شلنگ آب چیست؟

شلنگ آب چیست؟

شیلنگ های آب لوله های توخالی هستند که هدایت جریان آب را از یک منبع به مقصد ممکن می کنند. بسیاری از مردم شیلنگ باغچه ای را که برای آبیاری گیاهان و چمن های اطراف خانه استفاده می شود، رایج ترین نوع شلنگ آب می دانند.

در حالی که این نوع شیلنگ ها محبوب هستند، اما چند مدل دیگر نیز وجود دارند که در پیشگیری از آتش سوزی مورد استفاده قرار می گیرند.

یک شیلنگ آب از یک بدنه استوانه ای تشکیل شده که تا حدودی انعطاف پذیر است.  در طراحی بیشتر این شیلنگ ها از مواد مختلفی استفاده شده است که امروزه نایلون، پلی اورتان و انواع لاستیک های مصنوعی رایج ترین آنها هستند.

با این حال، هنوز تعدادی شیلنگ وجود دارد که با لاستیک طبیعی ساخته می شوند.  در برخی از طرح‌ها نیز از رشته‌های فلزی تعبیه‌شده در مواد استفاده می‌شود که به شیلنگ استحکام بیشتری می‌بخشد.

شلنگ آب چیست؟

قطر و طول شیلنگ های آب

هنگام انتخاب شیلنگ آب برای باغبانی یا هر کار دیگری پارامترهای متعددی وجود دارد که شما را در جهت درست راهنمایی می کند.  قطر شلنگ نقطه شروع خوبی است. اندازه‌های داخلی معمولی 13 میلی‌متر (1/2 اینچ)، 19 میلی‌متر (3/4 اینچ) و 25 میلی‌متر (1 اینچ) است. مهم است بدانید که شلنگ باغچه دارای قطر داخلی و خارجی است.

طول کل شیلنگ نیز مهم است، زیرا شیلنگ خیلی کوتاه به مقصد شما نمی رسد و شلنگ خیلی بزرگ فضای غیر ضروری را اشغال می کند و باعث افت فشار اضافی می شود.

مواد به کار رفته در ساخت شیلنگ آب

 بیشتر شیلنگ های باغ از مواد مختلفی ساخته می شوند.  برخی از شیلنگ های باغ حتی از 8 لایه مختلف تشکیل شده اند. همه این لایه ها از مواد متفاوتی هستند اما لایه بیرونی آن باید محکم باشد زیرا روی بتن و سنگ کشیده می شود.

در اکثر شیلنگ ها PVC برای لایه بیرونی استفاده می شود.  لایه داخلی می تواند از مواد مختلفی ساخته شده باشد. اگر شیلنگ باغچه برای مصارف آب آشامیدنی مناسب است، از مواد ایمن برای مواد غذایی PU برای لایه داخلی استفاده می شود.

همه مواد مورد استفاده با هم محدوده دما را تعیین می کنند که اغلب بین 20- تا 60 درجه سانتی گراد است.  شیلنگ های باغ می توانند فشار تا 30/50 بار (435/725 psi) را تحمل کنند.

 در بیشتر موارد، شیلنگ های باغ از لاستیک، وینیل یا پلی اورتان ساخته شده اند.  این مواد از نظر کیفیت متفاوت هستند، شلنگ های وینیل سبک ترین، ارزان ترین و همچنین با کمترین طول عمر هستند.

اگر قصد ندارید برای مدت طولانی از شیلنگ استفاده کنید، می توانید شیلنگ های وینیل خریداری کنید.  شیلنگ های لاستیکی در مقایسه با شیلنگ های وینیل کیفیت بهتری دارند.  در نتیجه، دوام بیشتر و همچنین هزینه بیشتری دارند.

شیلنگ های آب ساخته شده از لاستیکی شرایط آب و هوایی شدید را قبل از اینکه فرسوده شوند تحمل می کنند و انعطاف پذیرتر هستند و به راحتی در باغ شما جابه جا می شوند.

بهترین شیلنگ آب

 بهترین کیفیت شیلنگ باغ از پلی اورتان ساخته شده است.  شیلنگ های باغبانی پلی یورتان بالاترین کیفیت و دوام را در تمام شرایط آب و هوایی تضمین می کنند.  وقتی به خوبی نگهداری شوند، بیش از یک دهه بدون تعویض برای شما مورد استفاده است.

تقویت کننده ها در شیلنگ های آب

 یک شیلنگ باغچه ای که فقط یک لایه بیرونی دارد، به راحتی پیچ خورده و منحرف می شود.  به استثنای بعضی موارد، شیلنگ باغ با مواد دیگری تقویت شده است.

بین لایه داخلی و خارجی، یک تقویت کننده ساخته شده از فلز، پلاستیک یا نوع دیگری از مواد قوی اضافه می شود. این تقویت کننده تضمین می کند که شیلنگ در برابر فشار مقاوم است، به خوبی در برابر آسیب محافظت، و با سرعت کمتری سایش می شود. مخصوصاً برای شیلنگ های باغی که در شرایط سخت استفاده می شود، این یک ویژگی بسیار مهم است.

شلنگ آب چیست؟

کوپلینگ ها برای اتصال شیلنگ

برای اتصال شیلنگ باغبانی به اسپیگ، آبپاش یا شیر به کوپلینگ نیاز دارید. شیلنگ باغ از طریق کوپلینگ‌های گاردنا مانند متصل می‌شود. این کوپلینگ های فیت از دو قسمت تشکیل شده اند.  قسمت اول یک اتصال رزوه ای است (با ¾ اینچ و ½ اینچ ) و روی قسمتی که می خواهید به شیلنگ باغچه وصل کنید نصب می شود.

قسمت دوم یک اتصال دهنده سریع است که به شیلنگ باغ نصب می شود. با استفاده از این اتصال محکم، می توان شیلنگ را به راحتی به تمام قسمت هایی که به اتصالات شیلنگ نصب شده اند مانند اسپیگوت ها، سوپاپ ها، نازل های اسپری و آبپاش ها متصل کرد.

قطر شیلنگ و سرعت جریان

 قطر شیلنگ یکی از عوامل مهمی است که بر سرعت جریان در شیلنگ باغ تاثیر می گذارد.  رایج ترین قطر شیلنگ باغ ½، 5/8 و ¾ اینچ است. شیلنگ باغچه ای که در حال حاضر استفاده می کنید احتمالا یکی از این ابعاد را دارد.

شلنگ آب چیست؟

فشار آب شیلنگ باغچه

 اکثر شیلنگ های موجود در بازار دارای رتبه PSI شیلنگ باغی هستند.  PSI به اینچ مربع اشاره دارد و سرعت عبور آب از شیلنگ را تعیین می کند.

 فشار متوسط ​​از یک شیر آب خانگی حدود 40 تا 60 PSI است، اما می تواند تا 80 PSI نیز برسد.  در برخی موارد، صاحبان خانه مجبور به نصب رگولاتورها برای کاهش PSI هستند.  قبل از اینکه بتوانید نرخ جریان شلنگ باغ خود را به طور دقیق تخمین بزنید، باید PSI اتصال آب خود را بدانید.

چگونه طول شیلنگ آب بر نرخ جریان شیلنگ باغ تاثیر می گذارد؟

 برای درک اینکه با طولانی شدن شیلنگ باغچه، سرعت جریان کاهش می یابد، لازم نیست که یک دانشمند باشید.  هنگامی که آب را در مسافت بیشتری جابجا می کنید، کاهش سرعت جریان می تواند چشمگیر باشد.

اتصالات شیلنگ آب

 شیلنگ آب باغچه شما با استفاده از اتصالات پلاستیکی یا برنجی به منبع آب متصل می شود.  اتصالات پلاستیکی وزن سبکی دارند اما به راحتی می شکنند و دوام زیادی ندارند.  اتصالات برنجی سنگین تر هستند اما در برابر زنگ زدگی بادوام تر هستند.  شما باید شلنگ آب را با اتصالاتی انتخاب کنید که عمر بیشتری دارند.

زمان انتخاب شیلنگ باغچه باید مطمئن شوید که شیلنگی را که خریداری می کنید، تمام نیازهای باغ شما را برآورده می کند.  کیفیت مواد، ضخامت شلنگ آب و نوع کوپلینگ های مورد استفاده را در نظر بگیرید.  با استفاده از شلنگ باغبانی که کار را برای شما آسان می کند، از باغبانی خود لذت بیشتری خواهید برد.

ارسال دیدگاه