دلایل و علائم خرابی سوپاپ و راهنمای خرید و تعویض

دلایل و علائم خرابی سوپاپ و راهنمای خرید و تعویض

سوپاپ یکی از مهمترین قطعات در خودرو بوده که وظیفه مهمی را در پیشرانه اتومبیل بر دوش خواهد داشت. بدون تردید بخش زیادی از شما با مفهوم کلی این قطعه آشنایی کامل دارید. در واقع این قطعه وظیفه دارد که کنترل ورود و خروج مواد را به خوبی انجام دهد. با بررسی پیشرانه خودرو متوجه می شویم که این قطعه می تواند ورود و خروج سوخت و هوا را به بهترین شکل تنظیم نماید. چنانچه این بخش از پیشرانه خودرو نتواند فعالیت های خود را به خوبی انجام دهد، با مشکلات مختلفی مواجه خواهید شد. برای ساخت این قطعه از آلیاژهای فولادی کمک می‌گیرند.

نقش سوپاپ در خودرو

با بررسی دقیق‌تر پیشرانه خودرو متوجه می شویم دو نوع سوپاپ سوخت و دود بر روی آن قرار گرفته اند. نوع اول که می تواند برای وارد کردن سوخت و هوا به داخل محفظه احتراق عملکرد خود را انجام دهد، در کنار نوع دوم که برای خروج دود از محفظه احتراق مورد استفاده قرار می‌گیرد. نوع دوم نسبت به نوع اول به لحاظ ابعادی مقداری کوچکتر است.

دلایل بروز مشکل در سوپاپ خودرو

عوامل مختلفی وجود دارند که موجب خراب شدن سوپاپ ها خواهند شد. با بررسی دقیق این قطعه از اتومبیل متوجه می شویم هنگام مشاهده علائم و نشانه های خرابی، در سریعترین زمان نیاز به تعویض آن ها خواهیم داشت. از جمله این دلایل گزینه های زیر هستند.

کیفیت بنزین

بدون تردید یکی از مهمترین دلایلی که موجب خراب شدن سوپاپ خودرو می‌شود، کیفیت پایین سوخت خواهد بود. اگر سوخت مورد نیاز خودرو کیفیت کافی نداشته باشد، خرابی هایی در این بخش از اتومبیل به بار خواهد آورد. به عنوان مثال از آنجایی که ریختن سوخت با اکتان زیاد در خودرو ممنوع است، ممکن است برای اتومبیل شما دردسرهایی به وجود بیاورد. چنانچه سوخت مورد نظر تمیز نباشد، کاربراتور و انژکتور را نیز دچار ایراد خواهد کرد. استفاده از بنزین رقیق از دیگر دلایلی محسوب می‌شود که موجب خرابی در این بخش اتومبیل خواهد شد. برای پیشگیری از خراب شدن سوپاپ ها با استفاده از بنزین بی کیفیت بهتر است به صورت دوره ای روی به تمیز کردن انژکتور و کاربراتور خودرو بیاورید.

جنس آلیاژ سوپاپ خودرو

یکی دیگر از دلایلی که موجب خرابی این قطعه از خودرو می شود، پایین بودن جنس آلیاژ به کار رفته در ساخت آنها است. از طرفی با توجه به اینکه این قطعه با دمای حاصل از انفجار تماس زیادی در محفظه احتراق دارد، باید در ساخت آن از آلیاژهای مرغوب کمک گرفته شود.

لق شدن گیت

اگر به ساختار سوپاپ نگاه کنید، بر روی آنها یک حلقه استوانه ای شکل مشاهده خواهید کرد. این حلقه ها را در اصطلاح گیت می نامند. گاهی اوقات ممکن است به واسطه فشارهای ایجاد شده این حلقه با لقی مواجه شود. لق شدن گیت ها موجب می‌شود که سوپاپ ها نتوانند به درستی در مسیر اصلی خود حرکت نمایند. در این حالت از شکل عمودی خود منحرف خواهد شد. با توجه به این مورد، بروز کمترین تغییر در مسیر حرکت موجب شکسته شدن و خرابی سوپاپ ها می شود. گفتنی است که پس از استفاده مداوم از این قطعات باید برای تعویض آنها اقدام نمایید. باز و بسته شدن مداوم قطعات و همچنین ساییدگی موجب کاهش عمر آنها خواهد شد.

رانندگی با دور بالا

چنانچه با دور موتور بالا مدت زمان طولانی مشغول به رانندگی باشید، به بخش های مختلف اتومبیل آسیب هایی وارد خواهید کرد. این مسئله نیز می‌تواند یکی از مهمترین دلایل بروز مشکل برای سوپاپ ها شناخته شود. سعی کنید هنگام رانندگی همواره در دور موتور مناسب اتومبیل خود را نگه دارید.

مشخصات یک سوپاپ استاندارد

مشخصات یک سوپاپ استاندارد

هنگامی که قصد خرید سوپاپ خودرو را دارید باید از فاکتورهای مهمی اطمینان داشته باشید تا محصولی با کیفیت بالا انتخاب نمایید. به طور کلی یک محصول استاندارد و مطمئن باید بتواند تحمل و استقامت خود را در برابر حرارت بالا نشان دهد. علاوه بر این، یک قطعه استاندارد برای انتقال حرارت و هدایت کردن آن به بدنه سرسیلندر می تواند کاربرد فراوانی داشته باشد. لازم است بدانید که برخی از تولیدکنندگان این قطعه برای پر کردن سوپاپ ها از سدیم استفاده می کنند. شرایطی که می تواند برای انتقال گرما کارایی لازم را داشته باشد.

یکی دیگر از مواردی که به شما می تواند سوپاپ استاندارد را معرفی کند، مقاومت در برابر خوردگی و سوختگی است. این قطعه به هیچ عنوان در برابر حرارت بالا نباید دچار خوردگی شود. یک محصول استاندارد مقاومت بی‌نظیری در برابر ضربات نیز از خود نشان خواهد داد. سعی کنید هنگام خرید این قطعه اطمینان حاصل نمایید که در مقابل ساییدگی نیز مقاوم است. تمام موارد ذکر شده به همراه برند تولید کننده از جمله گزینه هایی هستند که هنگام خرید سوپاپ مدنظر قرار خواهند گرفت.

علائم خرابی سوپاپ خودرو

هنگام خرابی این قطعه علائم مختلفی از خودرو مشاهده خواهید کرد. به محض مشاهده یک سری علائم در سریع ترین زمان برای رفع مشکل به وجود آمده اقدام نمایید. یکی از مهم‌ترین نشانه هایی که خرابی این قطعه را به شما نمایان می کند، عدم توان موتور خودرو برای کارکرد مناسب خواهد بود. گاهی اوقات موتور خودرو قادر به کار کردن نبوده و مشاهده میکنید که درجا می زند. در کنار این مورد افزایش مصرف سوخت نیز می‌تواند به شما خرابی این قطعه از اتومبیل را عنوان کند.

اگر گازهای تولید شده از صدا خفه کن، کف زده شوند نیز باید به بررسی سوپاپ ها بپردازید. این نشانه ها به همراه خرابی دینامیک خودرو می‌توانند از جمله علائمی می باشند که خرابی این قطعه را نمایان خواهند کرد.

گاهی اوقات قدرت و موتور پیکاپ میزان قابل توجهی کاهش می یابند. شرایطی که می‌تواند به شما خرابی این قطعه را نشان دهد.

دلایل و علائم خرابی سوپاپ و راهنمای خرید و تعویض

نحوه تشخیص سوپاپ سوخته

برای اینکه تشخیص دهید این قطعه دچار ایراد و سوختگی شده است، می توانید از دو روش کمک بگیرید. اندازه گیری فشار یکی از روش هایی است که به شما در این زمینه کمک خواهد کرد. علاوه بر این تصفیه با هوای فشرده نیز از دیگر گزینه هایی به شمار میرود که برای بررسی سوختگی سوپاپ می تواند مورد استفاده قرار گیرد. در این شرایط هوای فشرده شده به داخل سوراخ شمع از کمپرسور یا پمپ هدایت خواهد شد. چنانچه این قطعه سوخته باشد، هوای وارد شده در کاربراتور به سمت صدا خفه کن خواهد رفت.

ارسال دیدگاه