دریل گیربکسی چیست، کاربرد و ویژگی های آن

دریل گیربکسی چیست، کاربرد و ویژگی های آن

تاکنون برایتان پیش آمده است که بخواهید پیچی را بر دیوار رول کنید؟ یا اینکه بخواهید سوراخی روی دیوار ایجاد کنید، اما وسیله مناسب این کار را نداشته باشید؟

بله! دریل یک ابزار برقی نسبتاً ضروری در منازل و به ‌طور کلی در همه مکان‌هاست، و به قول استادکاران، این ابزار، آچار فرانسه ابزار‌های برقی می‌باشد. همچنین این وسیله، کاربرد‌های دیگری مانند: سوراخ‌کاری، سنباده‌زنی، باز کردن لوله و بسیاری کاربرد دیگر دارد.

دریل گیربکسی چیست، کاربرد و ویژگی های آن

دریل برقی انواع مختلفی دارد، از جمله: دریل ساده، دریل شارژی، دریل پیچ‌گوشتی شارژی، دریل چکشی، دریل گیربکسی و … که در این مقاله می‌خواهیم به دریل برقی از نوع گیربکسی بپردازیم و ویژگی‌های آن را بررسی کنیم.

دریل گیربکسی چیست؟

این نوع از دریل، همان‌طور که از اسمش مشخص است، یعنی دریلی که گیربکس دارد، در واقع طراحی این دریل به گونه‌ای است که در جلوی موتور آن یک گیربکس با دو حالت وجود دارد و وظیفه کاهش و افزایش سرعت دریل را برعهده دارد.

در دریل گیربکسی، موتور آن مستقیم به مته وصل نمی‌شود و اول گیربکس را به حرکت در می‌آورد و سپس مته را می‌چرخاند. این نوع دریل برای کار‌هایی نظیر: قلاویز کاری، سوراخ‌کاری و باز کردن پیچ کاربرد دارد.

از این دریل، برای مواردی استفاده می‌شود که نیاز به نیروی بیشتری است، به این دلیل که در این دریل یک جعبه دنده وجود دارد که سرعت گشتاور را در این دستگاه افزایش می‌دهد.

ویژگی‌های دریل گیربکسی چیست؟

  • این دریل قابلیت باز کردن آسان پیچ‌های سفت شده را با وارد کردن نیروی چرخشی بیشتر به آن‌ها دارد.
  • از این دریل برای باز کردن انواع پیچ‌ها اعم از: بزرگ، کوچک و باز کردن پیچ‌هایی در سطوح سخت استفاده می‌شود.
  • در دریل گیربکسی، به دلیل عملکرد چرخشی که دارد، نیرویی به مته وارد نمی‌شود.
  • در مکان‌هایی که دسترسی سختی دارند، از این نوع دریل استفاده می‌شود.
  • از این نوع دریل می‌توان برای کار‌های بلند مدت استفاده کنید.
  • دریل از نوع گیربکسی ابعاد کوچک‌تری نسبت به دریل چکشی دارد.

این نوع دریل مانند دریل ساده، ضربه‌ای می‌باشد، فقط با این تفاوت که دارای گیربکس است.

blank

بهتر است از کدام نوع دریل خریداری کنیم؟

برای خرید دریل مانند هر وسیله دیگری، در ابتدا باید نوع مصرف خود را مشخص کنید و سپس اقدام به خرید فرمایید، ولی اگر برای خرید از بین دریل چکشی و دریل گیربکسی برای تصمیم‌گیری دچار مشکل شدید، جای نگرانی وجود ندارد، زیرا دریل‌هایی در بازار موجود می‌باشند که نحوه کار دریل نوع گیربکسی و دریل چکشی را در قالب یک ابزار در اختیار کاربر قرار می‌دهند.

کاربرد دریل گیربکسی چیست؟

این نوع دریل در مقایسه با انواع دریل‌ها قدرت بالایی دارند و عمل سوراخ‌کاری را با قطر زیاد انجام می‌دهند. از این نوع دریل برای سوراخ‌کاری اجسام سخت مانند فولاد استفاده می‌شود. همچنین دریل گیربکسی، در دو نوع برقی و شارژی در بازار موجود می‌باشد.

اگر از هر وسیله‌ای به درستی استفاده نکنید، قطعاً با خرابی دستگاه و کوتاه شدن عمر مفید آن روبرو خواهید شد، بنابراین از این نوع دریل نیز باید در کار‌های مناسبی که در این مقاله به آن پرداختیم، استفاده شود در غیر این صورت با شکستن مته و یا سوختن دستگاه مواجه خواهید شد.

هرآنچه که باید در مورد دریل گیربکسی بدانید

همان‌طور که گفته شد، دریل‌ها انواع مختلفی دارد، دریل از نوع گیربکسی دارای ویژگی‌ها و مزایای زیادی است اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که هر وسیله‌ای در برابر مزایایی که دارد، معایبی نیز دارد.

دریل گیربکسی علاوه بر قدرت بالایی که دارد، دارای دو چرخ دنده می‌باشد، همین امر موجب شده است از وزن سنگین‌تری برخوردار باشد و به همین خاطر کاربر باید از نیروی بیشتری استفاده کند.

به ‌طور کلی برای تهیه این نوع دریل، بهتر است با مطالعه این مقاله آگاهی خود را نسبت به دریل بالا برده و نوع مصرفی خود را مشخص نمایید تا بتوانید خریدی مطمئن و لذت‌بخش داشته باشید.

ارسال دیدگاه