معرفی تیشه, کاربرد آن و انواع مختلف

معرفی تیشه, کاربرد آن و انواع مختلف

تیشه از جمله ابزاریست که در زمینه های مختلف به کار ما خواهد آمد. برای کار در صنایع مختلف مانند نجاری بنایی و مکانیکی نیاز به ابزار آلات خاص خواهیم داشت. هر کدام از این ابزار با توجه به کاربردی که دارند می توانند موجب رفع نیازهای افراد در شرایط مختلف شوند. یکی از ابزاری که در مشاغل و صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد تیشه نام دارد. این جز از ابزار یراق برای انجام فعالیت هایی مانند شکافتن، قطع و تراشیدن مواد مختلف مانند چوب، سنگ، خاک و آجر مورد استفاده قرار می گیرد. از دیرباز برای ایجاد شکل های مختلف در صنایع دستی نیز از این وسیله به شکل گسترده استفاده می شد. با این حال با توجه به پیدایش ابزارهای پیشرفته و با استفاده از وسایل ماشینی، امروزه کاربرد این وسیله کمتر به چشم می آید.

معرفی تیشه, کاربرد آن و انواع مختلف

بسته به مکان، وسایل و حرفه ای که قصد خرید تجهیزات کاربردی را دارید، باید از تیشه متناسب با نیاز خود استفاده نمایید. با توجه به طراحی این وسیله در شکل های مختلف، انتخاب گزینه ای کاربردی جهت رفع نیازهای شما امری ضروری محسوب می شود.

کاربرد و ویژگی های تیشه

همانگونه که بیان کردیم از این وسیله در مشاغل مختلف و به منظور رفع نیازهای خاص استفاده می شود. با توجه به نوع ساختی که این ابزار دارد، برای استفاده جهت انجام فعالیت های مختلف می تواند گزینه ای مناسب باشد. امروزه از تیشه به عنوان یکی از مهمترین تجهیزات و وسایل نجاری استفاده می شود. این وسیله به خوبی می‌ تواند جهت شکل دادن به قطعات چوبی و همچنین برطرف کردن سطوح ناهموار چوب مورد استفاده قرار گیرد. با توجه به اینکه این ابزار به راحتی قابل استفاده بوده و می تواند شکل های مختلفی به مواد گوناگون بخشد، از تیشه برای ساخت دسته بیل، کلنگ و تبر نیز استفاده می شود.

تیشه در صنعت نجاری و حجاری

در کنار صنعت نجاری از این وسیله در بنایی نیز بیشترین استفاده می ‌شود. برای شکستن و شکل دادن به مواد و مصالحی مانند آجر استفاده از تیشه بنایی به عنوان کاربردی ترین وسیله می تواند به خوبی عمل کند.

از این صنایع که بگذریم در صنعت حجاری نیز برای شکل دادن به قطعات سنگی و همچنین کندن آن ها نیاز به این وسیله کاربردی خواهیم داشت. با توجه به اینکه در صنعت حجاری باید در کتیبه ها نقش های مختلفی ایجاد شود، استفاده از این ابزار به خوبی می ‌تواند این عمل را برای شما انجام دهد.

اگر قصد حفر چاه یا چاله را دارید نیاز به تیشه چاه کنی از نیازهای ضروری شما محسوب می شود. برای انجام این کار معمولاً از نوعی از این وسیله به نام مقنی جهت حفر چاه و کندن زمین بیشترین استفاده می ‌شود. معمولاً این نوع از ابزار آلات دارای دسته چوبی و نوک تیز بوده و به بهترین شکل می‌ تواند این روند را برای شما انجام دهد.

انواع تیشه برای استفاده کدامند

اگر قصد شکستن مواد مختلف، پر کردن مواد و همچنین کندن زمین را دارید استفاده از این وسیله به عنوان گزینه ای ضروری محسوب به کار برده می شود. انواع مختلف این جز از ابزار آلات امروزه به منظور کار در شرایط مختلف طراحی و مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از انواع این وسیله به نام تبر تیشه به خوبی می تواند در شرایط مختلف نیازهای شما را برطرف کند. طراحی این مورد به‌ گونه ‌ای است که دو طرف آن قابل استفاده بوده و برای انجام فعالیت خاص مورد استفاده قرار می گیرد.

یک طرف از این وسیله به عنوان تیشه جهت کار در مواردی مانند بنایی و نجاری و بخش دیگر آن به عنوان تبر که برای قطع کردن وسایل و مواد مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. برای ساخت این جز از ابزار آلات استفاده از فولاد آبدیده به بهترین شکل می ‌تواند محصولی با کیفیت در اختیار شما قرار دهد. علاوه بر این با تیز کردن هر دو سر آن می ‌توان برای تراش دادن و کندن چوب به راحتی عمل نمود.

blank

تیشه نماکاری

نوع دیگری از تیشه ها که هنوز به شکل گسترده مورد استفاده قرار می ‌گیرد تیشه نماکاری محسوب می شود. چنانچه در حوزه بنایی و نمای ساختمان مشغول به فعالیت هستید برای شکستن آجر، سنگ و کاشی نیاز به استفاده از ابزاری کاربردی خواهید داشت. به همین علت این وسیله به عنوان یک وسیله مورد نیاز در این مشاغل به خوبی می ‌تواند موجب رفع نیازهای شما شود.

با توجه به اینکه برای فعالیت در این حوزه نیاز به شکستن آجر، سنگ و کندن آن ها را دارید، از تیشه به راحتی می توان جهت انجام این کارها استفاده نمود. به طور کلی در انجام نماکاری و آجرکاری استفاده از این وسیله به عنوان یکی از مهمترین تجهیزات همواره مد نظر افراد متخصص قرار دارد.

سخن پایانی

امروزه گسترش طراحی و تولید ابزار آلات صنعتی موجب شده که وسایل و ابزار آلات کاربردی به بهترین شکل طراحی و مورد استفاده قرار گیرند. به همین علت چنانچه قصد خرید ابزار آلات و وسایل مورد نیاز خود را دارید باید با بررسی انواع تجهیزات و ابزار، گزینه متناسب با نیاز خود را انتخاب نمایید. تیشه به عنوان یکی از مهم ترین وسایل و ابزار آلات در صنایع و مشاغل مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به طراحی این وسیله در شکل های مختلف، انتخاب گزینه متناسب با نیاز از ضروریاتی محسوب می شود که باید مد نظر قرار گیرد.

ارسال دیدگاه