انواع استارت خودرو و راهنمای خرید آن

انواع استارت خودرو و راهنمای خرید آن

استارت خودرو از جمله قطعات حیاتی در اتومبیل بوده که برای راه اندازی موتور درون سوز از آن کمک می گیرند. اگر به گذشته برگردیم برای روشن کردن خودروها از هندل استفاده می شد. معایب و مشکلات استفاده از این قطعه میله ای موجب شد که متخصصین و افرادی که در حوزه تولید خودروها فعالیت می کنند به دنبال راهکاری استاندارد باشند. با گذشته زمان استارت ها جای هندل ها را گرفته و امروزه به راحتی می توان با چرخاندن سوییچ برای روشن کردن اتومبیل استفاده نمود. راننده قادر است به راحتی از موتور الکتریکی قدرتمند استارت کمک گرفته و برای روشن کردن ماشین خود اقدام نمایند. استارت خودرو از اجزای مختلفی مانند کلکتور، زغال، آرمیچر، بالشتک و دنده استارت بهره مند شده است. با توجه به اینکه امروزه مدل های مختلفی از استارت ها در بازار عرضه می شوند، برای خرید این قطعه از اتومبیل باید آشنایی کامل با نحوه عملکرد آنها داشته باشید.

استارت خودرو

تشریح استارت خودرو

برای درک بهتر استارت خودرو بهتر است نوع عملکرد و فرآیندی که این سیستم برای روشن کردن اتومبیل طی می کند را بیان کنیم.

به خودی خود این قسمت از اتومبیل به دو بخش تقسیم می شود.

اتوماتیک استارت

بخشی از استارت خودرو که در قسمت بالایی آن قرار می گیرد و اندازه ای کوچک تر دارد را اتوماتیک می نامند. این قسمت از استارت دارای یک فیش و دو پیچ بوده که قادر است برای برقراری ارتباط بین موتور استارت و باتری، عملکرد خود را نشان دهد. اتوماتیک استارت موجب حرکت کردن دنده استارت به قسمت جلو خواهد شد.

موتور استارت خودرو

بخش دیگری از استارت خودرو که اندازه آن نسبت به اتوماتیک بزرگتر است و در قسمت پایین نصب می شود را موتور استارت می نامند. این قسمت قادر است برقی که توسط اتوماتیک و به وسیله باتری ارسال می شود را دریافت کرده و با به چرخش درآوردن استارت موجب روشن کردن آن شود.

معمولا استارت ماشین را به گونه ای طراحی می کنند که تنها در یک جهت بتوان آن را چرخش داد. به همین علت هنگامی که خودرو را روشن می کنید با جلوگیری از عدم چرخش استارت به صورت معکوس باید از آسیب رسانی به قطعات دیگر نیز پیشگیری نمایید. با این حال بد نیست بدانید برخی از استارت خودروها به گونه ای طراحی می شوند که در هنگام عملکرد چرخ دنده آن ها، مقدار کمی به سمت جلو رانده خواهد شد. این شرایط موجب درگیر شدن با موتور شده و پس از روشن کردن خودرو و بارها کردن سوئیچ مجددا چرخدنده به محل خود باز خواهد گشت. در نتیجه موتور اتومبیل از درگیر شدن با قطعات دیگر در امان خواهد ماند.

بهترین استارت ماشین

انواع استارت خودرو

هنگامی که قصد خرید استارت خودرو را دارید باید از میان مدل های مختلف، محصولی با کیفیت را انتخاب نمایید. هر خودرویی با بهره مندی از استارت منحصر به فرد خود می تواند عملکردی مناسب داشته باشد. اگر به دنبال اطلاع از انواع استارت ماشین هستید، گزینه های زیر را میتوانید در نظر بگیرید.

استارت دنده مارپیچی

نوع ساخت این استارت اتومبیل به گونه‌ای است که اتومات را از استارت جدا نصب می کنند. با بررسی نوع طراحی این استارت متوجه می‌شویم که معایبی با خود به همراه دارند. پس از روشن شدن موتور این امکان وجود داشته که دنده استارت، گیر کند. هنگامی که برق موجب تحریک سوییچ اتومات میشود در همان زمان جریان نسبتا کمی با انتقال به موتور استارت موجب چرخش استارت خواهد شد. با توجه به این شرایط امکان خرابی قطعات دیگر وجود دارد.

دنده مارپیچی کشویی

نوع دیگری از استارت خودرو را با نام دنده مارپیچ ای کشویی می شناسند. این نوع استارت دو وظیفه را باید بتواند در خودرو انجام دهد. وظیفه نخست این است که با دریافت کردن برق از باطری خودرو آن را به سمت موتور هدایت نماید. در طرف مقابل استارت دنده مارپیچی کشویی وظیفه دارد که با تحریک دنده، استارت و فعال شدن آن امکان روشن شدن خودرو را به راننده بدهد. نوع طراحی و ساخت استارت دنده مارپیچی کشویی به‌ گونه‌ ای است که با چرخاندن سوییچ، دنده استارت به فلایویل برخورد خواهد کرد. با انجام این فرآیند موتور خودرو روشن می شود.

استارت آرمیچر کشویی

بخش زیادی از اتوبوس ها و کامیون ها از استارت آرمیچر کشویی استفاده می کنند. این مدل از استارت ها دارای سیم پیچ، کمک و دو قطعه سیم پیچ کشنده خواهند بود.

استارت های گیربکسی

انواع استارت خودرو هر کدام ویژگی ها و مزایای مخصوص به خود را دارند. استارت های گیربکسی به گونه‌ ای طراحی می‌شوند که از تعداد سیلندر بیشتری بهره برده و برای راحت تر چرخاندن موتورهای آن می توان از این ویژگی کمک گرفت. علاوه بر این حجم موتور استارت های گیربکسی بالاتر بوده و با کمک گرفتن از یک چرخ دنده برای به دست آوردن گشتاور بیشتر می توان اقدام نمود. قطعه ای به استارت اضافه گشته که آن را با نام گیربکس می شناسند. این قطعه قادر است دور آرمیچر استارت را به گشتاور تبدیل کرده و فضا و حجم اشغال شده را در ماشین کاهش دهد. به همین علت جریان مصرفی نیز به میزان قابل توجهی کمتر خواهد شد.

علائم خرابی استارت خودرو

نشانه هایی وجود دارند که به شما خرابی استارت خودرو را بیان می کنند. هنگامی که با این علائم مواجه شدید باید برای برطرف کردن ایراد استارت اقدام نمایید.

نخستین علامتی که به شما خرابی استارت را نشان می دهد، عدم عمل کردن استارت خواهد بود. گاهی اوقات راننده با وجود چرخاندن سوییچ متوجه می‌شود که قابلیت استارت زدن از بین رفته است. علاوه بر این مورد هنگامی که با چرخاندن استارت صداهای عجیبی به گوش بشنوید نیز باید به سراغ بررسی این بخش اتومبیل بروید. این صدا ممکن است در قسمت هایی از کاپوت شنیده شود. کم شدن میزان روشنایی چراغ های خودرو هنگامی که موتور اتومبیل روشن بوده و فعالیت خود را انجام می دهد نیز از جمله نشانه هایی است که به شما خرابی این قطعه را نشان خواهد داد. گاهی اوقات آزاد کردن دود و خروج آن از اتومبیل نیز به شما سوختن استارت خودرو را نمایان می کند.

اجزای استارت اتومبیل

نکات مهم برای خرید استارت اتومبیل

سعی کنید برای خرید استارت اتومبیل گزینه ای را در نظر می گیرید که ظرفیتی متناسب با خودروی شما داشته باشد. به هیچ عنوان روی به خرید استارت ها با ظرفیت کمتر از استارت اتومبیل خود نیاورید.

به هنگام خرید دقت کنید که محل قرارگیری پیچ اتصالات مختلف و چرخ دنده کاملا صحیح انتخاب شده باشند.

اگر استارت خودرو شما خراب است، بهتر است به جای تعمیر قطعات مختلف آن، روی به خرید گزینه ای مناسب بیاورید.

سعی کنید از یک برند معتبر استارت خودرو را خریداری کنید.

قیمت استارت خودرو

با توجه به اینکه امروزه مجموعه هایی که در زمینه تولید این قطعه فعالیت می کنند مدل های متنوعی را از این محصول روانه بازار کرده اند، قیمت‌ گذاری آن ها نیز متفاوت است. برای کسب اطلاعات در خصوص قیمت استارت ماشین می‌توانید از مجموعه‌ های متخصص و وارد در این امر کمک بگیرید.

ارسال دیدگاه