تعریف مکنده گرد و غبار صنعتی

تعریف مکنده گرد و غبار صنعتی

یکی از ابزارهای مهم و پرکاربرد در کارگاه نجاری و صنایع چوب مکنده گرد و غبار است. در کارگاه نیروی کار برای جمع‌آوری براده‌های چوب و خاک همیشه با مشکلاتی روبرو بوده معمولا گرده‌های خاک و اره در داخل درزهای ماشین آلات دیگر رخنه کرده و باعث ایجاد اختلال در کارکرد ابزارآلات می‌شود و حتی این امکان وجود دارد که در کارگاه‌های نجاری، این غبار باعث بروز مشکلات تنفسی و پوستی در نیروی کار شود.

خاک اره و تکه‌های چوب به شدت قابلیت اشتعال و امکان ایجاد آتش سوزی داشته، به همین علت وجود یک دستگاه مکنده گرد و غبار بسیار ضروری و حیاتی برای یک کارگاه تولید چوب است تا ایمنی و سلامت افرادی که در آن کارگاه مشغول به فعالیت هستند را فراهم کند. دستگاه دهنده و مکنده یکی از دستگاه‌های حیاتی و ضروری برای هر کارگاه نجاری بوده و این ابزار روی سلامت و طول عمر ابزارات و ماشین آلات نجاری و صنعتی تاثیر مستقیمی دارد. این دستگاه به مرور زمان به نام انگلیسی یعنی بلوور یا بلوئر شناخته می‌شد و معمولا در تمام بازار همه آن‌ها را با این اسم می‌شناسند.

دستگاه دهنده و مکنده از چه اجزایی تشکیل شدند؟

دستگاه مکنده صنعتی از ساختمان بدنه دستگاه، مکنده برای جمع آوری  گرد و غبار، سیستم فیلتر دستگاه، سیستم پاک کننده فیلترهای دستگاه مکنده، فیلترهای دستگاه، سیستم جمع آوری و دفع گرد و غبار و سایر موارد همگی اجزای تشکیل دهنده دردستگاه مکنده هستند. این دستگاه از فولاد ساخته شده که دوام و طول عمر بالای دستگاه را برای استفاده طولانی مدت تضمین می‌کند. در هنگام انتخاب دستگاه برای خرید حتما به فیلتراسیون توجه کرده و بر اساس نوع آلودگی فیلتر مناسب را انتخاب کنید.

تعریف مکنده گرد و غبار صنعتی

انواع فیلتراسیون دستگاه دمنده

مهم‌ترین بخشی که در دستگاه دمنده و مکنده در کارگاه‌های نجاری وجود دارد؛ فیلتر این دستگاه بوده چون در صورت وجود نداشتن این بخش در دستگاه مکنده گرد‌های تولید شده در روند کار دوباره به محیط کارگاه باز می‌گردد. سیستم‌های مکنده گرد و غبار بر اساس نوع عملکردی که در فیلتراسیون دارد به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند:

  • فیلترهای پارچه‌ای موجود در دستگاه مکنده: از این روش می‌توان به صورت کارآمدی برای جمع آوری گرد و غبار در محیط کارگاه استفاده کرد به میزان بالایی از ۹۹ درصد این وسیله می‌تواند ذرات ریز چوب را از هم جدا کند. با استفاده از این روش می‌توان گرد و غبار را از طریق فیلتر کردن توسط فیلترهای پارچه‌ای جدا شود.
  • اسکراب‌های مرطوب کننده در دستگاه: دستگاه دهنده و مکنده گرد و غبار، برای انجام این کار معمولا از آب استفاده می‌کنند؛ هرچه تماس مایع با گرد و غبار بیشتر بوده درصد بازدهی دستگاه بالاتر می‌رود.
  • رسوب گیر های الکترواستاتیک در دستگاه: این دستگاه از نیروی الکترواستاتیک استفاده کرده و هر چقدر قدرت الکترود تخلیه با ولتاژ بالا و جریان همسان و مستقیم بین الکترودهای جمع آوری کننده‌ای که روی زمین هستند قرار گرفته و هوای آلوده را از طریق راه‌هایی که بین الکترود ها تعبیه شده جریان می‌دهد و گرد و غبار به سیستم خانگی یونی توسط نیروهای الکترواستاتیکی از هوا جدا می‌شود.
  • جداکننده‌های اینرسی در دستگاه مکنده: این دستگاه از نیروهای سانتریفیوژ، گرد و غبار را به سمتی می‌راند که توسط نیروهای گرانشی به محفظه جمع آوری گرد و خاک در دستگاه مکنده منتقل می‌شود.

تعریف مکنده گرد و غبار صنعتی

کاربرد دستگاه دهنده و مکنده در کارگاه نجاری

این دستگاه از ابزاری استفاده می‌کند که برای دمیدن به میزان مشخص و ثابتی از هوا با فشار زیاد که معمولا برای پاک کردن گرد و غبار توسط دستگاه مکنده توسط این ابزار به کار برده می‌شود. همچنین به این دستگاه بلوور نیز می‌گویند. این دستگاه هوای به وجود آمده توسط موتور را از مخزن با فشار زیاد توسط نازلی به محیط بیرون انتقال می‌دهد یا توسط فشار منفی، مکش پرقدرتی را برای جمع آوری پسماند و گرد و غبار ایجاد می‌کند.

دستگاه مکنده در کارگاه نجاری مسئولیت جمع آوری گرد و غبار حاصل از برش را داشته و از این دستگاه در صنایع دیگری از جمله فلزات و برش صنایع سنگی استفاده می‌شود. معمولا از بلوور برای استفاده‌های روزمره مثل پاک کردن انواع سیستم‌های الکترونیکی در محل کار مانند پاک کردن کیس‌های کامپیوتر و سرورها، گرفتن گرد و غبار موتور و قطعات خودرو در منازل از این دستگاه استفاده می‌کنند. همچنین از این دستگاه در صنایع مختلفی استفاده می‌شود که باید گفت دستگاه مکنده بیشتر در صنایعی همچون صنعت سیمان، تسویه آب و فاضلاب شهری، غذا و دارو، محیط زیست معادن و صنایع دیگر کاربرد دارد.

دستگاه دمنده و مکنده، وسیله‌ای پرکاربرد

از این دستگاه معمولا برای برش دادن و جمع آوری ذرات ریز چوب در کارگاه‌ها استفاده می‌کنند، این دستگاه با جمع آوری خرده‌های چوب به دوام بیشتر سایر دستگاه‌ها و تجهیزات صنعتی که در محیط کارگاه نیروی کار از آن استفاده می‌کند کمک کرده و باعث تمیز شدن محیط کار از آلودگی‌ها ناشی از گرد و غبار می‌شود.

همچنین این دستگاه به سلامتی افرادی که درون کارگاه کار می‌کند کمک کرده و از بروز مشکلات تنفسی جلوگیری می‌شود. به دلیل اشتعال زایی بالایی که ذرات چوب دارند امکان آتش سوزی در صورت جمع آوری نکردن ذرات در درون کارگاه و وارد شدن خسارت های جبران ناپذیر خواهد شد.

برای خرید یک دستگاه دمنده و مکنده با کیفیت باید به مراکز و فروشگاه‌های معتبر در این زمینه مراجعه کنید و با توجه به نکات گفته شده، بهترین دستگاه را برای رفع نیاز خود تهیه نمایید.

تعریف مکنده گرد و غبار صنعتی

ارسال دیدگاه