نخ‌های مصنوعی از چه موادی ساخته می‌شوند؟

نخ‌های مصنوعی از چه موادی ساخته می‌شوند؟

معمولا نخ‌ های مصنوعی از الیاف پلاستیکی به وجود می‌آیند. با توسعه و گسترش علم شیمی و دستیابی به مواد و ترکیبات مصنوعی، دانشمندان برای صرفه جویی در هزینه‌ها به فکر تهیه الیاف مصنوعی برای پوشاک افتادند. آن‌ها با  تلاش‌های زیادی توانستند الیاف مصنوعی را تهیه کرده و از ریسیدن آن‌ها و ترکیب با برخی الیاف‌های طبیعی به نخ‌های جدیدی دست پیدا کنند. الیاف‌های مصنوعی با استفاده از مواد شیمیایی تولید شده و انواع متنوع و مختلفی دارد.

نخ رایون چه ویژگی ها و خصوصیاتی دارد؟

این نوع الیاف از نظر ظاهری و کیفیت شباهت زیادی با نخ ابریشم دارد که به آن ابریشم مصنوعی نیز می‌گویند. برای تهیه نخ مصنوعی ماده‌ای به نام سلولز را به صورت ورقه‌ای در آورده و سپس آن‌ها را خورد می‌کنند. این قطعات ریز را با مواد شیمیایی دیگر مثل استن ترکیب کرده و معمولا سلولز را از تنه درختان به دست می‌آورند. ترکیب این ماده به صورت مایع است و با فشار زیاد از لوله‌هایی که خروجی آن سوراخ‌های زیادی دارد عبور می‌دهند، مایع به صورت تارهای باریک و به هم پیوسته از دهانه لوله خارج می‌شود. در هنگام خروج این ماده، استن بخار شده و آنچه از ماده در دستگاه باقی می‌ماند به صورت الیاف منجمد درآمده که این نخ را ابریشم مصنوعی می‌نامند.

نخ‌های مصنوعی از چه موادی ساخته می‌شوند؟

نخ‌های مصنوعی چه کاربردی دارد؟

نخ‌های مصنوعی تولید شده و موجود در بازار دارای تنوع زیادی هستند. این نخ‌ها در رنگ بندی‌های متنوع و برای مصارف گوناگون تولید می‌شوند که شما بر حسب نیاز می‌توانید از نخ مورد نظرتان استفاده کنید. توجه به ویژگی‌های هر نخ و کاربرد متنوعی که دارند؛ می‌تواند نتیجه بهتری را برای شما به همراه داشته باشد. به عنوان مثال از نخی که برای دوخت پارچه استفاده می‌شود نمی‌توان در صنعت قالیبافی از آن استفاده کرد. نخ‌ها هر کدام ویژگی‌های ویژه و منحصر به فرد خود را دارند و در صنعت‌های مختلف به کار می‌روند.

نخ مصنوعی پلی استر چیست و چه کاربردهایی دارد؟

بیشترین کاربرد این نخ مصنوعی در صنعت پارچه و لباس است. پارچه برای دوخت با نخ پلی استر شکل خود را حفظ کرده و بنابراین برای دوخت لباس‌های رسمی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین از نخ پلی استر در دوخت انواع پارچه‌ها، لباس‌ها، فرش، روتختی و غیره استفاده می‌شود. نخ پلی استر علاوه بر مصرف در بخش خانگی و لباس به دلیل محکم بودن و استحکام بالایی که دارد در تولید انواع طناب در صنعت پلاستیک نیز به کار می‌رود.

نخ اکریلیک چه خصوصیات‌ها و ویژگی‌هایی دارد؟

نخ اکریلیک یا نخ مصنوعی در تولید پوشاک مناسب برای هوای سرد مثل شلوار پشمی، ژاکت، دستکش زمستانی و غیره کاربرد دارد. همچنین از نخ اکریلیک برای تولید در صنعت بافت فرش، قالیچه، رومبلی و سایر موارد از این نخ استفاده می‌کنند.

نخ‌های مصنوعی از چه موادی ساخته می‌شوند؟

نخ نایلون چه ویژگی هایی دارد؟

این نخ مصنوعی که به نام نخ جراحی نیز شناخته شده، برای بخیه زدن پس از جراحی در نواحی مختلف بدن استفاده می‌شود. این نخ بیشتر برای بستن لایه های کوتیکولی پوست مناسب است. پزشکان و جراحان بر اساس نوع زخم و بخیه از نخ نایلون استفاده می کنند.

نخ مصنوعی و طبیعی چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟

قیمت انواع نخ مصنوعی و طبیعی در بازار با توجه به جنس و کیفیت آن‌ها با یکدیگر متفاوت هستند. نخ‌های طبیعی بیشتر از الیاف‌های موجود در طبیعت ساخته می‌شوند اما نخ مصنوعی معمولا از مواد شیمیایی و با استفاده از دستگاه تولید نخ به وجود می‌آیند. نخ طبیعی در سکوی بالاتری از نوع مصنوعی قرار می‌گیرد اما به دلیل قیمت بالایی که این نوع نخ‌ها دارند؛ کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند و برای دوخت لباس در کارگاه‌های خیاطی بیشتر از نخ‌های مصنوعی استفاده می‌شود.

نخ مصنوعی و نحوه مصرف آن در خیاطی

معمولا به دلیل استحکامی که نخ‌های مصنوعی دارند؛ بیشتر در صنعت خیاطی استفاده می‌شوند. نخ‌ مصنوعی باعث کمتر شدن هزینه‌ها در هنگام خیاطی می‌شود. معمولا برای عمر بیشتر لباس‌ها و کاهش در رفتگی در هنگام پوشیدن لباس از نخ‌های مصنوعی و پلی استر استفاده می‌کنند.

چگونه از مواد بازیافتی نخ مصنوعی به دست می آید؟

در صنعت نساجی علاوه بر تولید روز افزون پوشاک مقدار زیادی زباله تولید می شود. برای مدیریت زباله‌ها بهتر است به فکر راهی باشید. از لباس‌های کهنه و پشمی می‌توان دوباره نخ تولید کرد. درصد زیادی از پشم که در کارخانه‌ها بازیافت شده برای تولید پتو و فرش از آن‌ها استفاده می‌شود. در حال حاضر شرکت‌های پسماند از لباس‌های کهنه و دست دوم برای تولید دوباره پارچه استفاده می‌کنند. پارچه‌ای که از طریق بازیافت به دست می‌آید؛ معمولا با کیفیت تر و بهتر از پارچه‌هایی است که به تازگی تولید شده از مواد مرغوب هستند و در بازار وجود دارد.

نخ ریون و موارد کاربرد در آن

نخ ریون از الیاف مصنوعی ساخته شده و ساختاری همچون ابریشم دارد. از این نخ بیشتر برای دوخت‌های تزیینی و آرم لباس‌ها استفاده می‌شود. نخ ریون محکم و بادوام بوده اما ریز و کوچک است و همین ویژگی باعث شده که از این نخ بیشتر برای گلدوزی‌های ماشینی استفاده کنند.

نخ‌های مصنوعی از چه موادی ساخته می‌شوند؟

نکات جالب و کاربردی درباره نخ مصنوعی

به دلیل قیمت بالا و کمبود نخ طبیعی دانشمندان به فکر تهیه نخ با مواد شیمیایی افتاده‌اند. نخ مصنوعی از دوام و استحکام بالایی برخوردار است و در صنایع مختلفی مثل جراحی، گلدوزی و خیاطی لباس‌های پشمی از این نوع نخ استفاده می‌شود. نخ‌های مصنوعی نسبت به نخ طبیعی قیمت پایین‌تری داشته و باعث عمر بیشتر پوشاک می‌شوند. خیاطی با این نخ‌ها نیازمند چرخ‌های صنعتی و مخصوصی است. امروزه این نخ‌ها موارد استفاده متنوع و مختلفی دارند.

ارسال دیدگاه