نقش سنسور ضربه خودرو چیست و عملکرد آن چگونه است؟

نقش سنسور ضربه خودرو چیست و عملکرد آن چگونه است؟

سنسور ضربه یا سنسور ناک خودرو یکی از قطعات اتومبیل است که مستقیما به ECU متصل میشود. استفاده از انواع سنسور بر روی اتومبیل موجب می‌شود که راننده بتواند برای درک شرایط خودرو اطلاعات کافی را به دست آورد. این قطعه کوچک نیز وظیفه دارد تا مقدار لرزش موتور را اندازه گیری نماید. سنسور ناک مقدار اندازه گیری شده را باید بتواند به صورت مداوم به ای سی یو ارسال کند. معمولا در مکان هایی سنسور ضربه خودرو را نصب می کنند که بیشترین لرزه ها را دارد. با توجه به این امر و در سریعترین زمان قادر است شرایط غیر عادی را به ECU اعلام نماید.

سنسور ضربه خودرو

سنسور ضربه یا سنسور ناک چیست؟

همانگونه که عنوان کردیم سنسور ضربه به قطعه ای کوچک گفته می شود که آن را در پرلرزش ترین بخش موتور نصب می کنند. این قطعه موظف است لرزش هایی که به موتور وارد می شوند را اندازه‌گیری کند. سپس مقدار به دست آمده را به کامپیوتر خودرو یا ecu ارسال خواهد نمود. چنانچه میزان محاسبه شده در حالت طبیعی باشد و با استانداردهای به کار رفته در ای سی یو مطابقت خود را نشان دهد، هیچ عملی از کامپیوتر مشاهده نخواهید کرد. با این حال اگر مقدار لرزش اندازه گیری شده از موتور مطابقت با مقدار استاندارد لازم نداشته باشد، ای سی یو باید سریعا بتواند چراغ چک خودرو را روشن کند تا از بروز مشکل در قطعات دیگر جلوگیری شود. روشن شدن چراغ چک خودرو و همچنین ارسال این خطا توسط ECU مقدار پاشش سوخت را به شکل قابل توجهی کاهش می دهد. علاوه بر این نسبت سوخت به هوا نیز بهینه تر خواهد شد. این عملیات هنگامی اتفاق می افتد که لرزش ایجاد شده موجب از بین رفتن قطعات و کاهش عمر آنها می شود.

دلیل اعلام خطا از سنسور ضربه

گاهی اوقات مشاهده می شود که سنسور ضربه به صورت اشتباه اطلاعات را به ای سی یو ارسال می‌کند. اگر از لحاظ لرزش و ضربه خودرو مشکل چندانی نداشته باشد و در حالت نرمال قرار بگیرد ولی سنسور ناک اقدام به ارسال خطا به ECU نماید باید به دنبال بررسی قطعات دیگر بروید. به احتمال فراوان در این هنگام عدد اکتان بنزین درون باک دچار مشکل شده است. چنانچه بنزین قرار گرفته شده در خودرو از اکتان مناسبی بهره مند نباشد، سنسور ضربه وارد مدار می‌شود و مرتبا به کامپیوتر خطا ارسال خواهد کرد.

برای رفع این مشکل ابتدا بهتر است که به سراغ تعویض بنزین درون باک بروید. ترجیحا توصیه ما به شما این است مدتی از بنزین سوپر در خودرو استفاده کنید. در حالت کلی پایین آمدن میزان اکتان بنزین موجب میشود که سنسور ناک به صورت مرتب اقدام به ارسال خطا نماید. علاوه بر این اگر اکتان بنزین مناسب نباشد در درون محفظه احتراق بنزین متراکم تر خواهد شد. به همین علت جرقه زنی و انفجار با قدرت بیش از حد مجاز صورت می پذیرد. با توجه به این انفجار، در موتور لرزش به وجود خواهد آمد. به همین علت سنسور ضربه فعال شده و خطای مورد نظر را به ECU ارسال می کند.

چگونه بفهمیم سنسور ناک دچار ایراد شده است؟

اگر به دنبال عیب یابی سنسور ضربه خودرو هستید، می‌توانید از چند روش کمک بگیرید. هنگامی که این حسگر دچار ایراد شود موتور خودرو عملکرد درستی ندارد. در این شرایط با تغییر در عملکرد اتومبیل مواجه خواهید شد. به احتمال فراوان هنگام حمل بارهای سنگین و رانندگی در سرعت بالا متوجه می شوید که این قطعه عملکرد مناسبی نداشته و شتاب خودرو در وضعیت مناسبی نیست.

سنسور ناک

یکی دیگر از راه کارهایی که می تواند به عیب یابی سنسور ضربه کمک کند، روشن شدن چراغ چک اتومبیل است. هنگامی که ضربات مختلفی به موتور وارد می شود، این سنسور به میان آمده و خطای مورد نظر را به ای سی یو خودرو ارسال خواهد کرد. این شرایط موجب می شود که پایش سوخت کاهش یابد. با توجه به کم شدن مقدار پایش سوخت، از ضربات ایجاد شده جلوگیری خواهد شد.

اگر چراغ چک خودرو روشن شود نیز می‌توانید به عنوان یکی از دلایل خرابی سنسور ناک آن را در نظر بگیرید. فراموش نکنید که ایجاد مشکل در شمع، خرابی سنسور اکسیژن، خراب شدن مبدل های کاتالیزور و همچنین خرابی وایر نیز از جمله دلایلی هستند که موجب روشن شدن چراغ چک خودرو می‌شوند.

یکی دیگر از نشانه هایی که خرابی سنسور ضربه را به شما بیان می‌کند، کاهش یافتن میزان قدرت خودرو است. اگر ای سی یو یا کامپیوتر خودرو تشخیص بدهد که این سنسور عملکرد مناسبی ندارد، قدرت خودرو به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت. این موضوع خطرناک بوده و ممکن است مشکلات دیگری برای راننده ایجاد کند.

دلایل خرابی سنسور ناک در خودرو

همانگونه که عنوان کردیم، یکی از مهمترین دلایل خرابی سنسور ضربه، پایین بودن عدد اکتان بنزین خواهد بود. این پایان کار نبوده و دلایل دیگری نیز می‌توانند در این زمینه اثرگذاری خود را نشان دهند. به عنوان مثال وجود اتصال های داخلی در سنسورها موجب می‌شود که این قطعه دچار ایراد شود. ایجاد هرگونه آسیب و بریده شدن سیم های سنسور و سایر بخش های مرتبط نیز از جمله دلایلی هستند که موجب خرابی سنسور ضربه خودرو می‌شوند.

گاهی اوقات نصب نادرست این سنسور به خرابی آن منجر خواهد شد. سعی کنید برای نصب سنسور ناک از تخصص مکانیک کمک گرفته تا آن را در جای درست قرار دهد. آسیب دیدن مکانیک سنسور و همچنین خوردگی یا ضربه شدید بر روی بدنه سنسور از دیگر دلایلی هستند که خرابی این قطعه را به همراه خواهند داشت.

نحوه عیب یابی سنسور ضربه

نحوه عیب یابی سنسور ضربه

 برای عیب یابی سنسور ضربه امروزه در تعمیرگاه های مختلف از دستگاه عیب یاب کمک میگیرند. با توجه به کد خطای ارسال شده، یک مکانیک قادر است که به بررسی این قطعه بپردازد. این پایان کار نیست و دستگاه های مولتی متر نیز می توانند برای بررسی صحت عملکرد این سنسور کاربرد خود را نشان دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر و بررسی صحت عملکرد سنسور ضربه بهتر است از یک فرد متخصص کمک بگیرید.

خرید سنسور ضربه استاندارد

برندهای مختلف امروزه قطعات خودرو با استاندارد های گوناگون روانه بازار می‌کنند. همانطور که بیان کردیم سنسور ناک یکی از قطعات کاربردی در اتومبیل محسوب می شود. برای اطلاع از قیمت سنسور ضربه باید از یک فروشنده مجاز نیاز خود را برطرف کنید. علاوه بر این اگر به دنبال خرید سنسور ضربه هستید، سعی کنید برند تولید کننده و کیفیت ساخت آن را در نظر بگیرید.

ارسال دیدگاه