رابیتس چیست؟ بیان کاربرد آن در ساختمان سازی

رابیتس چیست؟ بیان کاربرد آن در ساختمان سازی

برای ساختمان سازی باید از تجهیزات و وسایل مختلفی استفاده کنیم. به عنوان مثال امروزه برای اجرا کردن سقف ها می توان از کناف کاری و استفاده از سقف های کاذب نام برد. سقف های کاذب خود جهت نصب و استفاده، نیاز به وسایل و تجهیزات کاربردی دارند. رابیتس به عنوان یکی از اصلی ترین اجزای سقف کاذب محسوب می ‌شود. این شبکه فلزی با توجه به ساختاری که دارد می ‌تواند موجب سهولت در نصب و اجرای انواع سقف های کاذب شود. با توجه به کاربرد فراوانی که این شبکه فلزی در ساختمان سازی دارد، ما در این مطلب به شما با معرفی رابیتس اطلاعات کاملی ارائه می ‌دهیم.

رابیتس چیست؟ بیان کاربرد آن در ساختمان سازی

رابیتس چیست؟

محصولی فلزی و ساخته شده توسط ورق های گالوانیزه که با استفاده از دستگاه های خاص برش و شکل داده می شود. این محصول به عنوان شبکه ای از رشته های گالوانیزه جهت نصب سقف کاذب مورد استفاده قرار می گیرد. در صنعت ساختمان سازی از رابیتس علاوه بر استفاده در سقف، در شرایط گوناگون و با کاربردهای مختلف نیز استفاده می شود. با توجه به اینکه این محصول همواره به عنوان یک محصول پایه مورد استفاده قرار می گیرد، کمتر از سایر تجهیزات به چشم می ‌آید. با این حال به منظور بهبود پیوستگی سطوح مختلف و ایجاد بستری مناسب جهت نصب تاسیسات الکتریکی و ساخت دیوار و سقف از رابیتس استفاده می شود.

این محصول متشکل از ورق های گالوانیزه گرم و با استفاده از مفتول های گالوانیزه به یک شکل خاص به شبکه های فرعی وصل می شوند. محصول مورد نظر با استفاده از پرس ورق های گالوانیزه و همچنین کشش عرضی، پس از گذراندن مرحله برش، مورد استفاده قرار می گیرد. توری هایی از ورق های فولادی و گالوانیزه با استفاده از تکنیک پانچ متقارن و متوالی، با شکل های هندسی یکسان تولید می شوند. پس از آن با استفاده از کشش عرضی این محصول به شبکه توری رابیتس تبدیل خواهد شد.

کاربردهای رابیتس در ساختمان سازی

همانگونه که بیان کردیم در ساختمان سازی به منظور فراهم کردن شرایط مناسب از تجهیزات کاربردی استفاده می شود. به همین علت در حال حاضر جهت ایجاد سطوح یک دست بر روی دیوار و سقف و همچنین طراحی نماهای ترکیبی و چند لایه، نیاز به استفاده از توری های فلزی خواهیم داشت. در در واقع این محصول موجب ایجاد سطحی یکدست و با پیوستگی خاص می شود. در عین حال استفاده از این محصول می ‌تواند کاربردهای دیگری نیز داشته باشد.

از جمله کاربردهای رابیتس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جهت نصب برای آرک و اپن آشپزخانه
  • گزینه مناسب جهت ترمیم ترک های ایجاد شده
  • محصولی مناسب برای ساخت آلاچیق و سقف شیروانی
  • گزینه کاربردی جهت ایجاد نمای مناسب در ساختمان
  • استفاده در سقف کاذب

blank

نحوه استفاده در ساختمان

برای آنکه در یک ساختمان بتوانید با نصب نمای سیمانی، چوبی، سنگی و کامپوزیت یک پروژه مناسب ایجاد کنید، باید یک زیر سازی قوی در نظر بگیرید. همانگونه که می دانید امروزه برای زیر سازی ساختمان، از انواع مختلفی از تکنیک ها استفاده می ‌شود. رابیتس نیز به عنوان یکی از نمونه های کاربردی جهت ساخت زیرسازی نمای ساختمان استفاده می شود. جهت انجام این فرایند و نصب آن ابتدا باید به تیرهای اصلی سازه و ساختمان و ستون های موجود در آن بتوانیم پروفیل های قوطی را متصل کنیم. پس از انجام این فرایند می توانیم به رابیتس کشی بپردازیم. حال و پس از طی کردن این روند می ‌توانیم به اجرای نمای مورد نظر پرداخته و به راحت ترین شکل مشغول به انجام فعالیت بر روی سقف و دیوارهای ساختمان شویم.

انواع مختلف رابیتس

این محصول را می ‌توان بر چند اساس تقسیم بندی نمود. به عنوان مثال این جز از ساختمان سازی بر اساس حجم و وزن می توانند تقسیم بندی شوند. علاوه بر این امروزه بر اساس چشمه های موجود در ساختار می‌ توان آن ها را به دو دسته دو یا سه چشمه بودن تقسیم بندی نمود. امروزه در کشور ما بیشترین کاربرد و استفاده را گزینه هایی دارند که دارای ۱۳ ستون هستند.

توجه داشته باشید که بالا بودن وزن این محصول نمی تواند دلیلی مناسب جهت مرغوب بودن کیفیت آن باشد. بلکه با با توجه به کاربردی که انواع رابیتس ها دارند می توانند در شرایط مختلف مورد استفاده قرار گیرند. به عنوان مثال برای نصب در سقف کاذب باید از گزینه ای استفاده کرد که دارای وزن زیاد نبوده و وزن ایده آلی داشته باشد. استفاده کردن از رابیتس ۱۳ ستونی برای سقف کاذب علاوه بر بالا بودن وزن، استاندارد مناسبی نیز برای شما نخواهد داشت. با این حال چنانچه قصد گچ کاری سقف را داشته باشید باید از محصول با ۱۳ ستون استفاده نمایید.

blank

این نکته را فراموش نکنید که تعداد ستون ها نمی ‌توانند بر روی قیمت محصول اثرگذار باشند. بلکه مهمترین ویژگی که قیمت این محصول را تعیین خواهد کرد به ضخامت و وزن آن برمی ‌گردد.

معایب و مزایای استفاده از رابیتس در ساختمان سازی

استفاده از این محصول در ساختمان سازی می توانند مزایا و معایب مخصوص به خود را داشته باشد. با این حال چنانچه این محصول به شکل مهندسی مورد استفاده قرار گیرد می‌ تواند استحکام مناسبی در ساختمان شما ایجاد نماید. علاوه بر این می توان این سازه و محصول را به شکل دلخواه طراحی نمود. به همین علت شما می توانید بسته به نیاز خود شکل مورد نظر را ایجاد نمایید. از دیگر مزایای استفاده از آن می‌توان به عدم نیاز به تخصص فراوان در نصب و اجرای آن اشاره کرد. در دسترس بودن مصالح و سرعت مناسب اجرا نیز از دیگر مزایای استفاده از این محصول در ساختمان سازی محسوب می شود. با توجه به اینکه امروزه نیروی اجرایی این طرح به شکل گسترده وجود دارد، به راحتی می توانید از آن ها جهت نصب، کمک بگیرید.

از معایب استفاده از این محصول می ‌توان به بالا بودن هزینه دستمزد و مصالح به کار رفته در اجرای آن اشاره کرد. علاوه بر این معمولاً در برخی شرایط آب و هوایی قابلیت اجرای لایه گرد در این محصول وجود ندارد. چنانچه این محصول به شکل مهندسی و اصولی مورد استفاده قرار نگیرد می تواند در اثر تغییرات دما و لرزش های وارده ترک خورده و موجب ایجاد مشکلاتی شود.

خرید و قیمت رابیتس

همانگونه که اشاره کردیم جهت خرید رابیتس شما باید موارد مختلفی را بررسی نمایید. شرایطی می توانند در قیمت این محصول تاثیرگذار باشند. معمولاً رابیتس ها با وزن بالاتر از قیمت بیشتری برخوردار خواهند بود. توجه داشته باشید که تعداد شبکه‌ های موجود در این محصول نمی توانند بر قیمت تاثیرگذار باشند. چنانچه قصد استفاده از این محصول در سقف کاذب را دارید باید با خرید گزینه ای مناسب جهت نصب اقدام نمایید. با توجه به اینکه باید در شرایط مختلف، وزن کاری را مد نظر قرارداد، در انتخاب گزینه خود سعی کنید با افراد وارد در این حوزه مشورت نمایید.

ارسال دیدگاه