ویژگی‌ های دستگاه سنباده نواری

ویژگی‌ های دستگاه سنباده نواری

سنباده نواری یا abrasive belt که به آن سنباده تانکی نیز گفته می‌شود؛ یک ابزار بسیار پرکاربرد در صنایع مختلف همچون شیرآلات، قطعات آلومینیومی، صنعت قطعات سازی خودرو، نجاری، برقی، باغبانی است که برای تراز کردن سطوح ناهموار و همینطور شکل‌دهی و گرد کردن استفاده می‌شود. به خاطر نوع  سنباده‌زنی خطی، نتیجه‌ی نهایی، شکل زیبایی از لحاظ بصری به محصول نهایی می‌دهد.

مزایا و دامنه کاربردهای سنباده نواری

این نوع سنباده‌ها به سرعت و قدرت بالا در انجام کار، شناخته می‌شوند و بهترین عملکرد خود را در هموار کردن سطح چوب نشان می‌دهند. برای افزایش سرعت بهترین راه آن است که هنگام انجام فرآیند و استفاده از آن‌ها، دستگاه را کمی نسبت به سطح زاویه دهید و در نهایت آن را در جهت دانه بکشید تا با گرد کردن، گوشه‌ها ظاهر مناسب پیدا کنند.

ویژگی‌ های دستگاه سنباده نواری

انواع سنباده‌ های نواری

اکثر این سنباده‌های چندکاره، نواری به طول ۶۲/۷ سانتی‌متر دارند. سنباده‌های کوچک معمولا سبک هستند و کاربرد آن‌ها در زمینه حکاکی و شکل‌دهی است. استفاده از این نوع سنباده‌ها به نسبت راحت بوده حتی می‌توان با یک دست نیز با آن‌ها کار کرد.

اما سطح و وزن سنباده‌های نواری بزرگ‌تر بیشتر است. به همین علت کار کردن با یک دست دشوار خواهد بود. مزیت آن‌ها در توانایی کارکردشان با وسایلی با سطوح پهن‌تر است که می‌توانند برای پروژه‌ها، کارخانه‌ها و کارگاه‌های بزرگ مورد استفاده قرار بگیرند. عرض نوار این مدل گاها به ۱۰ سانتی‌متر نیز می‌رسد.

چگونگی استفاده و نکات ایمنی هنگام کار با سنباده نواری

در هنگام کار با این دستگاه‌ها باید به یک سری نکات ایمنی دقت نمایید. با آرامش کار کنید و هر بار هنگام پیمودن سطح شی، کمی از مسیر قبلی سطح جسم را هم پوشش دهید. هنگام رسیدن به آخر قطعه مراقب باشید دستگاه رها نشود. برای جلوگیری از مزاحمت، سیم سنباده را روی شانه‌ی خود بگذارید.

برای افزایش بازدهی حتما دقت کنید که هنگام حرکت سرعت و زاویه دستگاه را تغییر ندهید تا در نهایت سطحی یک‌دست و هموار حاصل آید. تغییر در سرعت حرکت دستگاه بر روی شی مورد نظر، از زیبایی بصری‌ای که درنهایت کار مورد انتظار است؛ می‌کاهد. هرچند که بعضی از دستگاه‌ها دارای قابلیت تنظیم سرعت هستند اما برای افزایش ظرافت کار بهتر است که سرعت آن‌ها کم باشد.

برای جلوگیری از آسیب به گوش‌هایتان حتما از محافظ استفاده کرده و قبل از خالی کردن کیسه‌ی آشغال و تعویض نوار، از وصل نبودن جریان برق اطمینان حاصل کنید.

ویژگی‌ های دستگاه سنباده نواری

نحوه نگهداری از سنباده نواری

مهم‌ترین نکته در هنگام کار با دستگاه‌های سنباده نواری این است که از قرارگیری صحیح نوار در آن‌ها اطمینان حاصل کنید. بعضی از این نوارها یک مکان مطلوب برای قرارگیری دارند که با پیکان نشان داده شده است. اما برای سایر مدل‌ها، این نوار می‌تواند در هر جهت دیگری هم قرار گرفته و به درستی کار کند.

برای تنظیم محل و چگونگی قرارگیری این نوارها باید سنباده را بالا نگه داشته، به برق زده و روشن کنید. سپس انحرافی که نوار به خارج رولرها دارد را بررسی کرده و بدون خاموش کردن آن، مکان قرارگیری صحیح نوارها روی غلتک را تنظیم نمایید.

از مهم‌ترین نکات نگهداری این سنباده‌های نواری، تمیز نگه داشتن نوار و ربودن گردهای روی آن بعد از هر بار استفاده است. چرا که آلودگی‌های سطح آن می‌تواند باعث کثیف شدن قطعات و کاهش کیفیت و بازده کار شود.

ویژگی‌ های دستگاه سنباده نواری

ایجاد تغییرات کاربردی در سنباده‌های نواری

یکی از ویژگی‌های عمومی سنباده‌های نواری داشتن کیسه‌ای است که می‌تواند اکثر آشغال‌های بزرگ را در خود جمع‌آوری کند. با این‌حال غالب آن‌ها نمی‌توانند از ورود ذرات ریز گرد و غبار به هوا جلوگیری کنند. به همین منظور از روش‌هایی که برای رفع این مشکل پیشنهاد می‌شود؛ می‌توان به وصل کردن یک شلنگ به جاروی کارگاهی و یا لوله‌های سوپر فلکسیبل و وصل آن‌ها به مکنده است.

مورد بعدی که می‌تواند در بهینه کردن کارآیی این دستگاه‌ها به ما کمک کند؛ درج کردن یک پایه به انتهای سنباده‌ی نواری است. این پایه در هنگام کار با دستگاه به ما امکان راحتی استفاده، با کمترین جابه‌جایی را می‌‌دهد که می‌توان دستگاه را به راحتی در حالت‌های وارونه، عمودی یا روی کناره‌های آن قرار داد؛ بدون اینکه آسیبی به آن اعمال شود.

نکات مهم در انتخاب یک سنباده‌ی نواری خوب

توجه به طول و عرض نوار و تسمه به کار رفته در دستگاه از مهم‌ترین نکات در انتخاب یک سنباده‌ی نواری خوب است. هدف ما از خرید سنباده‌ی نواری، این مقیاس‌های طول و عرض را تعیین می‌کند و بسته به نوع شغلی که برای آن خریداری می‌شوند؛ متفاوت هستند.

جنس کاغذ سنباده‌ی نواری، مواد و دانه‌هایی که در آن به کار رفته، نقش پررنگی در بازده عملکردی این دستگاه‌ دارد. باید هنگام خرید نیز، زبری و نرمی مورد نیاز کاغذ خود را تعیین کرده باشید. آخرین نکته حائز اهمیت در خرید، چک کردن نوع اتصال (دستگاه) است تا مشکلی در هنگام کار پیش نیاید.

در پایان همه‌ این عوامل می‌توانند در قیمت این دستگاه پرکاربرد در صنعت، موثر باشند و رنج قیمتی آن در بازار را متنوع کند. برای تصمیم‌گیری هرچه بهتر در هنگام خرید سنباده‌ی نواری، می‌توان از فروشندگان و کارشناسان مربوط مشورت گرفت تا با راهنمایی آنان بهترین انتخاب را انجام داد.

ارسال دیدگاه