نقش بلبرینگ چرخ خودرو و علائم خرابی آن

نقش بلبرینگ چرخ خودرو و علائم خرابی آن

بلبرینگ چرخ خودرو یکی از اصلی ترین قسمت ها در مجموعه چرخ شناخته می شود. استفاده از این قطعه موجب می شود که بتوان چرخ را به محور، متصل نمود. برای تولید این قطعه روی به بهره گیری از مجموعه ای از گلوله های مخروطی و استیل می آورند. گلوله های مخروطی شکل و استیل توسط یک حلقه فلزی به هم متصل خواهند شد. با توجه به کاربرد بلبرینگ چرخ، بهره گیری از محصولی استاندارد می تواند شما را یاری کند تا از کارکرد روان اتومبیل بتوانید بهره مند شوید. استفاده از این قطعات کمک می کند تا چرخ ها با سرعت بالاتر، روان تر و با اصطکاک کمتری بتوانند چرخش داشته باشند. با توجه به کاربرد بلبرینگ در چرخ ها، علاوه بر اتومبیل ها امروزه می توانید در دوچرخه، موتور و هواپیماها نیز عملکرد این قطعه را مشاهده نمایید.

نقش بلبرینگ در چرخ خودرو

بلبرینگ چرخ خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟

به منظور عملکرد مناسب چرخ ها و جلوگیری از اصطکاک زیاد، استفاده از بلبرینگ چرخ می تواند کاربردهای فراوانی داشته باشد. برای تعریف این قطعه می‌توان بیان کرد که بلبرینگ به قطعه ای گفته می‌شود که با بهره گیری از تعدادی ساچمه یا توپ فولادی تولید خواهد شد. با توجه به اینکه ساچمه های فولادی درون حلقه های فلزی قرار می گیرند، می توانند به روی هم چرخش داشته باشند. این قطعات را برای قسمت های چرخان خودرو مورد استفاده قرار می‌دهند.

در عین‌ حال نقش پررنگ بلبرینگ در چرخ خودرو موجب شده است که بیشتر نسبت به این بخش پرداخت شود. درون محفظه های ساچمه های بلبرینگ را با بهره گیری از گریس پر خواهند کرد. این شرایط می‌تواند موجب جلوگیری از خوردگی آنها شود. علاوه بر این استفاده از گریس به عنوان یک روان کار موجب جلوگیری از ایجاد صداهای مختلف نیز خواهد شد. در این بین گریس کاری ساچمه های بلبرینگ چرخ خودرو موجب می‌شود که چرخش آنها روان تر شده و گرمای تولید شده نیز کاهش یابد.

انواع بلبرینگ چرخ خودرو

با بررسی انواع بلبرینگ چرخ خودرو متوجه می‌شویم که امروزه مدل های مختلفی از این محصول در بازار دیده می شوند. هر کدام از این گزینه ها می توانند کیفیت بالای خود را برای استفاده بر روی چرخ اتومبیل نشان دهند.

بلبرینگ چرخ جلو خودرو

این قطعه را معمولا بر روی چرخ جلوی خودرو و درون توپی چرخ نصب می کنند. با توجه به نوع عملکرد این قطعه میتوان روانسازی چرخ ها و چرخش آن ها را مشاهده نمود. علاوه بر این با توجه به نوع استفاده از این بلبرینگ، متوجه خواهید شد که در حین کارکرد چرخ خودرو، دمای آنان نیز کاهش می یابد.

بلبرینگ چرخ عقب کاسه ای

بلبرینگ چرخ عقب

همانگونه که میدانید سیستم ترمز خودروها به دو شکل دیسکی و کاسه ای نصب می شود. بسته به نوع سیستم ترمزی که بر روی اتومبیل شما قرار می گیرد، نوع بلبرینگ به کار رفته نیز می‌تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال برای خودرویی که چرخهای عقب آن از مدل کاسه ای انتخاب شده‌اند، باید روی به خرید بلبرینگ کاسه‌ای بیاورید.

بلبرینگ چرخ عقب دیسکی

همانگونه که عنوان کردیم سیستم ترمز اتومبیل ها می توانند دیسکی یا کاسه ای باشند. اگر خودروی شما دارای ترمز دیسکی است، نمی توانید از بلبرینگ های کاسه‌ ای استفاده کنید. با توجه به اینکه محل قرارگیری و همچنین اندازه بلبرینگ های کاسه ای و دیسکی متفاوت است، امکان استفاده از آنها به جای هم وجود ندارد.

مزایا و ویژگی های بلبرینگ در چرخ خودرو

استفاده از بلبرینگ بر روی چرخ خودرو نسبت به سایر بخش ها می تواند ویژگی های بیشتری داشته باشد. با بررسی بلبرینگ چرخ خودرو و مقایسه آن با سایر بلبرینگ ها متوجه میشویم که این قطعات طول عمر بیشتری خواهند داشت به همین علت می توان بیان کرد که ارزش خرید بالایی دارند. استفاده از بلبرینگ بر روی چرخ خودرو موجب میشود که چرخش آنها روان تر شود. به واسطه افزایش دما و گرمای ایجاد شده، ممکن است که چرخ خودرو قفل کند. بلبرینگ در این بین می‌تواند با جلوگیری از قفل شدن چرخ خودرو از بروز مشکلات دیگر نیز ممانعت به عمل آورد.

این قطعه می‌تواند از اتلاف انرژی که بر اثر اصطکاک به وجود می‌آید نیز جلوگیری نماید. بدون وجود بلبرینگ هنگامی که با سرعت دو قطعه بر روی هم دیگر اصطکاک دارند، خورده شدن آنها امکان پذیر است. بلبرینگ چرخ خودرو می تواند در این بین کاربرد خود را نشان دهد. استفاده از این قطعه می‌تواند به شما کمک کند که از سر و صدای ایجاد شده توسط چرخ خودرو بتوانید دوری کنید. به محض خراب شدن بلبرینگ نصب شده بر روی چرخ خودرو، سر و صدای زیادی از این بخش خواهید شنید.

دلایل خرابی بلبرینگ چرخ

عوامل مختلفی وجود دارند که موجب خراب شدن بلبرینگ چرخ خودرو می شوند. در این بین برخی از گزینه ها می توانند نقش پررنگ‌تری داشته باشند. یکی از مهمترین دلایلی که موجب خراب شدن بلبرینگ های چرخ می‌شود، عدم استفاده از گریس محسوب می‌شود. سعی کنید گریسکاری این قطعات را در بازی های زمانی مناسب انجام دهید. عدم استفاده از محصولی با کیفیت و همچنین خطاهای تعلیق که به بلبرینگ فشار بیش از حدی وارد می‌کنند نیز می‌توانند به عنوان دلایل خرابی این قطعه نام برده شوند.

یکی دیگر از دلایل خرابی بلبرینگ چرخ خودرو، وارد شدن ضربه به چرخ اتومبیل پس از تصادف است.

نشانه های خرابی بلبرینگ چرخ اتومبیل

بروز نشانه هایی می تواند به شما خرابی این قطعه از اتومبیل را نشان دهد. یکی از مهمترین نشانه ها، ایجاد سر و صدای بیش از حد خواهد بود. صدای سنگ زنی از جمله شایع ترین نشانه های خرابی بلبرینگ محسوب می شود. ساییدن یا رنده کردن صدای چرخ و شنیده شدن صداهای ناهنجار به شما خرابی این قطعه را نشان می دهند.

چنانچه بلبرینگ چرخ خودرو دچار ایراد شود، هنگام رها کردن فرمان، اتومبیل به سمتی دیگر منحرف خواهد شد.

یکی دیگر از علائم خرابی بلبرینگ، سایش نامتعارف لاستیک ها به شمار می رود. این دلایل در کنار داغ شدن بیش از حد چرخ اتومبیل می توانند خرابی بلبرینگ ها را به شما نمایان کنند.

لرزش فرمان اتومبیل و همچنین لق زدن و حرکت کردن زیاد چرخ ها نیز می توانند از جمله دلایل خرابی بلبرینگ چرخ بیان شوند.

نشانه های خرابی بلبرینگ چرخ خودرو

خرید بلبرینگ چرخ خودرو

علاوه بر قیمت بلبرینگ چرخ خودرو، هنگام خرید این قطعه باید فاکتورهای دیگری را نیز در نظر بگیرید. کیفیت تولید بلبرینگ و برند تولید کننده از دیگر مواردی هستند که باید برای خرید آن در نظر گرفته شوند. سعی کنید خرید خود را از یک فروشنده معتبر و مجاز انجام دهید.

ارسال دیدگاه