معرفی فوم ورقی و فوم لوله ای

معرفی فوم ورقی و فوم لوله ای

فوم یکی از پرکاربردترین وسایل در صنعت است و در زمینه‌های مختلف، استفاده می‌شود. این ماده حالتی اسفنجی، اما سفت‌تر از اسفنج دارد. یکی از رایج ترین کاربردهای فوم در ساخت تشک و رویه تشک است. از آنجایی که می توان فوم را برای دستیابی به تقریباً هر سفتی دلخواه، با افزودن ویژگی‌های شیمیایی خاص در طول ساخت، تولید کرد، اغلب از آن برای ساخت تشک‌ها و روکش‌ها برای رفع نیازهای مختلف مصرف کنندگان استفاده می‌شود. در ساختمان سازی نیز یکی از عایق‌ها برای ساخت سقف و لوله‌ها به کار می‌رود. با توجه به گستره کاربرد این ماده، تنوع زیادی در تولید آن وجود دارد که دو مورد پرکاربرد آن، فوم ورقی و فوم لوله‌ای است.

معرفی فوم ورقی و فوم لوله ای

فوم ورقی

فوم ورقی یک ماده سبک وزن است و به راحتی می‌توان آن را برش داد. از آن برای نصب چاپ‌های عکاسی، به عنوان پشتی برای قاب عکس، برای ساخت مدل‌های مقیاس و در نقاشی استفاده می‌شود. فوم ورقی در ساخت مدل برای ماکت پروژه‌ها، کاردستی و بخصوص در معماری کاربرد زیادی دارد.

معرفی فوم ورقی و فوم لوله ای

جنس فوم ورقی

فوم ورقی‌ها از جنس اتیلن وینیل استات یا EVA است که به عنوان یک جایگزین موثر برای انواع مواد مورد استفاده در تولید استفاده می‌شود. این ماده جایگزین مناسبی برای وینیل، نئوپرن، پلی اورتان و پی وی سی، کامپوزیت‌های چوب، نمد، فایبرگلاس و پشم معدنی است. این ماده باعث می‌شود که این فوم در دمای پایین مقاومت بالایی داشته باشد و در برابر اشعه فرابنفش و ترک خوردگی نیز مقاومت نشان می‌دهد.

انواع فوم ورقی

فوم ورقی نیز بخاطر استفاده‌های مختلف، چند نوع دارد که در اینجا به چند مورد از آن می‌پردازیم:

فوم ورقی تی ترک: این فوم بیشتر در صنایع کیف و کفش، صنایع نظامی و صنایع کشتی سازی کاربرد دارد. از ویژگی‌های مهم این کالا، مقامت به نفوذ آب، کم وزن و قابل حمل بودن و مقومت در برابر شوینده است.

فوم ورقی تی صنعتی: کاربرد این محصول در صنایع ساختمانی، صنایع خودروسازی و صنایع حرارتی و برودتی بسیار زیاد است و به عنوان درزگیر و عایق و ضربه‌گیر نیز کاربرد دارد.

فوم ورقی میکروآلن: این فوم در صنایع بسته‌بندی، صنایع نساجی، صنعت کشاورزی، ساختمان و تاسیسات و وسایل تزئینی و ورزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فوم لوله ای

فوم لوله ای یکی از کاربردی‌ترین فوم‌ها بخصوص در ساختمان سازی و لوله‌کشی است. این فوم، شکل لوله‌ای دارد و به راحتی دور اجسام استوانه‌ای شکل قرار می‌گیرد. به عنوان عایق و ضربه‌گیر عمل می‌کند و سالانه باعث کاهش خرابی لوله‌ها و همچنین کاهش هزینه و دردسر عوض کردن آنها می‌شود.

معرفی فوم ورقی و فوم لوله ای

جنس فوم لوله ای

فوم لوله از ترکیب پلی اتیلن و گاز تولید می‌شود. پلی اتیلنی که طی فرآیند تولید استفاده شده، به ‌صورت فشرده درآمده و این فشردگی در عملکرد عایق گونه فوم تأثیر بسزایی دارد و جایگزین خوبی برای عایق‌های سنتی ازجمله پشم‌شیشه و پلی رول و چسب و ماستیک، پشم سنگ و … به حساب می‌آید. همچنین در مقابل رطوبت، برودت و حرارت مقاومت بالایی دارند. در برخی مواقع در مقابل صدا نیز از خود مقاومت نشان می‌دهند و مانع عبور صدا می‌شوند. به همین دلیل باعث حفاظت لوله در مقابل عواملی چون گرما و سرما و ضربه و خط و خش می‌شود. درنتیجه عمر لوله را افزایش داده و باعث می‌شود استفاده از این فوم لوله‌ها توجیه اقتصادی داشته باشد.

انواع فوم لوله ای

به دلیل کاربردهای زیاد، فوم لوله‌ای نیز انواع دارد. از انواع فوم لوله‌ای می‌توان فوم پلی اتیلن فشرده و نوع الاستومری را نام برد که خود به انواع مختلفی تقسیم می‌شود. ضخامت این فوم‌ها بین ۱۲ تا ۶۵ میلی‌متر است که به ‌صورت روکش آلومینیومی یا توری تولید می‌شوند.

فوم لوله ای الاستومری: فوم لوله ای الاستومری از نوع فوم‌های سلول بسته است و به همین دلیل عایق خوبی در مقابل گرما و سرما و رطوبت است. همچنین دارای مقاومت بالایی در مقابل بخار آب و نفوذ آن است. برای جلوگیری از هدر رفت انرژی از طریق لوله‌های تأسیسات و مخازن آن‌ها، این عایق نقش بسزایی ایفا می‌کند. لوله الاستومری کاربردهای زیادی در تأسیسات ساختمانی دارد.

فوم لوله ای پلی اتیلن فشرده: این فوم لوله‌‌ای از جنس پلی اتیلن فشرده و از فوم‌های سلول بسته است. مقاوم در برابر رطوبت هستند و از زنگ‌زدگی لوله‌ها در اثر رطوبت جلوگیری می‌کند و در برابر عوامل شیمیایی نیز مقاوم است. این فوم‌ها تا حدی عایق حرارت و برودت و همچنین صدا هستند. در واقع این لوله عایقی در برابر آتش، شعله و … است. فوم پلی اتیلن فوم لوله بهترین نوع فوم‌ه در برابر آتش‌سوزی نیز به حساب می‌آید.

کدام فوم بهتر است؟ فوم ورقی یا فوم لوله ای؟

هر کدام از این فوم ها کاربرد متنوع و مفیدی دارند و در صنایع مختلف مانند ساختمان سازی، ممکن است به صورت ترکیبی استفاده شوند. پس بجای پرسیدن اینکه کدام بهتر است، بپرسیم که کدام فوم در چه شرایطی بهتر عمل می‌کند. این سوال به تهیه فوم مناسب به ما کمک می‌کند. برای خرید انواع فوم ورقی و لوله‌ای می‌توانید به فروشگاه مراجعه کنید.

ارسال دیدگاه