همه چیز در مورد چسب قطره ای

همه چیز در مورد چسب قطره ای

چسب ماده‌ای غیرفلزی است که به یک یا هر دو سطح دو ماده مجزا زده می‌شود تا آنها را به هم بچسباند و در برابر جدا شدن آنها مقاومت کند. استفاده از چسب ها مزایای خاصی را نسبت به سایر تکنیک های اتصال مانند دوخت، اتصالات مکانیکی یا جوش ارائه می دهد. این تکنیک برای سطوح مختلف استفاده می‌شود و برای همین، میزان مقاومت آن باید تنظیم شود. برای رسیدن به این هدف، انواع چسب ها از جمله چسب قطر‌ه‌ای که یکی از آشناترین و پرکاربردترین چسب‌ها است، ساخته شد.

همه چیز در مورد چسب قطره ای

چسب قطره ای چیست؟

چسب قطره ای یا سیانواکریلات، نام عمومی خانواده چسب های سریع الاثر با مصارف صنعتی، پزشکی و خانگی است. این چسب معمولاً در یک لوله کوچک می‌آید. مایع است و تاثیر فوری بر محل اعمال شده می‌گذارند. مقاومت خوبی نسبت به رطوبت و گرما دارند. استون حلال مناسبی برای رفع این چسب از سطوح است.

تاریخچه چسب قطره ای

جالب است بدانید این چسب نیز مانند خیلی از اختراعات دیگر، تصادفی به وجود آمد. چسب فوق العاده پایدار معروف به چسب قطره ای به طور تصادفی در سال 1942 توسط دکتر هری کوور اختراع شد. امروزه این ماده تا حدودی یک نیاز خانگی است و کاربردهای آن از نجاری ساده و تعمیر لوازم خانگی گرفته تا صحافی صنعتی و کاربردهای پزشکی را شامل می‌شود.

حلال چسب قطره ای

نام علمی چسب قطره ای methyl Alpha cyanoacrylate یا متیل آلفا سیانو آکریلات است. بر خلاف چسب های دو جزئی مانند چسب دو قلو، چسب قطره ای تک جزئی بوده و به کاتالیزر یا خشک کن خاصی نیاز ندارد. کاتالیزر یا خشک کن چسب قطره‌ای، در حقیقت ذرات خارجی و قطرات آب بسیار ریزی که روی سطوح وجود دارند است. این قطرات و ذرات در حقیقت باعث تسریع پلیمریزاسیون و سفت شدن چسب قطره‌ای می شوند.

کاربرد چسب قطره ای

از چسب قطره ای برای چسباندن سطوح فلز به فلز، پلاستیک به پلاستیک، لاستیک به لاستیک، فلز به پلاستیک، فلز به لاستیک، سرامیک به کاغذ، فلز به شیشه، شیشه به چوب، سرامیک به سرامیک و پلاستیک به سرامیک استفاده می‌شود. جالب است بدانید از چسب قطره ای برای چسباندن کفی که کف کفش و یا حتی چسباندن دو قطعه پارچه هم می‌توان استفاده کرد.

از کجا این چسب را تهیه کنیم؟

این چسب پرکاربرد و قدرتمند را تقریبا در هر خانه و مغازه می‌توانید بیابید. از سوپر مارکت های کوچک تا فروشگاه‌های زنجیره‌ای، این چسب را دارند. به صورت آنلاین نیز می‌توانید آن را تهیه کنید. این چسب قیمت چندانی ندارد و با توجه به کاربردش، به قیمتی که دارد می‌صرفد.

آیا لازم است چسب قطره ای را تهیه کنم؟

بله. تهیه این چسب به رفع موقتی یا دائمی بسیاری مشکلات در منزل یا سرکار کمک زیادی می‌کند. این چسب با توانایی‌های خود، ثابت کرده است که در زمینه چسباندن و حتی تعمیر بسیاری از وسایل، می‌تواند کمک زیادی کند و جلوی آسیب ناشی از عدم چسباندن و تعمیر را تا حدودی بگیرد.

ارسال دیدگاه