌های آب و سایر تاسیسات خانه‌های قدیمی استفاده می‌شود.

اسکنر لوله و سیم برق، وسیله ای برای پیدا کردن جایگاه لوله‌ و سیم در ساختمان

چطور سیم برق داخل دیوار را تشخیص دهیم؟

با استفاده اسکنر لوله و سیم برق می‌توان سیم‌های معیوب را بدون آسیب رساندن به دیوارهای ردیابی کرد. اگر لازم می‌بینید که سیم‌های داخل دیوار خود را پیدا کنید؛ حتما دنبال راهی هستید که سبب خراب شدن دیوار برای جستجوی سیم نباشد. اما این کار بدون استفاده از تجهیزات غیر ممکن است.

ردیابی سیم‌های در دیوار احتمال دارد بسیاری مشکل باشد و این موارد فراتر از جستجوی سیم‌های به کار رفته در خانه باشد. متخصصان برای اینکه متوجه شوند سیم دقیقا در کدام قسمت از خانه قرار دارد به دنبال خروجی‌ها و وسایل می‌گردند که هر سیم به آن متصل است.

بهترین روش برای اسکن سیم برق

همه اسکنرهای لوله و سیم برق دارای دستور العمل‌هایی هستند که به شما کمک می‌کند تا با کمک آن سیم کشی دیوارها را ردیابی کنند. همه ما به خوبی می‌دانیم وجود نداشتن تجهیزات مناسب راهی از پیش نخواهد برد. همچنین  روشی که متخصصان بلی پیدا کردن جایگاه سیم برق در دیوار استفاده می‌کنند به این موضع بستگی دارد که هدف اصلی از ردیابی سیم چیست. به طور مثال اگر نوع طرح سیم کشی برق برای ساختمان در حال آزمایش است یکی از روش‌های مناسب برای آن، آزمایش قطع کننده‌های مدار است.این آزمایش به راحتی اتصال میان سیم‌ها و سوئیچ را تایید می‌کند. در این روش دو متخصص مشغول به کار هستند که یک نفر باید در جعبه قطع کننده بماند تا سوییچ را برانداز کند و دیگری ببیند از کدام خروجی‌ها برق گرفته می‌شود.

در یکی از روش‌ها با خاموش کردن تمام پریز‌ها کار شروع شده و پس از آن یک لامپ روشن را به پریز وصل می‌کنند. سپس کلیدها را یکی یکی روشن و خاموش کرده تا زمانی که لامپ روشن شود. بعد از آن لامپ را به سایر پریزهای مجاور وصل کنید تا مشخص شود در کدام یک از مدارها قرار دارد. سوییچ‌های روشن را بچرخانید تا ببینید چراغ‌ها در کدام مدار روشن خواهند بود.

از دیگر روش‌های دیگر یافتن سیم‌های برق در پشت دیوار به واسطه فلزیاب است. اگر از کم بودن سیم به کار رفته در دیوار و نبود سیم در آن مطلع هستید؛ این راهکار یک روش کارآمد خواهد بود.

اسکنر لوله و سیم برق، وسیله ای برای پیدا کردن جایگاه لوله‌ و سیم در ساختمان

نکات ایمنی هنگام استفاده از اسکنر لوله و سیم برق

هر پروژه‌ای که با برق سر و کار داشته باشد می‌تواند بسیار خطرناک باشد. زیرا وجود سیم کشی می‌تواند سبب آتش سوزی و برق گرفتگی افراد شود. برای شروع کار بهتر است پریزها یا سیم‌ کشی‌هایی که برروی آن کار می‌کنید را از بخش قطع کننده مدار قطع کنید و اگر هنگام ردیابی نیازی به آزمایش سیم‌‌ها پیدا کردید حتما احتیاط لازم را داشته باشید. تمام وسایل خود را در هنگام کار با احتیاط کنترل کنید و در صورتی که نیازی به برش دیوار بود برای تعمیر سیم‌های آن از دستکش و محیط چشم استفاده کنید. همچنین چکش و اره را با دقت دستگیر کنید و از قرار دادن آن‌ها در کنار سیم و سایر موارد خطرناک پرهیز کنید. اگر از زنده بودن سیم‌های پشت آن اطمینان ندارید هرگز به دیوار یا کف دست نزنید و در حین کار روی سیم کشی از ابزارآلات غیر رسانا استفاده کنید.

همچنین اگر قصد دارید از روش خاموش و روشن کردن قطع کننده مدارها استفاده کنید فراموش نکنید که در حین حرکت از یک جا به جایی دیگر دیگر در تاریکی قرار خواهید داشت؛ بنابراین برق را در مناطقی که لازم است قطع نکنید و پیش از روشن و خاموش کردن قطع کننده‌های مدار برق تمامی وسایل برقی را از برق بکشید تا آسیبی نبینند.

اسکنر لوله و سیم برق وسیله ای که می‌تواند از خطر برق گرفتگی جلوگیری کند.

اسکنر لوله و سیم برق یک ابزار برقی است که جهت پیدا کردن جایگاه صحیح سیم برق در دیوار مورد استفاده قرار می‌گیرد تا از تخریب دیوار جلوگیری کند. برای همه ما این مشکل پیش آمده که سیم برق دچار مشکل شود و برای حل آن راهکاری نداشته باشیم متخصصان با کمک این دستگاه جایگاه دقیق سیم و لوله برق را شناسایی کرده و با قطع کننده مدار به تعمیر مشکل ایجاد شده می‌پردازند. این اسکنر همچنین کمک کرده تا از برق گرفتگی و آتش سوزی احتمالی ناشی از حفاری و مته کاری ناآگاهانه جلوگیری شود.

اسکنر لوله و سیم برق، وسیله ای برای پیدا کردن جایگاه لوله‌ و سیم در ساختمان

ارسال دیدگاه