نقش ترموستات خودرو چیست؟ آشنایی با کاربرد آن

نقش ترموستات خودرو چیست؟ آشنایی با کاربرد آن

ترموستات خودرو به مانند تمام دستگاه هایی که از این قطعه استفاده می کنند برای ثابت نگه داشتن دما وظیفه دارد که عملکرد خود را انجام دهد. این قطعه که در زبان فارسی آن را با نام دماپا نیز می‌شناسند، قادر است که دمای مورد نیاز در ماشین آلات را در محدوده ای مشخص نگه دارد. در خودروها نیز به منظور کنترل دمای موتور از قطعات مختلفی استفاده می کنند. ترموستات خودرو می تواند گرمای موتور را به میزان مورد نیاز و استاندارد نگه دارد. با انجام این کار موتور خودرو همواره می تواند با دمای متعادل فعالیت خود را انجام داده و حرارت مورد نیاز را تنظیم خواهد کرد.

نقش ترموستات خودرو چیست؟ آشنایی با کاربرد آن

همواره تاکید بر این می شود که در موتورهای احتراقی، فرآیند تولید نیرو با گرمای بسیار زیادی همراه خواهد بود. با توجه به این پدیده برای کنترل دما باید از سیستم های استاندارد کمک گرفت. بالا رفتن دمای موتور می‌تواند مشکلات عدیده‌ای برای قطعات و اجزای مختلف ایجاد کند. گاهی اوقات مشاهده شده است که افزایش بیش از حد دما در موتور خودرو قطعات را با آسیب ‌های جدی مواجه کرده و فرآیند مورد نظر برای راه اندازی خودرو به صورت کامل متوقف می شود.

ترموستات چیست؟

برای تعریف ترموستات یا دماپا می توانیم عنوان کنیم به قطعه ای اطلاق می شود که در سیستم ها و ماشین آلات مختلف برای سرد و گرم کردن فضا به کار گرفته می شود. از جمله سیستم هایی که در آن ها حضور دماپا حیاتی است می توان به خنک کننده های خودرو اشاره کرد. خودروها از سوخت های بنزینی و فسیلی استفاده می کنند. با توجه به افزایش و کاهش دمای موتور خودرو و موتورهای احتراقی، نیاز به رعایت حد لازم وجود دارد. به این ترتیب با کمک گرفتن از دماپا می توان دمای مورد نظر را در خودرو و موتور آن ایجاد نمود.

اگر بخواهیم تعریف دقیق تری از ترموستات داشته باشیم باید به سراغ سایر اجزای سیستم خنک کننده خودرو برویم. همانگونه که میدانید سیستم های خنک کننده از اجزای مختلفی مانند رادیاتور، شلنگ ها، واتر پمپ و منبع انبساط تشکیل می‌شوند. فرآیند خنک کاری با استفاده از واتر پمپ و به چرخش در آمدن آن طی خواهد شد. این قطعه در موتور خودرو وظیفه دارد که بهینه‌ ترین دما یعنی ۸۵ درجه سانتیگرادی را ایجاد نماید. با استفاده از این قطع همواره می توان با تامین دمای مورد نظر، عملکرد موتور خودرو را یاری کرد.

وظیفه دماپا در خودرو

سیستم خنک کننده در خودرو از قطعات مختلفی تشکیل شده است. ترموستات خودرو از جمله قطعات و وسایل بوده که باید برای تنظیم حرارت موتور به صورت خودکار بتواند عمل کند. قرار گرفتن دمای موتور در درجه مشخص این امکان را می دهد تا از خرابی قطعات دیگر جلوگیری شود. اگر دمای موتور به شکل قابل توجهی کاهش یابد، غلظت موتور نیز افزایش یافته و در نتیجه نمی تواند روغن کاری قطعات را به شکل صحیح انجام دهد. در طرف مقابل اگر دمای موتور بیش از حد استاندارد با افزایش مواجه شود، روغن موتور رقیق شده و کیفیت و عملکرد خود را از دست خواهد داد. به همین علت دماپای خودرو می تواند حد استاندارد یعنی ۸۵ درجه سانتیگرادی را رعایت کند.

نقش ترموستات خودرو چیست؟ آشنایی با کاربرد آن

ترموستات در روزهای سرد و روزهای گرم سال موجب عملکرد صحیح خودرو می شود. طراحی موتور خودروها به شکلی است که نیاز به استفاده از دمای ایده آل را برای عملکرد مناسب خواهند داشت. هر اندازه موتور سرد و گرم شود، فرسایش آن سریعتر رخ می‌دهد. بنابراین دماپای خودرو از جمله قطعات حیاتی در ماشین آلات است.

نشانه های خرابی ترموستات خودرو

علائم و نشانه هایی وجود دارند که شما را ترغیب به خرید ترموستات خودرو خواهند کرد. هنگامی که با نشانه های زیر مواجه شدید باید برای تعویض این قطعه اقدام نمایید.

اگر ترموستات بسته شود، دمای موتور به شکل قابل توجهی پایین آمده و راندمان مورد نظر را نمی تواند داشته باشد. در عین حال با بسته ماندن این قطعه، دما و حرارت بالا رفته و گردش مایعات در خودرو روغن با اختلال همراه خواهد شد. علائم مختلفی وجود دارند که در این زمینه شما را یاری می کنند تا از خرابی این قطعه آگاهی به دست آورید.

یکی از بارزترین نشانه های خرابی این قطعه در خودرو، بالا رفتن آمپر است. هنگامی که این قطعه با خرابی مواجه شود، آمپر به ناحیه قرمز رنگ خواهد رسید. این شرایط می‌توان یکی از قطعاتی را که مورد بررسی قرار داد دماپا باشد.

این پایان کار نبوده و خرابی ترموستات خودرو نشانه های دیگری نیز بروز می دهد. اگر از رادیات خودرو مایعاتی به بیرون نشت پیدا کند، در نخستین گام به سراغ این قطعه بروید.

جوش آوردن خودرو از دیگر نشانه های خرابی این قطعه به شمار می‌رود. هنگامی که این قطعه نتواند عملکرد صحیح خود را انجام دهد، دمای موتور و رادیاتور افزایش یافته و با جوش آوردن آن مواجه می شوید.

دلایل و نشانه های خرابی خودرو می توانند بیشتر باشند. از جمله این دلایل گزینه‌های زیر را می توان نام برد.

  • افزایش مصرف سوخت
  • نوسان در آمپر آب
  • کاهش دمای موتور
  • افزایش مصرف روغن موتور
  • فرسایش بیش از حد سیلندرها
  • کاهش غلظت روغن موتور

عوامل خرابی ترموستات خودرو

خرابی ترموستات خودرو می تواند در اثر عوامل مختلفی رخ دهد. تمام سیستم خنک کننده هنگامی که این قطعه کیفیت و عملکرد خود را از دست بدهد با مشکل مواجه می شود. از عمده ترین دلایل خرابی این قطعه خودرو می توان به گزینه های زیر اشاره کرد.

  • پایان یافتن عمر مفید قطعه
  • زنگ زدن بدنه
  • نامرغوب بودن محصول خریداری شده
  • وارد آمدن فشار بیش از حد به آن

نقش ترموستات خودرو چیست؟ آشنایی با کاربرد آن

خرید ترموستات خودرو

با بررسی قیمت ترموستات خودرو از یک فروشنده معتبر می توانید خرید خود را انجام دهید. چنانچه قصد خرید ترموستات خودرو را دارید، سعی کنید محصولی استاندارد و مطمئن از برندی نام آشنا را برگزینید.

ارسال دیدگاه