کاربردهای آچار شلاقی و انواع آن

کاربردهای آچار شلاقی و انواع آن

اگر به بساط لوله کشان نگاهی بیندازید، به احتمال زیاد یک آچار با دسته بلند و احتمالاً رنگ قرمز را خواهید دید! این نوع آچار که به عنوان آچار شلاقی شناخته می‌شود یکی از پر مصرف‌ترین انواع آچار است که ویژگی‌های منحصر به فردی دارد. البته که لازم به ذکر است آچار‌ها هر کدام به نوبه خود دارای کاربرد‌های خاصی می‌باشند و تقریباً جزء هر نوع ابزار آلات‌ای برای هر کاری هستند.
آچار‌های شلاقی هم دقیقاً به همین شکل دارای کاربرد‌های مختلفی هستند اما اغلب در مصارف مربوط به لوله کشی استفاده می‌شوند.
در صورتی که قصد دارید تا اطلاعات بیشتری در رابطه با این محصول کاربردی به دست‌آورید، تا انتهای این نوشته از ابزار نیکو با ما همراه باشید تا جزئیات کامل به همراه نکات مهم در خرید و سایر موارد دیگر در رابطه با آچار‌های شلاقی را برای شما عزیزان بازگو کنیم

کاربردهای آچار شلاقی و انواع آن

تاریخچه آچار شلاقی

این نوع آچار برخلاف آچار فرانسه دارای تاریخچه خیلی طولانی نیست و خیلی دستخوش تغییر و تکامل نشده است. این آچار برای اولین بار توسط  آقایDaniel C. StillsonDaniel C. Stillson    در اکتبر سال ۱۸۶۹ میلادی به تولید رسید و به همین جهت هم نام دیگر آچار شلاقی، آچار استیلون است. گام بعدی که در راستای تکامل این نوع آچار برداشته شد در سال ۱۸۸۸ توسط یک مخترع سوئدی با نام Johan Petter Johansson بود که آچار‌های امروزی را به وجود آورد.

آچار شلاقی چیست؟

آچار شلاقی نوعی از آچار قابل تنظیم و عموماً با اندازه‌های بزرگ است که با نام آچار لوله گیر هم از آن یاد می‌شود. ‌این آچار دارای دو لبه دندانه دار است که قابل تنظیم می‌باشد و به‌جز باز و بسته کردن پیچ‌ها، برای نگه داشتن لوله‌ها هم از آن استفاده می‌شود.

طراحی آچار لوله گیر یا شلاقی به نحوی است که با دسته بلند و ساختار دهانه خود می‌توانند نیروی گشتاور زیادی را از طریق نیروی دستی که به آن وارد می‌شود، به پیچ یا لوله وارد کرده و آن را در جهات مختلف به چرخش در آورد.
از مهم‌ترین مزایای این آچار می‌توان به قابل تنظیم بودن و همچنین دندان‌های مناسب موجود بر روی آن اشاره کرد که از هرگونه لرزه جلوگیری کرده و آچار را برای باز و بسته کردن پیچ و اتصالات لوله در سایز‌های مختلف کاربردی می‌کند.

بخش‌های مختلف این محصول عبارت‌اند از:

  • دسته
  • فک ثابت
  • فک متحرک
  • پیچ تنظیم کننده

همانطور که تا به اینجا گفته شد، آچار‌های شلاقی مزایای زیادی دارند اما در مقابل تمام این موارد یک موضوع وجود دارد به این شرح که با توجه به ابعاد و اندازه این نوع آچار می‌توان در نظر گرفت که آچار لوله گیر برای مصارف ظریف و کوچک مناسب نیست البته این موضوع را نمی‌توانید نقطه ضعف در نظر گرفت چرا که آچار شلاقی اصلاً برای کار‌های ظریف ساخته نشده است.

کاربردهای آچار شلاقی و انواع آن

انواع آچار شلاقی

با وجود اینکه کاربردهای این محصول محدود است اما انواع مختلفی دارد که هر کدام دارای ویژگ‌ های خاصی هستند  این انواع عبارت‌اند از:

 ۱- شلاقی انتهایی
۲- شلاقی مستقیم
۳- شلاقی آفست
۴- شلاقی زنجیره ای
۵- شلاقی تسمه ای
۶- شلاقی قدرت مرکب

توجه داشته باشید که علاوه بر نوع‌های مختلف،  آچار شلاقی در سایزهای مختلفی نیز به تولید می‌رسد که بسته به نیاز خود می‌توانید  اقدام به خرید آن کنید.

روش کار با آچار شلاقی

با وجود طراحی هوشمندانه و کاربردی این نوع آچار، طرز کار با آن بسیار ساده است. تنها کافیست که یک آچار شلاقی با سایز مناسب انتخاب کرده و دهانه آن را از طریق پیچ موجود به اندازه پیچی که قصد باز و بسته کردن و یا لوله‌ای که قصد نگه داشتن آن را دارید، باز کرده و لوله یا پیچ را درون دهانه قرار دهید.
سپس پیچ، آچار را به خوبی سفت کنید تا کاملاً بر روی قطعه محکم و بدون بازی قرار بگیرد. اکنون می‌توانید با وارد کردن نیرو به قسمت پایینی دسته، نیروی زیادی به پیچ یا لوله وارد کنید. توجه داشته باشید که در هنگام استفاده هم پیچ و لوله و هم آچار را کاملاً خشک کرده تا هیچ‌گونه لغزشی در حین استفاده به وجود نیاید.

نکات مهم در خرید اچار شلاقی

در هنگام خرید آچار شلاقی نکاتی وجود دارند که باید به آنها توجه کرد و به شرح زیر می‎باشند:

  • سایز:

همانطور که پیشتر گفته شد آچارهای شلاقی دارای سایز بندی‌های متنوع هستند که می‌بایست بر اساس نیاز خود، اقدام به خرید یکی از آنها کنید.

  • جنس:

نه تنها برای این محصول بلکه برای تمام انواع ابزارآلات دیگر موضوع جنس از اهمیت زیادی برخوردار است. بهترین نوع آچار شلاقی ساخته شده از فولاد یا کروم وانادیوم هستند.

  • طراحی ارگونومیک:

کاربرد این محصول به صورتی است که  امکان دارد نیاز به وارد کردن نیروی زیادی وجود داشته باشد و یا اینکه مدت زمان نسبتا زیادی  در دسترس شما قرار می گیرد بنابراین بهتر است از انواع طراحی اصولی و ارگونومیک این محصول بهره ببرید.

  • قفل خودکار:

یکی از قابلیت‌های مناسبی که بر روی برخی از آچار های شلاقی وجود دارد، قابلیت قفل شوندگی است که می‌توانید از طریق آنها با یک حرکت، دهانه را به دور پیچ یا لوله قفل کنید.

  • وزن:

برخلاف باور بعضی،  زیاد بودن وزن ابزار آلات آهنی به معنای کیفیت بالای آن نیست!  این محصول همانطور که گفته شد باید مدت زمان نسبتاً زیادی در دست قرار گیرد و بهتر است از خرید آچار شلاقی با وزن خیلی زیاد پرهیز کنید.

کاربردهای آچار شلاقی و انواع آن

کلام آخر

تمامی انواع آچار به نوبه خود کاربردی هستند و بر اساس ساختار خود مورد استفاده قرار می‌گیرد که یکی از پرمصرف‌ترین انواع این محصول، آچار شلاقی یا آچار لوله گیر است که همانطور که در ابتدا نیز گفته شد، بیشتر در بساط لوله کش‌ها می‌توان آن را دید و ما در این نوشته تمام تلاش خود را به کار بستیم که به صورت کامل جزئیات این محصول را برای شما بازگو کنیم.
نکته‌ای که در اینجا لازم به ذکر است این است که تمامی مزایا و ویژگی‌های مثبتی که در رابطه با این نوع از آچار گفته شد تنها برای انواع با کیفیت آن است. لازم به ذکر است که امروزه با توجه به پرطرفدار بودن آچار شلاقی، متأسفانه شاهد تولید انواع بی‌کیفیت و تقلبی هستیم بنابراین در صورتیکه شما عزیزان قصد خرید آچار شلاقی با کیفیت را دارید، بهترین راه خرید از فروشندگان معتبر ارائه دهنده برند‌های معتبر است.

ارسال دیدگاه