همه چیز را در مورد ترازو آزمایشگاهی بدانید

همه چیز را در مورد ترازو آزمایشگاهی بدانید

 ترازو ازمایشگاهی یکی از مهم‌ترین تجهیزات آزمایشگاهی برای اندازه‌گیری وزن اجسام و ماده‌ها به شمار می‌رود. بیشتر آزمایشگاه‌ها از این دستگاه مهم استفاده می‌کنند. این وسیله به علت داشتن محفظه توزین، اجازه نمی‌دهد تا هوای محیط ترازو در توزین خللی ایجاد کند، از همین‌رو از دقت بسیار بالایی برخوردار است.

 ترازوی دیجیتال پیشرفته‌ترین نوع این محصول است و نسبت به دیگر انواع آن ارزش بیشتری دارد. از این مدل برای توزین مواد ارزشمندی استفاده می‌شود که بسیار ریز و حتی میکروسکپی بوده و عموما برای ترکیب با موادهای دیگر، توزین شده تا به اندازه مورد نظر با هم ترکیب شوند. در انتخاب این فاکتور حیاتی دقت داشته باشید زیرا این ترکیبات گاهی با جان انسان ارتباط دارد.

همه چیز را در مورد ترازو آزمایشگاهی بدانید

انواع ترازوی آزمایشگاهی

امروزه ترازوهای آزمایشگاهی به دو گروه عمده ترازوهای مکانیکی و ترازوهای الکترونیکی تقسیم می‌‌شوند، زیرا طراحی، اساس کار و اهداف اندازه‌گیری آن‌ها با یکدیگر بسیار متفاوت هستند.

کاربرد این وسیله برای بخشی از فعالیت‌های کنترل کیفی ابزارهایی مانند، پیپت‌ها، تهیه مخلوطی از ترکیبات با نسبت‌های از قبل تعیین نشده و تعیین چگالی یا وزن است.

مدل‌ های مختلف ترازو آزمایشگاهی

سازمان بین‌المللی اوزان و مقادیر (OIML) ترازوها را با توجه به دو پارامتر بیشترین بار (وزن) قابل اندازه گیری [Max] و تقسیمات روی صفحه نمایش [d] به چهار گروه با دقت ویژه، با دقت بالا، با دقت متوسط و با دقت معمولی تقسیم‌بندی کرده است.

ترازو آزمایشگاهی انواع مختلفی مانند، آنالیتیکال، دو کفه‌ای، یک کفه‌ای، جیبی، رطوبتی، قراردادی و پرتابل دارد.

مدل آنالیتیکال :

مدل آنالیتیکال برای اندازه‌گیری‌های قابل قبول و دقیق وزنی استفاده شده که در انتخاب آن باید به مواردی مانند هزینه، دوام، قابلیت تکرار و طیف اندازه‌گیری که از میکروگرم تا میلی گرم است، دقت داشته باشید.

اگر قصد شما خرید این مدل است حالت روی میزی را در خرید انتخاب کنید. این مدل به علت داشتن طول عمر بالا، ارزش سرمایه‌گذاری دارد.

مدل دوکفه‌ ای :

اگر قصد مقایسه توزین را دارید این مدل بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. این ترازو یک کفه آویزان در دو انتهای خود دارد که از همین‌ جهت به آن ترازو آزمایشگاهی دو کفه‌ای گفته می‌شود.

مدل یک کفه ‌ای : 

مدل یک کفه‌ای برای اندازه‌گیری وزن استفاده می‌شود که مثل ترازوهای ساده فنری و ترازوهای پیشرفته الکتریکی دارای یک کفه هستند. از این مدل می‌توان برای توزین‌های مقایسه‌ای یا مستقیم استفاده کنید.

مدل رطوبتی :

ترازوی مدل رطوبتی به شکل دقیقی به آنالیز محتوای رطوبتی و وزن خشک معرف‌های مختلف می‌پردازد. این مدل در آزمایشگاه‌های شیمی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هنگام خرید ترازوی رطوبتی به مواردی مثل، ظرفیت وزن، تکرارپذیری، ابعاد و هزینه توجه داشته باشید. سرمایه‌گذاری در این مدل ترازوها تاثیر خوبی در موفقیت‌های آینده شما می‌گذارد.

مدل پرتابل:

اگر قصد شما از خرید ترازو آزمایشگاهی اندازه‌گیری دقیق و خوانا پرتابل وزن خشک است، این مدل به شما پیشنهاد می‌شود.  برخی از ترازوهای پرتابل قابلیت اندازه‌گیری وزنی تا ۱۲ هزار گرم را دارند که بسیار جمع و جور هم هستند.

 نکات مهم در خرید ترازو آزمایشگاهی

در انتخاب و خرید یک ترازوی دیجیتال آزمایشگاهی باید به مواردی مانند، ظرفیت ترازو، دقت ترازو، قابلیت کالیبراسیون داخلی، سرعت پاسخ‌دهی و قابلیت تبدیل واحدهای مختلف به یکدیگر توجه داشته باشید.

علاوه بر این داشتن یک صفحه نمايش ديجيتال ( LCD ،LED )، دارا بودن شمارشگر، محاسبه درصد و مقايسه‌كننده و قابلیت WinCT (نرم افزار مطابق با سيستم عامل ويندوز جهت انتقال بهتر اطلاعات از ترازو به كامپيوتر از طريق پورت) از ویژگی‌های مهم به حساب می‌آیند.

همه چیز را در مورد ترازو آزمایشگاهی بدانید

چگونگی نگهداری ترازو آزمایشگاهی

 نگهداری و رسیدگی ترازو آزمایشگاهی به عنوان یکی از تجهیزات بسیار مهم در آزمایشگاه‌ امری ضروری است که برای حفظ آن باید به نکاتی توجه کنید:

  • ترازو را کنار پنجره و یا در معرض نور خورشید قرار ندهید، زیرا حرارت باعث کاهش دقت اندازه‌گیری این وسیله می‌شود. با نگهداری درست این وسیله می‌توانید سال‌ها از این محصول استفاده کنید.
  • از قرار دادن ترازو روی سطوح ناهموار و شیب‌دار بپرهیزید، همچنین دقت داشته باشید تا روی این وسیله آب ریخته نشود، زیرا ارتعاش، لرزش و رطوبت باعث کاهش دقت ترازو می‌شود.
  • برای انجام عملیات توزین و اندازه‌گیری دقیق، بعد از روشن کردن ترازو کمی صبر کنید تا دستگاه ثابت شود.
  • از قرار دادن دستگاه در مجاورت کابل فشار قوی یا میدان‌های الکتریکی خودداری کنید.
  • با نصب دقیق کفه ترازو، از تراز بودن آن مطمئن شوید.
  • قبل و بعد هر توزین کفه ترازو را تمیز کنید.
  • در زمان اندازه‌گیری وزن اسیدها و یا هر ماده خورنده و آسیب‌زننده احتیاط داشته باشید.

همه چیز را در مورد ترازو آزمایشگاهی بدانید

با ترازوی آزمایشگاهی توزین دقیقی داشته باشید

هر آزمایشگاهی به منظور دسترسی به دقت و صحت مطلوب به ترازو آزمایشگاهی نیاز دارد. این وسیله اصلی‌ترین منبع خطا در هر اندازه‌گیری و به ویژه تجزیه شیمیایی است. از همین‌رو وجود یک ترازو از ضروریات هر آزمایشگاهی به شمار می‌رود.

علاوه بر اندازه‌گیری از این وسیله برای برخی کارهای مربوط به با کنترل کیفیت، تعیین وزن مخصوص مواد، تعیین رطوبت و موارد دیگری نیز استفاده می‌شود.

ارسال دیدگاه