تعریف دستگاه شیارزن و کاربردهای مربوط به آن

تعریف دستگاه شیارزن و کاربردهای مربوط به آن

این دستگاه یک ابزار برقی برای کندن‌های جای سیم‌های برق و جای لوله‌ها در زمین است. دستگاه شیارزن به دلیل عملکرد و کارایی مختلف خود، کارها را با سرعت بیشتری انجام می‌دهد. دستگاه‌های شیارزنی به صورت یک تیغه و دو تیغه در بازار عرضه می‌شوند. تنها تفاوت در این دو مورد در اندازه برش است که در نوع دوم تیغه آن قابل تنظیم بوده و فرد می‌تواند اندازه خاصی را برای برش تنظیم کند. معمولا شیارزن‌ها برای جمع آوری گرد و غبار اضافی ایجاد شیار بر روی زمین خروجی اتصال به دستگاه دمنده را دارا هستند و برخی از آن‌ها برای مشخص کردن خط برش دارای نمایشگر لیزری است.

شیارزن‌ها چه ویژگی های خاصی را دارند؟

این دستگاه از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده که شامل صفحه گرانیت بر، گیربکس، موتور و کلید گرد و غبار است. شیارزن اصل گارد محافظتی از جنس آلومینیوم داشته که در هنگام عمل برش به صورت خودکار ذرات گرد و غبار را بیرون می‌دهد. موتور قدرتمند این ابزار برقی بوده و از قطعات آرمیچر و بالشتک تشکیل شده که توسط دستگاه‌های تمام اتوماتیک ساخته و تهیه می‌شوند.

همچنین برای این‌ که شیارزن‌ طول عمر بالایی داشته باشد؛ نیاز است که قطعات آن ضد گرد و غبار باشد تا احتمال اتصالات برقی کاهش یابد. بدنه دستگاه به صورتی طراحی شده است که نیروی کار با گرفتن دسته آن وسیله را می‌تواند کنترل کند و با کار کردن در زمان طولانی مدت خسته نمی‌شود. این دستگاه علاوه بر استحکام بالایی که دارد؛ از مقاومت بسیاری در برابر ضربه از دو صفحه گرانیتی برخوردار بوده و تنها برای کار کردن نیاز به وارد کردن قدرت بالایی نیست بلکه تنها با وارد کردن نیروی اندکی دستگاه کار برش را انجام می‌دهد.

تعریف دستگاه شیار زن و کاربردهای مربوط به آن

قابلیت منحصر به فرد دستگاه شیارزن برقی چیست؟

در این دستگاه هر چقدر قدرت و سرعت تیغه‌ها بالا باشد؛ بیشتر قابلیت تنظیم پهنا و عمق برش را داشته و از وزن و قدرت بالاتری برخوردار است. توصیه می‌شود نیروی کار برای محافظت در برابر دستگاه در هنگام کار از گارد حفاظتی استفاده کرده و نکات ایمنی را رعایت کند. از این دستگاه بیشتر در صنعت ساختمان سازی برای قرار گیری لوله و کابل‌ها در داخل دیوار یا کف زمین استفاده می‌شود. کارفرما به وسیله دستگاه شیارزن برقی می‌تواند لوله‌ها و کابل‌ها را از دید مخفی کند. قبل از ساخت این دستگاه از قلم و چکش جهت ایجاد شیار بر روی دیوارها و کف ساختمان استفاده می‌کردند که این روش علاوه بر زمان‌بر و پایین بودن کیفیت و دقت کار، خسارت‌های فراوانی برای ساختمان به همراه داشت.

نحوه کار با دستگاه شیارزن

در ابتدا باید بدانید که تیغه این دستگاه در زمان روشن شدن آن در جهت عقربه‌های ساعت می‌چرخد و به جلو حرکت می‌کند. در مرحله بعدی سطح مورد نظر برای برش را انتخاب کنید. دستگاه را به برق متصل کرده و دکمه روشن شدن آن را فشار دهید. در مرحله آخر تیغه دستگاه شروع به حرکت کرده و سپس دستگاه را به آرامی و با فشار بسیار کمی از بالا به سمت پایین حرکت دهید.

تعریف دستگاه شیار زن و کاربردهای مربوط به آن

در هنگام کار با دستگاه چه نکات ایمنی را باید رعایت کنیم؟

  • از وارد کردن فشار زیاد به دستگاه شیارزن که سبب آسیب و کاهش عملکرد تهیه دستگاه می‌شود؛ خودداری کنید.
  • اگر دستگاه محفظه‌ای برای بیرون راندن و جذب گرد و غبار ندارد؛ بهتر است که هنگام کار با آن ماسک زده و سطح کار را قبل از برش با آب خیس کنید.
  • حتما نکات ایمنی مانند استفاده از دستکش و عینک محافظ را رعایت کرده تا هنگام کار با دستگاه دچار مشکل جدی نشوید.
  • در صورت خاموشی دستگاه و شروع مجدد آن مراقب کنترل سرعت باشید تا مشکل جدی برایتان پیش نیاید.

کاربردهای دیگر دستگاه شیارزن‌های برقی

دستگاه شیارزن برقی کاربردهای فراوانی دارد اما بیشترین کاربرد آن در صنعت ساختمان سازی برای برش دادن کاشی و آجرها بوده که بیشتر برای ایجاد برش و قرار دادن لوله‌های آب درون دیوارهای ساختمان از آن استفاده می‌کنند. این دستگاه قابلیت‌ها و کاربرهای بسیاری دارند و معمولا به دو صورت یک تیغ و دو تیغ در بازار عرضه می‌شوند.

ارسال دیدگاه