وایر خودرو چیست؟ نقش وایر شمع در خودرو

وایر خودرو چیست؟ نقش وایر شمع در خودرو

وایر خودرو یا وایر شمع از جمله قطعات حیاتی برای راه اندازی ماشین شناخته می شود. همان گونه که می دانید سیستم برق خودرو از قطعات مختلفی مانند دینام، باتری، دلکو، کویل، شمع و وایر تشکیل می شود. هر کدام از آنها برای راه اندازی خودرو وظایف خاصی دارند. در حالت کلی این مجموعه موظف است که تولید، تقویت و انتقال الکتریسیته را به منظور ایجاد احتراق سالم انجام دهد. سیستم الکتریکی خودرو حساسیت بسیار بالایی دارد. به همین علت همواره برای بررسی آن با دقت کافی بخش های مختلف این سیستم در نظر گرفته می‌شوند. بالا بودن حساسیت سیستم الکتریکی خودرو موجب شده که ایرادهای دشوار و متنوعی مانند بد کار کردن خودرو، عدم استارت خوردن، سکته موتور، دود کردن همچنین افزایش آلایندگی و مصرف سوخت به بار آورده شود. در این بین نقش قطعات مختلف برای عملکرد صحیح خودرو کاملا قابل درک است.

وایر خودرو چیست؟ نقش وایر شمع در خودرو

منظور از وایر خودرو چیست؟

وایر خودرو یا وایر شمع از جمله قطعات در بخش الکتریکی ماشین بوده که وظیفه انتقال برق به شمع های موتور از سیستم جرقه زنی را برعهده دارد. در سیستم های مدرن جرقه زنی به طور کلی از وایر شمع چشم پوشی شده است. در این سیستم ها به صورت مستقیم با قرار گرفتن بر روی شمع می توان از افت ولتاژ جلوگیری نمود. با بررسی وظیفه وایر خودرو متوجه میشویم که اگر این قطعه سلامت خود را از دست بدهد، شمع نیز قادر به انجام وظیفه خود نیست. به همین علت در میان قطعات خودروهای قدیمی، وایر شمع از جمله گزینه های حساس و کاربردی شناخته می شود. امروزه خودروسازان تلاش کرده‌اند عمل انتقال برق را به گونه ای انجام دهند که وایر خودرو کاملا حذف شده و مستقیما انتقال از طریق کویل صورت پذیرد. در این نوع طراحی می توان از هدر رفت انرژی و افت ولتاژ جلوگیری نمود.

ساختار و جنس وایر شمع

وایر شمع خودرو یک کابل یا سیم بوده که در دو طرف خود به منظور انجام وظیفه، ساختار مشخصی دارد. هر دو سر آن از درپوش های پلاستیکی بهره مند می شود. به منظور جلوگیری از نفوذ رطوبت به کویل شمع و محل اتصال وایر یک عایق بر روی آن قرار گرفته است. هرگاه آب به اتصالات وایر نفوذ کند، عملکرد وایر دچار اختلال خواهد شد. در نتیجه با روشن نشدن موتور مواجه می شوید.

علاوه بر این با بررسی ساختار وایر خودرو متوجه خواهیم شد که یک مفتول در درون درپوش قرار گرفته شده بر روی آن مشاهده خواهیم کرد. این مفتول به شمع متصل می شود. بخش انتهایی مفتول قرار گرفته شده در درون درپوش وایر خودرو می تواند کاهش تاثیر ارتعاشات و همچنین حرارت را به خوبی ایجاد نماید. مفتولی که بر روی وایر شمع قرار گرفته است، با اتصال به بخش رساناهای کابل وایر عملکرد این قطعه را تضمین می‌کند. وایر شمع را اگر بخواهیم به صورت ظاهری تعریف کنیم، می توانیم به چهار بخش کابل میانی، مفتول اتصال به شمع، درپوش های لاستیکی و فیش اتصال به دل کو یا کوئل را تشریح نماییم.

انواع وایر شمع

این روزها قطعه سازان خودروها و افرادی که در این حوزه فعالیت می کنند، مدل های مختلفی از محصولات را روانه بازار کرده و در اختیار مصرف کننده قرار می دهند. وایر خودرو در شکل های مختلف و با ساختاری مشابه در اختیار مصرف کننده قرار داده میشود. با توجه به نوع ساخت انواع وایر شمع، جنس کابل آنها می تواند متفاوت باشد. در واقع اگر بخواهیم به بررسی تفاوت انواع وایر خودرو بپردازیم، باید به سراغ این بخش برویم. در حالت کلی سه نوع وایر به بازار عرضه می شود.

وایر شمع سیمی

نحوه طراحی و ساخت وایر خودروی سیمی به شکلی است که در آنها از مس و فولاد به عنوان رسانا کمک می‌گیرند. در نتیجه مقاومت بسیار بالایی در برابر خم شدگی خواهد داشت. با این حال جنس رسانه های به کار رفته در این وایر موجب ایجاد پارازیت و نویز در مسیر انتقال برق خواهد شد. این پارازیت ممکن است اختلالاتی در عملکرد ECU ایجاد کند.

وایر خودرو ابریشمی

نحوه ساخت این وایر خودرو به شکلی است که از سیلیکون و لاتکس در ساخت آن به عنوان رسانا بهره می‌برند. این وایر قابلیت انتقال انرژی برق را نیز داشته و به خوبی می‌تواند از کاهنده پارازیت کمک بگیرد. نوع ساخت این وایر شمع به شکلی است که به دلیل مقاومت بالا در انتقال ولتاژ مناسب و برق کافی به شمع، ممکن است ضعیف عمل نماید.

وایر شمع بوبین دار

اگر پرمصرف‌ترین وایر خودرو را بخواهیم معرفی کنیم، به این گزینه اشاره خواهیم کرد. نوع ساخت وایر شمع بوبین دار به شکلی است که رساناهای به کار رفته در آن از جنس، کروم و نیکل انتخاب می‌شود. این رساناها می‌توانند به صورت فنر یا یک سیم بسیار نازک بوده و به دور لایه ای از جنس فریت یا بوبین می پیچد. مقاومت پایین نیکل و کروم موجب می شود که سرعت انتقال برق به شمع را بتوان به شکل قابل توجهی افزایش داد.

طول عمر وایر خودرو چقدر است؟

یکی از سوالاتی که بخش زیادی از کاربران با آن مواجه می شوند این است که زمان تعویض وایر خودرو چگونه است؟ با توجه به اینکه امروزه کارخانه های تولیدی انواع وایر شمع را به بازار عرضه می کنند، هر کدام از آنها عمر مفیدی دارند. با این حال معیارهای مختلفی برای تشخیص پایان عمر وایر اعلام می‌شود. کیلومتر عمر مفید معمولا بر روی بسته بندی وایر خودرو درج میشود. این طول عمر بر اساس کیفیت تولید، جنس به کار رفته برای ساخت و برند تولید کننده متفاوت است.

وایر خودرو چیست؟ نقش وایر شمع در خودرو

عوارض خرابی وایر شمع

اگر وایر خودرو دچار ایراد شود، مشکلات و عوارضی در عملکرد خود را مشاهده خواهید کرد. به عنوان مثال کاهش شتاب خودرو از جمله مشکلاتی به شمار می‌رود که با آن مواجه می شوید. این پایان کار نبوده و بی کیفیت بودن وایر خودرو و دچار نقص بودن آن، مشکلات دیگری به همراه خواهد آورد. از جمله این موارد می توان گزینه های زیر را بیان کرد.

  • کاهش قدرت موتور
  • لرزش موتور
  • ذوب شدگی پلاتین سر شمع و الکترود میانی آن
  • بالا رفتن تولید آلاینده در خودرو
  • برق دزدی هنگام تزریق بنزین و احتمال ایجاد احتراق
  • افزایش مصرف سوخت خودرو
  • بالا رفتن دمای موتور و افزایش فشار به آن

وایر خودرو چیست؟ نقش وایر شمع در خودرو

خرید وایر خودرو

برای خرید وایر خودرو سعی کنید محصولی استاندارد از برندی مطمئن انتخاب کنید. اگر به دنبال کسب اطلاعات کافی در خصوص قیمت وایر شمع هستید، سعی کنید از مجموعه‌های وارد به این امر کمک بگیرید.

ارسال دیدگاه