پولیفت چیست و چه کاربردهایی دارد؟

پولیفت چیست و چه کاربردهایی دارد؟

برای جابه جایی برخی وسایل صنعتی، نیاز به نیرو و ابزارهای زیادی است. این کار به راحتی قابل انجام نخواهد بود. به همین دلیل در این شرایط، ابزاری مانند پولیفت به کار می‌رود. با کمک این ابزار، جابه جایی هر وسیله ای آسان خواهد بود. به علاوه مدت زمان حمل وسایل را نیز کاهش می‌دهد.

پولیفت چیست و چه کاربردهایی دارد؟

پولیفت چیست؟

پولیفت یا تیفور سیم بکسلی، برای جابه جایی اجسام در راستای عمودی و دلخواه به کار می‌روند. از این ابزار در جابه جایی های بزرگ نیز استفاده می‌شود. تیفور سیم بکسلی‌ها را می‌توان بنابر طراحی و وزن کم آن‌ها در هر شرایطی به کار برد. پلیفت ها در وزن های مختلفی موجود هستند. این وزن ها شامل؛ 800 کیلوگرم، 6/1 تن، 2/3 تن، 3/6 تن و سایر وزن ها می‌شوند. برای نگهداری بیشتر و افزایش طول عمل بولیفت، قسمت های دارای اصطکاک و سیم بوکسل را روغن کاری کنید.

با این حال تیفور یا پولیفت به طور کلی همیشه ثابت است. تنها بار در حال حمل تحرک دارد. تیفور به تنهایی وزن نسبتا سبکی دارد؛ در عین حال با قرار گرفتن در ارتفاع مناسب، روش استفاده آسان تری را ارائه می‌دهد. با این وجود، کارایی انواع تیفور متفاوت است. به همین دلیل وزن و ارتفاع قرار گیری آنها نیز متفاوت خواهند بود.

کاربرد پولیفت چیست؟

پولیفت‌ها دارای دو نوع قلاب هستند. یکی از قلاب ها ثابت و دیگری متحرک است. قلاب ثابت به طور معمول به بخش سنگین تر و محکم تر، مانند دیوار و سقف، وصل می‌شوند. پلیفت همچنین دارای یک اهرم متحرک نیز هست. این اهرم به صورت رفت و برگشتی عمل می‌کنند. وظیفه این اهرم، چرخاندن زنجیر است. در نهایت این سازوکار منجر به کشیده شدن زنجیر می‌شود. این عمل علت اصلی جابه جایی بار در پولیفت است؛ که با کمک آن بار متصل به قلاب متحرک به سمت تیفور کشیده خواهد شد.

پولیفت چیست و چه کاربردهایی دارد؟

پولیفت از چه اجزایی ساخته شده است؟

پولیفت مانند سایر ابزار الت صنعتی اجزای مختلفی دارد. برای کارکرد بهینه این وسیله، هر یک از این اجزا دارای عملکری مشخص و هدفمند هستند. اجزای تیفور شامل؛ بدنه، چرخ دنده ها دستی متحرک ضامن چرحخ دنده ها دو قلاب ثابت و متحرک زنجیر متحرک و محافظ زنجیر می‌شوند. در صورتی که در هر یک از آنها مشکلی به وجود آید؛ دستگاه دچار اختلال در کار خواهد شد. نمایه ای بهتر از اجزای پولیفت در زیر قرار آورده‌ایم.

  • بدنه تیفور
  • چرخ دنده و ضامن
  • دسته متحرک
  • فنر گیربکس
  • دو قلاب
  • زنجیر متحرک و محافظ زنجیر
  • قرقره آویز

مکانیزم های گردشی بولبورینگ است؛ که تاثیر به سزایی در کارکرد و کیفیت دستگاه این دستگاه می‌گذارد. همچنین صفحه نگهدارنده چرخ دنده، قطر زیاد دارد. پولیفت دارای دو لنت در قسمت زیر و روی چرخدنده است؛ که باعث افزایش ایمنی هرچه بیشتر دستگاه در زیر بار می‌گردد. از مزیت های پولیفت می‌توان به دوناخنه بودن آن؛ اشاره کرد. این ویژگی، وظیفه مهار هر چه بیشتر وزن آن را دارد.

تیفور با پولیفت چه تفاوتی با دارد؟

با وجود مترادف بودن تیفور و پولیفت، این دو دارای عملکرد تقریبا متفاوتی هستند. اگر برای شما سوال است؛ که برای جابه جایی بار بهتر است؛ کدام را خریداری کنید؟ باید گفت؛ پولیفت برای دسترسی تمام مدت، به بار مناسب است. در حالی که، تیفور با هدف محافظت از بار و غیر قابل دسترس بودن آن، تعبیه شده است. با توجه به اهداف و کاربردهای خود می‌توانید بین این دو دستگاه باربری، انتخاب کنید.

blank

نکات قابل ملاحظه پیش از استفاده از پولیفت

استفاده از پولیفت به نسبت آسان و تقریبا در هر مکانی، ممکن است. با این حال این وسیله نیز مانند سایر ابزارآلات نیاز به توجه در شرایط خاص را دارد. این شرایط شامل موارد زیر می‌شود:

  • پیش از به کارگیری پولیفت مطمئن شوید؛ سالم و سیم بکسل آن، فاقد گره است.
  • از ظرفیت نگهداری دستگاه آگاهی داشته باشید. بنابراین با توجه به آن بار را قرار دهید.
  • برای محافظت و افزایش عمر فنر، پس از استفاده از اهرم، آن را در حالت خاموش تنظیم نمایید.
  • قلاب ها را چک کنید؛ تا ضامن دار باشند.

پس از قرار دادن طناب بار، ضامن قلاب باید بسته شود.

پولیفت چیست و چه کاربردهایی دارد؟

پولیفت وسیله‌ای ضروری

بنابراین پولیفت ابزاری است؛ که جهت جابه جایی بارهای معمولا سنگین وزن به کار می‌رود. همانطور که ذکر کردیم؛ در پولیفت، با کمک سیم بکسل و دو قلاب آن، می‌توان بارهایی با وزن بسیار زیاد تا اندازه فیل را جابه جا کرد. این ابزار تا تقریباٌ بدون محدودیت در وزن و اندازه است. فرایند جابه جایی به این گونه است؛ که با جمع شدن سیم بکسل، این دستگاه قادر به حمل بار خواهد بود.

ارسال دیدگاه

دیدگاه ها
  1. blank
    قراچرلو :
    1 سال پیش

    حرف نداشت