بررسی اهمیت نقش کاپوت در خودرو

بررسی اهمیت نقش کاپوت در خودرو

کاپوت خودرو یکی از بخش های اتومبیل بوده که وظیفه مراقبت از مهم‌ترین قسمت یعنی موتور را بر عهده دارد. به طور کلی طراحی بدنه اتومبیل و همچنین نوع استایل خودروها می تواند بیان کننده هویت شرکت سازنده و برند اتومبیل باشد. به عنوان مثال هنگامی که به بررسی طراحی فوق العاده اتومبیل های پورشه می‌پردازیم، متوجه خواهیم شد که این برند یک سیر تکاملی بی نظیر را در ساخت خودرو در پیش گرفته و بر روی اتومبیل های خود تغییرات عمده ای ایجاد کرده است.

نقش کاپوت در خودرو

در این میان برخی از بخش های خودرو به خصوص قسمت بدنه در طراحی باید با دقیق ترین تکنولوژی ها و استانداردها بر روی اتومبیل نصب شوند. هنگامی که به معرفی نقش ظاهری این بخش از اتومبیل می پردازیم و کاپوت خودرو را قصد داریم شرح دهیم باید بدانید که درب موتور خودرو یا کاپوت علاوه بر این که می‌تواند ظاهر زیبای خودرو را تکمیل کند باید از موتور اتومبیل و قطعات دیگر آن مراقبت نماید.

کاپوت خودرو چیست؟

کاپوت خودرو یا درب موتور خودرو از جمله قطعاتی در بدنه خودروها شناخته می شود که باید محتویات موتور را مورد محافظت قرار دهد. به لحاظ نوع طراحی می توان بیان کرد که در اکثر اتومبیل ها شکل ظاهری کاپوت ها شباهت زیادی به هم دارد. در عین حال برخی از برندها تلاش کرده اند که تفاوت هایی را برای ساخت درب موتور خودرو به کار ببرند. از نظر جنس برای ساخت این بخش از اتومبیل ورقه های آهنی به عنوان مهم ترین متریال مدنظر قرار می گیرد. با توجه به رنگ خودرو، رنگ درب موتور نیز انتخاب می شود. متخصصین خودرو و افرادی که در این زمینه فعالیت می کنند معتقدند که کاپوت بدون رنگ در مقایسه با محصول رنگ شده سطح کیفی بالاتری داشته و می‌تواند عملکرد مناسب تری از خود نشان دهد.

مهمترین وظایف کاپوت خودرو

همانگونه که عنوان کردیم علاوه بر اینکه کاپوت خودرو باید زیبایی اتومبیل را تضمین نماید، وظایف مهم دیگری نیز بر عهده خواهد گرفت. از جمله وظایف به درب موتور خودرو می توان گزینه های زیر را نام برد.

محافظت از موتور

موتور خودرو به عنوان مهمترین قطعه بر روی آن سوار می شود. به همین علت مراقبت از آن امری ضروری است. استفاده از کاپوت بر روی آن می تواند آسیب های احتمالی را تا میزان قابل توجهی کاهش دهد. در واقع می توان مهمترین وظیفه درب موتور خودرو را مراقبت از اجزای آن عنوان نمود. در حقیقت اگر بر روی خودرو کاپوت نصب نشود، تمام قطعات داخلی موتور با توجه به شرایط جوی نامناسب و ضربات احتمالی در معرض آسیب قرار می گیرند.

عایق صدا

کاپوت خودرو از ورود صدا نیز جلوگیری می کند. هنگامی که موتور خودرو شروع به فعالیت می کند، از خود صداهایی تولید خواهد کرد. صداهایی که ناشی از احتراق درون موتور خواهد بود. به همین علت شرکت‌ های خودروسازی قصد دارند با استفاده از تکنولوژی‌ هایی میزان صدای تولید شده را کاهش دهند. بدون تردید قرار دادن یک پوشش می‌تواند بر روی موتور خودرو ساده ترین راهکار شناخته شود.

کاپوت قادر است هم موتور را به طور کامل پوشانده و هم صدای تولید شده را در محفظه موتور حفظ نماید.

مراقبت از سرنشینان

همانگونه که بیان کردیم کاپوت خودرو علاوه بر اینکه می‌تواند بر روی زیبایی اتومبیل تاثیر گذار باشد، برای محافظت از خودرو نیز کاربردی است. در عین حال یکی دیگر از وظایف اصلی درب موتور خودرو، محافظت از سرنشین خواهد بود. با توجه به پیشرفت هایی که در ساخت خودرو به دست آمده است، به واسطه بهره‌ گیری از فناوری‌ های مدرن، کاپوت ها هنگام وقوع تصادف می توانند ضربات را به خوبی کنترل کرده و از شدت وارد شدن ضربه به اتاق خودرو جلوگیری نمایند. در نتیجه تا حد زیادی آسیب های وارد شده به سرنشینان کاهش خواهد یافت.

نقش کاپوت در زیبایی خودرو

نقش کاپوت در زیبایی خودرو

به همراه تمام مواردی که در خصوص کاپوت خودرو عنوان کردیم باید بدانید که این بخش از اتومبیل نقش بسزایی در زیبایی اتومبیل ایفا می کند. با توجه به اینکه طراحی درب موتور خودرو و در حالت کلی بدنه اتومبیل ها در صنعت خودروسازی اهمیت فوق‌ العاده ای دارد، برندهای مختلف تلاش بر آن داشته اند که زیبایی خودروهای خود را دو چندان کنند.

یکی از مهمترین بخش ها که می تواند زیبایی خودرو را تکمیل نماید، کاپوت است. به همین علت کارایی این قسمت از اتومبیل به همراه مراقبت از موتور، افزایش زیبایی بدنه خودرو خواهد بود.

نحوه باز کردن کاپوت خودرو

اگر به تازگی ماشین خریده اید و قصد دارید روی به بررسی روغن‌ موتور بیاورید باید ابتدا کاپوت ماشین را باز نمایید. سوالی که به احتمال فراوان برای شما پیش خواهد آمد این است که کاپوت ماشین چگونه باز می شود؟ برندهای تولید کننده برای ساخت خودروها استانداردهای مختلفی در نظر می گیرند. فراموش نکنید که قفل کردن نامناسب کاپوت ماشین می تواند خطرات جبران ناپذیری را برای شما به وجود بیاورد. در عین حال بخش زیادی از خودروها استاندارد مشابه ای در ساخت خود داشته و برای باز شدن درب موتور از یک اهرم کمک می‌ گیرند. با کشیده شدن اهرم باز کننده کاپوت خودرو می توانید روی به بررسی روغن موتور بیاورید.

نحوه باز کردن کاپوت خودرو

معمولا در زیر فرمان و سمت چپ، اهرم باز کننده را مشاهده خواهید کرد. با کشیدن اهرم به سمت بالا درب موتور خودرو از ضامن جدا می شود. فراموش نکنید که نیاز است ضامن قفل تعبیه شده بر روی کاپوت را نیز برای باز شدن جابجا نمایید. این ضامن در وسط کاپوت قرار گرفته و به سمت چپ آن را بکشید.

نکته مهمی که اشاره کردیم، بستن درب موتور خودرو است. سعی کنید در ارتفاع مناسب حداقل ۱۵ سانتی متری کاپوت را رها کرده تا محکم در جای خود قرار گیرد.

ارسال دیدگاه