چرخ اورلوک چیست و چه کارایی دارد؟

چرخ اورلوک چیست و چه کارایی دارد؟

امروزه چرخ‌های خیاطی متنوعی برای خیاطان طراحی و ساخته شده که افراد می‌توانند بر حسب نیاز خود آن‌ها را خریداری کنند. بنابراین اگر تازه شروع به کار خیاطی کرده‌اید یا به این هنر علاقه مندید و قصد خرید چرخ خیاطی جدید دارید، احتمالا با توجه به تنوع چرخ خیاطی موجود در بازار در خرید آن دچار تردید شده‌اید. در این وضعیت ممکن است با سوالاتی نظیر این که بهترین چرخ خیاطی کدام است؟ چرخ اورلوک چیست؟ یا در ابتدای کار چه نوع چرخی برای خرید بهتر است؟ مواجه شوید.

چرخ اورلوک چیست؟

چرخ خیاطی تخصصی که همزمان نخ‌های اضافی را قطع می‌کند، لبه‌های پارچه‌های نامنظم را درز می‌زند و در فارسی به آن زیگزاگ‌دوز یا سردوز و به لاتین اورلوک می‌گویند. این چرخ خیاطی یکی از پر کاربردترین و مفیدترین دستگاه‌های خیاطی است که در این چرخ با توجه به نوع لباس از دو تا پنج نخ استفاده می‌شود و این نوع دوخت معمولا در کارخانه‌های تولید لباس کاربرد دارد.

چرخ اورلوک چیست؟

چرخ اورلوک چه کارآیی دارد؟

همان طور که گفته شد چرخ خیاطی اورلوک یک دوخت هفت و هشتی به شما ارائه داده و پارچه‌هایی که ضخیم هستند را به راحتی و با دوخت محکمی می‌دوزد. به همین دلیل برای دوخت برزنت، چرم و گلیم از این چرخ‌ها استفاده می‌شود. البته کاربرد این چرخ فقط برای پارچه‌های ضخیم نیست، بلکه برای موارد ظریف و پارچه­های کشسانی نیز کاربرد دارد. این چرخ مناسب افرادی است که به صورت حرفه‌ای در زمینه خیاطی فعالیت می‌کنند و برای بی حالت در آوردن لبه‌های پارچه و ریشه ریشه کردن از آن استفاده می‌کنند. از این نوع چرخ برای تعمیر لباس­های معیوب و رفو کردن نیز استفاده می­شود.

مزایای چرخ اورلوک چیست ؟

  • این چرخ مصرف برق پایینی در محدوده ۸۵ تا ۱۳۵ وات دارد و باعث مصرف بهینه انرژی و در نتیجه کاهش هزینه‌های تولید می‌شود.
  • سرعت این چرخ بسیار بالاست و در هر دقیقه بین ۱۰۰۰ تا ۹۰۰۰ دوخت انجام می‌دهد.
  • چرخ اورلوک متناسب با نیاز خیاطان طراحی شده و دارای تنوع بسیار زیادی در بازار است که می­توانید بر اساس نیاز و بودجه مورد نظر اقدام به خرید آن کنید.

تفاوت چرخ اورلوک با چرخ خیاطی معمولی

مهم‌ترین تفاوت بین چرخ خیاطی اورلوک و چرخ خیاطی معمولی وجود دو حلقه و دو چاقو به جای شاتل است که وظیفه برش و پردازش لبه‌های پارچه را دارند.

blank

نکاتی که در مورد خرید و خیاطی با اورلوک باید به آن توجه داشته باشید.

برای خرید چرخ اورلوک باید به نکاتی توجه داشت که از جمله مهم­ترین آن­ها می­توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • داشتن سیستم ریور
  • قابلیت نخ‌کشی آسان
  • قابل تنظیم بودن کشش نخ
  • قابلیت دوخت انواع پارچه
  • سیستم برش خوب

همچنین نکاتی در هنگام کار با اورلوک وجود دارد ک باید به آن­ها توجه داشته باشید.

  • هنگام کار با اورلوک برای بریدن نخ از قیچی استفاده کنید، زیرا کشیدن نخ باعث پاره شدن نخ داخل چرخ می‌شود.
  • قسمت‌های اصلی لباس را زیر تیغ چرخ نبرید.
  • پارچه‌های بسیار ضخیم را به زور ندوزید, زیرا این کار باعث آسیب به چرخ خیاطی می‌شود.
  • چرخ خیاطی را هر سال سرویس کنید تا از بروز مشکلات جلوگیری شود.

blank

انواع چرخ اورلوک چیست؟

در خرید چرخ اورلوک باید به میزان و نوع استفاده شخصی, میزان تولید و بودجه خود توجه کنید. اما به طور کلی چرخ‌های سردوز براساس تعداد نخ به ۴ دسته تقسیم می‌شوند .

چرخ سردوز دو نخ

چرخ سردوز دو نخ برای مصارف خانگی و برای پارچه‌های ظریف و بافتنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چرخ سردوز سه نخ

این نوع از چرخ اورلوک در دو نوع خانگی و صنعتی موجود است و شما می‌توانید بر اساس نیاز خود یکی از این دو مدل را انتخاب کنید.

چرخ سردوز چهار نخ

این چرخ نیز در دو نوع صنعتی و خانگی ساخته شده است، اما کاربردهای متفاوتی دارد. چرخ سردوز ۴ نخ صنعتی معمولا برای پارچه‌های کش, استرچ و تیریکو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چرخ سردوز پنج نخ

این چرخ با توجه به تکنولوژی پیشرفته‌ای که دارد، فقط برای مصارف صنعتی و تولیدات بزرگ استفاده می‌شود و دارای امکاناتی نظیر تنظیم سرعت دوخت، نخ قطع کن و حتی میز اختصاصی و ابزار و قطعات یدکی است و می‌تواند پارچه‌های ضخیم و قطور مانند جین را بدوزد.

چرخ خیاطی اورلوک انتخابی برای افراد مبتدی و حرفه­ای

در پاسخ به این سوال که چرخ اورلوک چیست ؟ می‌توان گفت که این چرخ خیاطی با زیباسازی و پایان دادن به لبه­های خام دوخت، یکی از پرطرفدارترین انواع چرخ­ خیاطی است که به دو مدل خانگی و صنعتی و براساس تعداد نخ به چهار دسته تقسیم می­شود و همچنین نسبت به سایر چرخ­های خیاطی از مزایای قابل توجهی نظیر سرعت بیشتر، مصرف بهینه و بهره روی بالاتر برخوردار است، که همین مزایا باعث انتخاب آن به عنوان یک گزینه مناسب برای افراد مبتدی و حتی حرفه­ای تبدیل شد.

ارسال دیدگاه