معرفی انبر کف چین و انواع آن

معرفی انبر کف چین و انواع آن

امکان ندارد که به ابزار کار فعالان حوزه صنعت برق نگاهی بیندازید و انواع سیم چین و انبر کف چین این را در آن مشاهده نکنید! ابزار آلات از کاربردی‌ترین ابزار آلات حوزه صنعت برق هستند که از برق قدرت گرفته تا الکترونیک به عنوان ابزاری کاربردی از این محصولات استفاده می‌شود.
شاید در نگاه اول با خود فکر کنید که انبر سیم چین با انبر کف چین یکسان می‌باشد و تنها دارای ظاهری متفاوت هستند. البته لازم به ذکر است که می‌توان برخی از کاربرد‌های هرکدام را با مورد دیگر انجام داد اما به هر صورت کلی این محصول کاملاً جدا از سیم چین بوده و به نوبه خود، کارایی خاصی دارد.
در صورتی که قصد دارید اطلاعات بیشتری در رابطه با این محصول کاربردی پیدا کنید تا انتهای این نوشته از ابزار نیکو همراه باشید تا جزئیات این موضوع را برایتان بازگو کنیم.

معرفی انبر کف چین و انواع آن

تاریخچه انبر کف چین

انبر‌ها دارای پیشینه‌‌ای بسیار طولانی هستند و نمی‌توان به صورت دقیق در رابطه با آن صحبت کرد. اولین نوع از این محصولات بالغ بر سه هزار سال پیش در تمدن‌های باستانی و در فن آهنگری برای نگه داشتن آهن‌های داغ استفاده می‌شد.
اما با وجود این که این محصول به صورت انحصاری برای حل مشکلات در صنعت برق ساخته شده، می‌توان نتیجه گرفت که انبر کف چین با وجود اینکه از همان ساختار قدیمی بهره برده است، اما مدت زمان خیلی طولانی از ساخته شدن آن نگذشته.

انبر کف چین چیست

انبر کف چین نوعی انبر با نوک تیز و کوتاه می‌باشد که همانطور که گفته شد در صنعت برق کاربرد داشته و کاربرد اصلی آن هم برش دادن روکش و خود سیم‌ها می‌باشد. بسته به نوع و سایز سیم، انواع مختلف این محصول مورد استفاده قرار می‌گیرد اما به صورت کلی این نوع از انبر برخلاف سایر موارد دیگر دارای سایز‌های خیلی بزرگ نیست.
برای برش دادن روکش و سیم‌های نازک الکترونیکی، کف چین‌ها بسیار کاربردی هستند اما تنها کاربرد این محصولات برش دادن سیم نیست مخصوصاً در صنعت الکترونیک.
قطعات الکترونیکی اغلب دارای پایه‌های بلند هستند که در پشت برد قرار می‌گیرند و پس از لحیم شدن نیاز است حتماً چیده شوند. برای این کار عموماً از سیم چین استفاده می‌شود اما برای چیدن پایه‌های قطعات الکترونیکی، کف چین بسیار مفید‌تر است. نوک انبر کف چین، بسیار تیز و نازک بوده و توانایی قطع کردن سیم‌های مختلف و همچنین پایه‌های قطعات را به خوبی و بدون هیچ گونه له شدگی و جاماندگی سیم یا پایه‌ها دارا می‌باشد و این موضوع مخصوصاً در صنعت الکترونیک و فشار ضعیف بسیار مورد توجه است.
با این وجود همانطور که پیشتر گفته شد، کف چین در سایز‌های بزرگ تولید نمی‌شود و برای برش دادن کابل‌های قطور به هیچ عنوان مناسب نیست. برای جنین مصارفی حتماً باید از کابل‌هابر و سیم چین‌های مخصوص استفاده شود.
البته لازم به ذکر است که انواع دیگری از انبر کف چین وجود دارد که برای برش دادن فلزات کم قطر مانند میخ، فنر، تیغه‌ها و سایر موارد این چنینی به کار می‌رود که می‌توان از طریق آن کار‌های سنگین‌تر را انجام داد.

معرفی انبر کف چین و انواع آن

انواع انبر کف چین

انبر‌های کف چین دارای انواع متنوعی نیستند و با توجه به ساختار مشترک تمامی انواع آن‌ها، تنها وجه تمایز بین برخی از این ابزار‌ها را می‌توان در نوک آن‌ها در نظر گرفت. برخی از انواع کف چین دارای نوک مسطح و بدون انحنا هستند. در نقطه مقابل انواع دیگری از کف چین‌ها وجود دارند که به صورت انحنا دار صرفاً برای کارایی سریع‌تر و بهتر در برخی مواقع مورد استفاده قرار می‌گیرند.

روش کار با انبر کف چین

بدیهی است که چنین محصولی به واسطه کاربرد ساده و همچنین شناخته شده بودن خود دارای طرز کار پیچیده‌ای نیست. تنها کافی است که دهانه انبر را به اندازه سیم یا قطعه مدنظر باز کرده و سپس با اعمال فشار لازم، فرایند مد نظر خود را انجام دهید.
در کنار این کاربرد ساده نکات مهمی هستند که باید در نظر گرفته شوند. اول اینکه به هیچ عنوان سعی نکنید با استفاده از کف چین‌های ظریف اقدام به برش دادن قطعات و یا سیم‌های قطور و مقاوم کنید چرا که این کار، هم باعث آسیب رسیدن به ابزار و هم باعث آسیب رسیدن به قطعه می‌شود.
همچنین توجه داشته باشید که امکان برش دادن روکش سیم‌ها یا اصطلاحاً لخت کردن سیم‌ها از طریق این ابزار وجود دارد اما بهتر است که برای این کار از ابزار مخصوص یعنی انبر سیم لخت کن استفاده شود.

نکات مهم در خرید انبر کف چین

  • جنس و کیفیت مواد اولیه

انبر کف چین محصولی است که همواره فشار زیادی بر روی آن‌ وجود دارد و می‌بایست که از انواع این محصول با جنس مناسب استفاده کرد که خراب نشود.

  • سلامت مکانیکی

به دلیل اینکه از انبرهای کف چین در مصارف ظریف و حساس استفاده می‌شوند، مهم است که حتما ساختار مکانیکی آن به شکل صحیحی کار کند و همچنین در سلامت کامل باشد تا بتوان به شکل مناسبی فشار  انبر را کنترل کرده تا به قطعات آسیب وارد نکرد.

  • سلامت نوک کف چین

مهمترین وجه تمایز کف چین با سایر انبرهای دیگر در نوک تیز  آن است و باید در هنگام خرید توجه داشته باشید که نوک انبر به هیچ عنوان دارای هیچ گونه زدگی و  مشکلی نباشد.

  • طراحی ارگونومیک

انبر کف چین جزو ابزارآلات دستی است و طراحی ارگونومیک آن بسیار حائز اهمیت می‌باشد بنابراین حتما به این موضوع توجه کنید.

  • دارا بودن دسته عایق

به دلیل اینکه این انبر در صنعت برق کاربرد دارد، دارا بودن دسته با عایق مناسب بسیار حائز اهمیت است.

معرفی انبر کف چین و انواع آن

کلام آخـــر

انبر‌ها یک خانواده بسیار گسترده از ابزار آلات کاربردی در تمام صنایع هستند که انواع مختلفی داشته و هر کدام مصارف خاص خود را دارد. در بین این خانواده یکی از پرمصرف‌ترین‌ها مخصوصاً در صنعت برق و الکترونیک، انبر کف چین است که در این نوشته تمام تلاش خود را به کار بستیم تا تمام جزئیات مربوط به آن را برایتان بازگو کنیم.
این ابزار می‌تواند بسیار کاربردی باشد اما در نظر داشته باشید که تمام مزایای گفته شده تا به اینجا تنها برای انواع با کیفیت انبر‌های کف چین می‌باشد و به واسطه کاربرد بسیار گسترده و پرطرفدار بودن، متأسفانه امروزه شاهد وفور انواع تقلبی این محصول در بازار هستیم. بنابراین در صورتیکه شما عزیزان قصد خرید انبر کف چین با کیفیت را دارید بهترین راه خرید از فروشندگان معتبر ارائه دهنده برند‌های معتبر است.

ارسال دیدگاه