نقش جعبه فیوز در خودرو چیست؟ آشنایی با انواع فیوز خودرو

نقش جعبه فیوز در خودرو چیست؟ آشنایی با انواع فیوز خودرو

جعبه فیوز خودرو همانگونه که از نامش پیداست، مکانی به شمار می‌ رود که تمام فیوزهای اتومبیل در آنجا نصب می شوند. با توجه به پیشرفت هایی که در زمینه تولید خودروهای مختلف به وجود آمده است، امروزه از روش های کاربردی برای نظم بیشتر در خودروها استفاده می کنند. جعبه فیوز نیز از جمله قطعاتی در اتومبیل بوده که با هدف نظم دهی به سیم کشی خودرو و همچنین نگهداری این بخش از اتومبیل می تواند بسیار کاربردی باشد. تمام فیوزهایی که در اتومبیل مورد استفاده قرار می گیرند، هر کدام با ظرفیت های مختلف و رنگ های خاص نصب می‌شوند. این فیوزها با قرار گرفتن در جعبه فیوز مورد محافظت قرار خواهند گرفت.

نقش جعبه فیوز در خودرو

اگر به بررسی فیوز خودرو بپردازیم، متوجه می شویم که بر روی هر کدام از آنها یک عدد حک شده است. این عدد در واقع ظرفیت فیوز خودرو را نشان می‌ دهد. به طور مثال چنانچه قصد دارید یک فیوز را در جعبه تقسیم بررسی نمایید، ممکن است که با عدد ۱۵ بر روی آن مواجه شوید. این عدد نشان می‌دهد که فیوز قرار گرفته شده بر روی اتومبیل قادر است حداکثر جریان ۱۵ آمپر را تحمل نماید.

فیوز خودرو چیست؟

فیوز خودرو نوعی وسیله حفاظتی به شمار می رود که در برابر جریان اضافی ناشی از اضافه بار، تجهیزات نصب شده در اتومبیل را مورد مراقبت قرار خواهد داد. علاوه بر این با بررسی کاربرد و نقش فیوز خودرو متوجه می‌ شویم که این قطعه کوچک و حیاتی می تواند برای مقابله با اتصال کوتاه نیز به بهترین شکل کاربردهای خود را نشان دهد. به احتمال فراوان تاکنون برای شما نیز پیش آمده باشد که در هنگام نوسان برق، فیوز خانه عمل کرده و جریان را قطع می کند. در واقع فیوز با هدف مراقبت از وسایل خانه وارد عمل شده و در اصطلاح پریده می شود.

انواع فیوز خودرو کدام است؟

در جعبه تقسیم خودرو انواع فیوز برای راه اندازی بخش های مختلف اتومبیل نصب می شوند. به عنوان مثال برای روشن کردن برف پاک کن ها، پمپ بنزین، فن رادیاتور، قفل مرکزی و چراغ ها باید از فیوز سالم استفاده نمایید. امروزه انواع فیوز خودرو با تنوع بالا در بازار عرضه می شوند.

انواع فیوز خودرو

فیوز سرامیکی و مستطیلی

اگر بخواهیم پرکاربردترین نوع فیوز در اتومبیل ها را نام ببریم، به سراغ فیوزهای سرامیک خواهیم رفت. نوع ساخت این فیوز به گونه ای بوده که از دو پایه تشکیل شده و برای اتصال این پایه ها به همدیگر از یک سیم ضخیم استفاده می کنند. چنانچه جریان برق به میزان قابل توجهی از فیوز عبور کند، سیم رابط تعبیه‌ شده ذوب خواهد شد. در نتیجه مسیر جریان باز شده و ارتباط بین دو پایه قطع می شود.

فیوزهای شیشه ای

در جعبه فیوز خودرو می توانید فیوزهای شیشه ای را نیز مشاهده نمایید. در کنار فیوزهای سرامیکی، این مدل از فیوزها نیز کاربرد بالایی دارند. نحوه اتصال دو پایه قرار گرفته شده در این فیوزها به شکلی است که از یک سیم نازک استفاده کرده و اگر جریان بیش از مقدار معمول از آنها عبور کند، فیوز تعبیر شده ذوب خواهد شد.

فیوز فلزی و فیوز شیشه ای نمونه های دیگری هستند که می‌ توانید امروزه بر روی خودروها آنها را مشاهده نمایید. هر کدام از این قطعات در جعبه فیوز قرار گرفته و می توانند جریان لازم برای راه اندازی قسمت های مختلف خودرو را از خود عبور دهند.

عیب یابی جعبه فیوز خودرو

جعبه فیوز خودرو از جمله مهم‌ ترین بخش ها در اتومبیل بوده که سیستم بسیار پیچیده‌ ای دارد. با استفاده از این قطعه می توان به نواحی مختلف اتومبیل برق مورد نیاز را انتقال داد. برای انجام این کار از فیوزهای مختلف کمک می گیرند. فیوزهای بسیار کوچک قادر هستند برق مورد نیاز اتومبیل را تامین نمایند.

با عیب یابی جعبه فیوز خودرو مشکلات برقی که در اتومبیل وجود دارند را شناسایی کرده و برای تعمیر آن اقدامات لازم را انجام دهید. توجه داشته باشید که جعبه فیوز خودرو از مهمترین بخش ها در اتومبیل بوده و چنانچه دچار ایراد شود، در سریعترین زمان باید یک برقکار خودرو بتواند به رفع عیب آن بپردازد. فراموش نکنید که تعمیر جعبه فیوز اتومبیل کار شما نیست. برای انجام این کار باید دانش و تخصص زیادی داشته باشید.

نحوه تشخیص خرابی فیوز خودرو

بخش زیادی از مالکان اتومبیل به دنبال راهکارهایی برای تشخیص خرابی فیوز خودرو هستند. از چند روش می توانید روی به چک کردن فیوز بیاورید. در واقع یکی از روش هایی که می توانید برای ارزیابی جعبه فیوز در نظر بگیرید، بررسی سلامت فیوزهای خودرو خواهد بود. هنگامی که انواع فیوز خودرو دچار ایراد شوند، می توانید با چشم خود خرابی آنها را مشاهده نمایید. با توجه به اینکه یک پلاتین درون فیوز خودرو قرار دارد، اگر این قطعه دچار ایراد شود جریان را از خود عبور نخواهد داد. در این شرایط مشاهده خواهید کرد که پلاتین قرار گرفته شده بر روی فیوز خودرو قطع شده است.

نحوه تشخیص خرابی فیوز خودرو

علاوه بر این برخی مواقع کاربران می توانند با بررسی مقدار آمپر فیوز، یک فیوز سالم را به جای آن قرار داده تا بتوانند از صحت عملکرد قطعه مورد نظر اطمینان به دست آورند. گاهی اوقات پیش آمده که با وجود تغییر فیوز همچنان قسمت مورد نظر جریان لازم را به برای اجرای عملکرد خود به دست نمی آورد. در این شرایط باید یک تعمیرکار حرفه ای به بررسی جعبه فیوز خودرو بپردازد.

دلایل سوختن فیوز خودرو

دلایل مختلفی وجود دارند که موجب سوختن فیوز خودرو خواهند شد. هنگامی که جریان بیش از حد از مدار فیوزها عبور کند، با خرابی این قطعات کوچک و کاربردی مواجه خواهیم شد. از جمله دلایل سوختن فیوز خودرو می‌ توان به وجود اتصالی در مدارات اشاره کرد. علاوه بر این اگر در خودروهای خود از تجهیزات غیر استاندارد استفاده کنید، متوجه خواهید شد که جریان زیادی از فیوزها عبور کرده و آسیب‌ هایی به این بخش اتومبیل وارد می شود.

خرابی دینام نیز موجب سوختن فیوز خودرو می شود. به هیچ عنوان از تجهیزات غیر استاندارد بر روی خودروهای خود استفاده نکنید. به طور مثال اتصال به فندکی خودرو در برخی مواقع موجب افزایش جریان عبوری از فیوزها شده و این قطعات را دچار ایراد خواهند نمود.

ارسال دیدگاه