چطور با سیم جوش کاربیت جوشکاری کنیم؟

چطور با سیم جوش کاربیت جوشکاری کنیم؟

انسان‌ها از ابتدای آفرینش خود سعی بر آن داشته تا اجسام مختلف را به یکدیگر متصل و آن‌ها را مورد استفاده قرار دهند. در این میان جوشکاری از روش‌های اتصال محسوب شده که به واسطه حرارت بالا به ماده صورت می‌گیرد و پس از ذوب و سرد شدن آن ماده جوش اتصال ایجاد می‌شود.

جوشکاری لیزری یک فناوری پیشرفته در صنعت جوشکاری است که از تابش لیزر برای اتصال و ایجاد اتصالات دقیق در مواد مختلف استفاده می‌کند. در این روش، یک پرتو لیزر با انرژی بالا به نقاط مشخصی از محلول جوشکاری هدایت می‌شود و انرژی لیزر باعث ذوب شدن سطح مواد می‌شود. سپس، با توجه به نیاز، مواد به صورت خودکار یا با استفاده از یک مواد جوشکاری مذاب، به یکدیگر متصل می‌شوند. یکی از مزایای این روش دقت بالا در ایجاد اتصالات، عدم نیاز به مصرف مواد جوشکاری اضافی، و کاهش حرارت و تنش در محل جوشکاری است. جوشکاری لیزری با استفاده از دستگاه جوش لیزر به عنوان یک روش پیشرفته باعث افزایش کارایی و کاهش هدر رفت منابع در صنایع مختلف شده و به عنوان یک فناوری حیاتی در تولید قطعات دقیق با کیفیت بالا شناخته می‌شود.

در جوشکاری علاوه بر ذوب شدن فلز پایه، معمولا از ماده‌های دیگری جهت پر کردن نقطه اتصال استفاده خواهد شد تا بعد از سرد شدن سبب اتصال قوی جسم شود. یکی از راه‌های جوشکاری استفاده از سیم جوش کاربیت است.

چطور با سیم جوش کاربیت جوشکاری کنیم؟

سیم جوش کاربیت چه ویژگی هایی را دارا است؟

این سیم جوش دارای ویژگی‌های مختلفی است که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد:

  • سیم جوش کاربیت توانایی نفوذ عمیق در ریشه جوش را دارد. این ویژگی سبب شده تا بتوان از این نوع جوشکاری در جهت ساخت و یا اتصال سازه‌های نازک استفاده کرد.
  • سیم جوش‌های توپر دارای مکانیسم تغذیه متفاوت‌تری نسبت به سایر روش‌های جوشکاری هستند. به این شکل که سیم با کمک یک تزریق کننده خودکار به داخل حوضچه مذاب هدایت خواهند شد. لازم است بدانید این نوع جوشکاری نیازمند مهارت بسیار بالا و فردی با تبحر است.
  • سیم‌ جوش‌ها به دلیل داشتن دی اکسید کربن در سطوح مختلف می توانند عیب‌های ناشی از جوشکاری مانند تخلخل را کاهش دهند. همچنین وجود دی اکسید کننده سبب شده تا احتیاج به تمیز کاری پیش از شروع جوشکاری را کاهش می‌دهد.
  • جوشکاری با سیم جوش سبب افزایش سرعت به هنگام کار خواهد شد. دلیل این سرعت بالا نیز افزایش نرخ رسوب در سیم جوش است.
  • برای بهبود وضعیت عملکردی سیم جوش و افزایش طول عمر آن از لایه‌‌ای مس برای پوشش استفاده می‌شود. توجه داشته باشید مراقبت از پوشش مسی نیز اهمیت بسیار زیادی داشته و درصورت وجود هرگونه ناهمرسانی سبب سایش در پوشش خواهد شد.

چطور با سیم جوش کاربیت جوشکاری کنیم؟

سیم جوش کاربیت چرا در جوشکاری استفاده می‌شود؟

به طور کلی سیم جوش ماده‌ای است که برای پر کردن فضای خالی موجود در انواع جوشکاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این فرآیند یعنی جوشکاری مستقیم جریان گرما به طور پیوسته تولید می‌کند و یک قوس الکتریکی از سیم به جسم فلزی ایجاد خواهد کرد. برای ایجاد جوش  در جوشکاری باید با استفاده از گاز محافظ مانع  تماس اکسیژن و نیتروژن خواهد شد.

کاربردهای سیم جوش کاربیت در صنعت

معمولا از سیم جوش‌ها در صنعت خودروسازی، حمل و نقل و ساخت تجهیزاتی مثل مخازن نفتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این میان سیم جوش کاربیت نیز در جوشکاری‌های صنعتی، اگزوز و رادیات سازی‌ها کاربرد دارد. جوشکاری با سیم کاربیت نسبت به سایر سیم‌های جوش مقاوم‌تر و بادوام‌تر است.

چطور با سیم جوش کاربیت جوشکاری کنیم؟

برای کار با سیم جوش کاربیت نیاز به چه تجهیزاتی است؟

برای کار با این سیم جوش به تجهیزاتی نیازمند هستیم که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد:

  • دیگ کاربیت
  • انواع کپسول گاز اکسیژن
  • شیلنگ هوای برش
  • مانومتر مختص به گاز اکسیژن
  • سرپیک برش برای برش کاری
  • سرپیک جوش برای انجام جوشکاری

 چطور با سیم جوش کاربیت کار کنیم؟

به شکل کلی می‌توان از سیم جوش کاربیت به دو روش در جوشکاری استفاده کرد. این دو روش پیش دستی و پس دستی نامیده می‌شوند و در ادامه مطلب آن‌ها را بررسی خواهیم کرد:

روش پیش دستی

در روش پیش دستی مشعل در دست راست جوشکار قرار گرفته و سیم جوش در دست چپ او خواهد بود در این میان مشعل بین سیم جوش و مذاب قرار می‌گیرد.

روش پس دستی

در این روش نیز مانند روش پیش دستی مشعل در دست راست جوشکار و سیم جوش در دست چپ قرار دارد و تنها نقطه تفاوت در این است که سیم جوش ما بین مذاب و مشعل قرار می‌گیرد.

چطور با سیم جوش کاربیت جوشکاری کنیم؟

سیم جوش مناسب برای سازه‌های نازک

سیم‌ جوش کاربیت یکی از انواع سیم جوش مورد استفاده در جوشکاری است. این سیم جوش دارای ویژگی‌هایی مانند نفوذ عمیق، داشتن مکانیسم تغذیه متفاوت نسبت به سایرین، کاهش تخلخل، افزایش سرعت جوشکاری است و همین موضوع سبب شده تا نسبت به سایرین برای ساخت و ساز سازه‌های نازک مناسب‌تر باشد.

ارسال دیدگاه