انواع زنجیر های صنعتی

انواع زنجیر های صنعتی

زنجیر مجموعه‌ای از حلقه‌های فلزی است که به یکدیگر متصل شده‌اند و یک رابط انعطاف‌پذیر را تشکیل می‌دهند. شما معمولاً زنجیره پیوند استاندارد را می‌بینید که اغلب برای بلندکردن، کشیدن یا اتصال اشیا مختلف استفاده می‌شود. زنجیرها همه‌کاره هستند و کاربردهای متنوع‌تری نسبت به آنچه فکر می‌کنید دارند. بیشتر صنایع از انواع زنجیره‌ها برای کاربرد یا هدف خاصی استفاده می‌کنند. غالباً زنجیرهای صنعتی در داخل ماشین‌ها و دستگاه‌های کارخانه‌ها پیدا می‌شوند. در ادامه به بررسی انواع زنجیره‌های صنعتی و کاربرد آنها خواهیم پرداخت.

انواع زنجیر های صنعتی

زنجیر استیل گرد

همان‌طور که قبلاً ذکر شد از زنجیر فولادی گرد، اغلب در صنایع ساختمانی و کشتیرانی استفاده می‌شود. از این نوع زنجیرها برای اتصال بالابرها، جرثقیل‌ها و لنگرهای قایق استفاده خواهد شد. ازآنجایی‌که این زنجیرها به انتقال نیرو کمک می‌کنند طرح‌ها و ترکیبات آنها بادوام بوده که می‌توانند نیروی کششی فوق‌العاده‌ای را برای حمل بارهای بزرگ و سنگین تحمل کنند.

blank

 بهره‌وری و حداکثر طول عمر عملیاتی، ویژگی‌های ضروری است که صنایع از تجهیزات و اجزای ماشین‌آلات خود به آن نیاز دارند. زنجیرها اتصالات جدایی‌ناپذیر و قطعات متحرک در انواع ماشین‌آلات هستند. به همین دلیل بخش‌های صنعتی به دنبال بالاترین کیفیت خواهند بود که تا بهره‌وری برای آن‌ها مقرون‌به‌صرفه‌تر شود. زنجیرهای بادوام و مقاوم در برابر خوردگی نیاز به تعویض کمتری دارند که به صرفه‌جویی در هزینه شرکت‌ها کمک می‌کند.

زنجیر غلتکی

زنجیره غلتکی رایج‌ترین و پرکاربردترین نوع زنجیر در صنایع سراسر جهان بوده که یکی از اهداف اصلی آن انتقال انرژی مکانیکی به بار برای شروع حرکت است. تغییرات در اندازه‌های چرخ‌دنده و اندازه دنده‌ها نیز باعث می‌شود زنجیره‌های غلتکی در افزایش قدرت کار تولید شده توسط ماشین‌ها مؤثرتر شوند. زنجیرهای غلتکی به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که چرخ‌دنده‌های مختلف را برای تسهیل حرکت بار در خود جای دهند.

انواع زنجیر های صنعتی

شما اغلب شاهد انتقال نیرو هستیماین زنجیر در موتورسیکلت، تراکتور، دروگر و دیگر ماشین‌های بزرگ کشاورزی هستید. زنجیره فولادی گرد و غلتکی وزن بالایی دارند که هرکدام بین 500 تا 70000 کیلوگرم استحکام کششی را تحمل می‌کنند. از نظر ظرفیت توان، زنجیر غلتکی می‌تواند کاربردهای مختلفی را انجام دهد که شامل بلندکردن مکرر و استفاده از نوار نقاله است.

زنجیر نقاله

زنجیره نقاله مانند زنجیره غلتکی عمل می‌کند؛ اما از نظر قرارگیری بار متفاوت خواهد بود. در زنجیر غلتکی بار اغلب در انتهای مخالف چرخ‌دنده که مستقیماً به دستگاه متصل است یافت می‌شود یا اعمال می‌شود. این همان چیزی است که معمولاً در چگونگی کمک زنجیر غلتکی به چرخاندن چرخ موتورسیکلت می‌بینید. در تسمه‌های نقاله، زنجیرهایی که حرکت آن‌ها را تسهیل می‌کنند؛ طوری طراحی شده‌اند که مستقیماً وزنه‌ها را روی آن‌ها تحمل کنند. صنایع خودروسازی و غذایی اغلب از تسمه‌های نقاله و مکانیسم‌هایی برای مونتاژ و بسته‌بندی استفاده می‌کنند.

blank

 استحکام و دوام از الزامات رایج برای تمام زنجیره‌های صنعتی بوده و زنجیر نقاله برای حمل مکرر اجسام سنگین برای مدت طولانی طراحی شده است. زنجیره‌های صنعتی به‌عنوان اجزای جدایی‌ناپذیر در ماشین‌آلات صنایع مختلف هستند. تا زمانی که نیاز به انتقال نیرو یا انتقال اجسام سنگین وجود دارد از این زنجیره‌ها برای صاف و کارآمد کردن عملیات صنعتی استفاده می‌شود. در آینده شاهد توسعه انواع زنجیره‌های بیشتری برای کاربردهای گسترده‌تر خواهید بود.

زنجیره فولاد مهندسی

زنجیره فولادی مهندسی برای اولین‌بار در دهه 1880 توسعه یافتند و برای کاربردهای انتقال دشوار طراحی شدند. بیشتر زنجیر فولادی مهندسی در نوار نقاله‌ها، آسانسورهای سطلی و اتصالات کششی استفاده می‌شوند. این زنجیره‌ها برای بارهای کششی و روانکاری طراحی شده‌اند. شما باید هنگام استفاده از زنجیره فولادی مهندسی مهم‌ترین پارامترها را در نظر بگیرید.

زنجیر لیفتراکی

زنجیرهای لیفتراکی برای بلندکردن به‌جای انتقال نیرو طراحی شده‌اند و این زنجیره‌ها به طور متناوب کار می‌کنند. زنجیره‌های لیفتراکی برای بارهای کششی، سایش اتصالات، و سایش صفحات پیوندی و شیارها طراحی شده‌اند. زنجیر لیفتراکی با چرخ‌دنده‌ها به هم متصل نمی‌شود؛ زیرا در نظر گرفته شده است که از روی شیارها عبور کنند؛ بنابراین هیچ شرطی برای درگیرشدن آنها با چرخ‌دنده وجود ندارد.

زنجیر لیفتراکی اغلب باید بارهای بسیار بزرگ را بلند کنند و ازاین‌رو به استحکام بالایی نیاز دارند. زمانی که بارهای بزرگ را بلند می‌کند به طور دائم کشیده نمی‌شود. رایج‌ترین استفاده از زنجیر لیفتراکی احتمالاً در کامیون‌های بالابر است.

زنجیر بی صدا

زنجیرهای بی‌صدا از ردیف‌های روی‌هم از صفحات پیوندی مسطح با خطوط چرخ‌دنده‌ای تشکیل شده‌اند که برای درگیرشدن با دندانه‌های چرخ‌دنده استفاده می‌شوند. پیوندها در هر مفصل زنجیر توسط یک یا چند پین به هم متصل شده‌اند که به زنجیره اجازه خم شدن را می‌دهد. زنجیرهای بی‌صدا استاندارد در طیف گسترده‌ای از درایوهای صنعتی استفاده می‌شوند که در آن یک درایو فشرده، پرسرعت، صاف و کم‌صدا موردنیاز است.

انواع زنجیر های صنعتی

زنجیرهای بی‌صدا با کارایی بالا در طیف وسیعی از اندازه‌ها با طول و عرض مختلف در دسترس هستند و در درایوهای سرعت بالا که در آن نرمی و بی‌صدا بودن استثنا است، استفاده می‌شود. این زنجیرها معمولاً در تجهیزات صنعتی مورداستفاده قرار می‌گیرند.

استفاده از انواع زنجیر ها

زنجیرهای مختلفی به بازار عرضه می‌شوند که هرکدام کارایی خاصی دارند. شما باید طبق پارامترهای مهم کار خود، زنجیره خاص همان کار را انتخاب کنید. زنجیرها کارهای سخت را برای شما آسان‌تر می‌کند که به همین دلیل متخصصان انواع زنجیر را برای کارهای مختلف طراحی کرده‌اند. زنجیرها عضو اصلی تمامی دستگاه‌های صنعتی بوده که بدون آن‌ها کاری برای شما انجام نخواهند داد. شما می‌توانید انواع زنجیرهای صنعتی را از بازار با قیمت مناسب تهیه کنید.

ارسال دیدگاه